Gå til innhold

I dag er det den internasjonale kvinnedagen, hurra!, men noen som vet når den internasjonale mannedagen er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (12 minutter siden):

Dårlig oppsluttning da. Ikke rart man aldri har hørt om den.

Anonymkode: 85b58...e42

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dårlig oppsluttning da. Ikke rart man aldri har hørt om den.

Nei, det er ikke så rart siden det ikke har vært særlig fokus på den i mediene. Jeg hørte om den tilfeldig på radioen en gang. Jeg synes virkelig at menn "fortjener" en egen dag de også hvor de kan kjempe for de sakene de evt måtte ha, og bare feire at de har en egen dag de også, kun i kraft av at de er menn, slik som vi kvinner gjør :)

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke behov for en egen mannsdag. Det er kanskje noen incels som mener det?

Anonymkode: 0ee94...fc4

Dorthe skrev (15 minutter siden):

Mannedagen er de 364 andre dagene i året 🥱

Der beviste dere at det er behov for en egen mannsdag...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke behov for en egen mannsdag. Det er kanskje noen incels som mener det?

Det der er veldig feil å si. Utrolig respektløst syns jeg. 

Nå kan snart ingen åpne kjeften å si noe lenger uten at hersketeknikker som incels,  woke, antiwoke,  venstreradikale og feminister blir brukt for å nedgradere folk. 

Kanskje vi bør få munnkurv alle sammen, så blir det muligens fred. Alle er like ille og ingen er bedre enn noen. Alle vil frata meningsmotstandere ytringsfrihet kun fordi de ikke liker å høre det meningsmotstandere sier.

Gode tider nå gitt 😏

Gjest Vendi

Jeg var kanskje naiv. Tenkte bare at menn er likeverdige kvinner og også kan ha en egen dag som er deres. Men de har kanskje ingen kamper å kjempe..?,  men "feire" seg selv kan de vel - og bli feiret. Heia gutter og menn! 

Endret av Vendi
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke behov for en egen mannsdag. 

99.5% av de som dør på jobb er menn, det er fire ganger så mange menn som tar selvmord, menn dør langt tidligere enn kvinner. 

Men dette er kanskje ikke så viktig?

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

99.5% av de som dør på jobb er menn, det er fire ganger så mange menn som tar selvmord, menn dør langt tidligere enn kvinner. 

Gode saker. I tillegg ser det ut til at gutter er, (og har vært det en stund) den tapende part i grunnskolen. Det er flest gutter som også dropper ut av vgs. Det ser ut som om jentene er både smartere og flinkere, noe de selvfølgelig ikke er. Intelligensen er vel ganske likt fordelt, vil jeg tro. Vi bør stille oss et hvorfor-spørsmål. Noe bør gjøres for gutter i skolen, men usikker på akkurat hva. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (7 minutter siden):

Gode saker. I tillegg ser det ut til at gutter er, (og har vært det en stund) den tapende part i grunnskolen. Det er flest gutter som også dropper ut av vgs. Det ser ut som om jentene er både smartere og flinkere, noe de selvfølgelig ikke er. Intelligensen er vel ganske likt fordelt, vil jeg tro. Vi bør stille oss et hvorfor-spørsmål. Noe bør gjøres for gutter i skolen, men usikker på akkurat hva. 

Jeg ser absolutt behovet for en kvinnedag. 

Samtidig tror jeg vi skal ha forståelse for noen litt grunnleggende ulikheter mellom en del kvinner og en del menn.

Når det gjelder lønn: Jeg har selvsagt ikke eksakt forskning på dette, men min opplevelse er i alle fall at kvinner i større grad enn menn velger en utdannelse som de interesserer seg for, eventuelt en utdannelse hvor de kan hjelpe andre mennesker, der menn oftere velger en utdannelse de kan tjene penger på. F.eks. er utdannelser som siviløkonom, sivilingeniør og jurist ofte mannsdominerte, og f.eks. sykepleier, humanistiske fag og kultur ofte kvinnedominert. En ganske evigvarende debatt går jo på å tette lønnsgapet her - men hva blir riktig måleenhet? En kvinnelig sykepleier i dag tjener det samme som en mannlig sykepleier. So far so good. Men skal en kvinnelig sykepleier tjene like mye som en mannlig lege? Er det menns skyld at kvinner oftere velger utdannelse "med hjertet"?

Jeg har ikke helt svaret her..

AnonymBruker

På verdensbasis er det INGEN tvil om at man bør ha en kvinnedag. Det skjer så mye systematisk undertrykking av kvinner i mange land at vi alle burde  reagere. I land der mannen har en høyere status og makt. I Norge er det godt å være kvinne og noen ganger går feminismen for langt. Tror ikke det er kvinnen sin feil at noen menn i Norge faller utenfor. Tror generelt kulturen i Norge er for individualistisk og folk blir lett ensom. Selvfølgelig skulle man ha en dag for menn også. Vi har jo både morsdag og farsdag. Menns psykiske og fysiske helse må vi også ta på alvor. Vi er jo best sammen når kvinner og menn heier på hverandre. De fleste kvinner har menn i sitt liv som de elsker. En far, sønn, mann eller bror. 

Anonymkode: 636f9...43f

Gjest Vendi
ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg ser absolutt behovet for en kvinnedag. 

Samtidig tror jeg vi skal ha forståelse for noen litt grunnleggende ulikheter mellom en del kvinner og en del menn.

Når det gjelder lønn: Jeg har selvsagt ikke eksakt forskning på dette, men min opplevelse er i alle fall at kvinner i større grad enn menn velger en utdannelse som de interesserer seg for, eventuelt en utdannelse hvor de kan hjelpe andre mennesker, der menn oftere velger en utdannelse de kan tjene penger på. F.eks. er utdannelser som siviløkonom, sivilingeniør og jurist ofte mannsdominerte, og f.eks. sykepleier, humanistiske fag og kultur ofte kvinnedominert. En ganske evigvarende debatt går jo på å tette lønnsgapet her - men hva blir riktig måleenhet? En kvinnelig sykepleier i dag tjener det samme som en mannlig sykepleier. So far so good. Men skal en kvinnelig sykepleier tjene like mye som en mannlig lege? Er det menns skyld at kvinner oftere velger utdannelse "med hjertet"?

Jeg har ikke helt svaret her..

Nei, det er ikke noens skyld at det er som det er mellom kjønnene, for vi er ulike, selv om noen vil ha det til at det ikke er sånn.. Lik lønn for likt arbeid er jo riktig og viktig, synes jeg. En sykepleier (uavhengig av kjønn) skal selvfølgelig da ikke tjene like godt som en lege (uavhengig av kjønn). 

Jeg tror også menn velger "etter hjertet" dvs det de interesserer seg for og det som ligger naturlig for dem. Da jeg gikk i grunnskolen og vi hadde valgfag var det bare gutter som valgte "maskin og mek" som jeg tror det het den gangen. De var også mer interessert i sløyd enn i håndarbeid, for å ta det som et annet eksempel. Høyere opp i utdanningsforløpet mener jeg å ha hørt at gutter velger matematikk og naturfag i større grad enn jenter, mens jenter velger samfunnsfag og humanistiske fag i større grad enn gutter. Når det etterhvert gjelder arbeidsliv, går det gjerne den veien du nevner. Det må jo gå på interesser og "hjertet" hos begge kjønn, slik jeg ser det. Selv om det forenklet sagt betyr at menn er mer glad i penger og kvinner er mer glad i mennesker. 

Jeg er i grunnen så politisk ukorrekt at jeg mener omsorg for mennesker ligger mer naturlig for kvinner. Vi er liksom "skapt" for å ta oss av barn og andre. Sånn har det vel vært siden tidenes morgen. For menn er det vel sånn at de er "skapt" til å være brødvinnere, og sånn har det også vært siden tidenes morgen, bare at det er i en litt annen form i dag. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og dette er alvorlige saker som burde tas tak i på mannedagen, men da kreves det også at menn stiller opp, arrangerer og deltar på det! 

Anonymkode: dd8e2...78c

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Og dette er alvorlige saker som burde tas tak i på mannedagen, men da kreves det også at menn stiller opp, arrangerer og deltar på det! 

Anonymkode: dd8e2...78c

Er det noe som skulle tilsi at menn ikke ville ha stilt opp, arrangert og deltatt på en mannsdag, hvis det hadde vært sånn at det fantes en slik dag på linje med kvinnedagen? 

AnonymBruker
Vendi skrev (6 minutter siden):

Er det noe som skulle tilsi at menn ikke ville ha stilt opp, arrangert og deltatt på en mannsdag, hvis det hadde vært sånn at det fantes en slik dag på linje med kvinnedagen? 

Den finnes. 19 november så da er det bare å sette igang. 

Anonymkode: 61a0e...99d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...