Gå til innhold

Psykiatrisk sykepleier og liste med punkter på ting å jobbe med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har etter ett halvt år venting endelig fått psykiatrisk sykepleier å snakke med. Er så glad og lettet 😄 Snakket nettopp med henne på telefon og da sa hun at hun gjerne ville at jeg kunne sette opp en liste med punkter på ting vi kunne jobbe med 🙂 Jeg har alt en liste med punkter som har fulgt meg gjennom alle behandlere de siste 5 årene, men blir litt usikker på om den er bra nok 😅 Så ville bare høre med dere, hvilke ting burde man tenke over og vurdere å jobbe med og hvilke punkter har du som du vil jobbe med? (Jeg vet det er individuelt for alle, men hadde vert fint med noen eksempler).

Anonymkode: b7474...807

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har etter ett halvt år venting endelig fått psykiatrisk sykepleier å snakke med. Er så glad og lettet 😄Jeg har alt en liste med punkter som har fulgt meg gjennom alle behandlere de siste 5 årene, men blir litt usikker på om den er bra nok 

Har du hatt noen fremgang på de punktene dine disse 5 årene? Er de konkrete og målbare eller er de f.eks. at du skal få bedre selvtillit og økt selvfølelse?

Jeg tenker at det ikke er dumt å ha overordnede mål, men for å nå frem til de overordnede målene, er det alltid lurt for både motivasjon og måling av fremgang og sette seg konkrete mål.

Hos meg er det overordnede målet å ta mer kontroll over hverdagen og ikke la minner kontrollere den - men det er ikke stort målbart..

Noen av delmålene kan være:

Få mer kontroll over døgnrytmen

Sove mer sammenhengende

Bruke mindre sovemedisiner

Oppleve mindre mareritt

Forsøke å slappe mer av i kroppen

Ikke måtte gjøre noe hele tiden og fortsatt bevare roen

..........

Hver og en jobber med sitt... Med en slik nedbrytning blir listen lang, men lett å jobbe med.

Selv opplever jeg at jo mer konkret noe blir, jo mer håndfast er det å jobbe med og jo mer målbart er det å se om en har fremgang eller tilbakegang i samarbeid med andre. Jeg ser at i det siste generelt sett har jeg hatt stor fremgang innen søvnen, selv om jeg enkelte netter sover svært lite.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (46 minutter siden):

Har du hatt noen fremgang på de punktene dine disse 5 årene? Er de konkrete og målbare eller er de f.eks. at du skal få bedre selvtillit og økt selvfølelse?

Jeg tenker at det ikke er dumt å ha overordnede mål, men for å nå frem til de overordnede målene, er det alltid lurt for både motivasjon og måling av fremgang og sette seg konkrete mål.

Hos meg er det overordnede målet å ta mer kontroll over hverdagen og ikke la minner kontrollere den - men det er ikke stort målbart..

Noen av delmålene kan være:

Få mer kontroll over døgnrytmen

Sove mer sammenhengende

Bruke mindre sovemedisiner

Oppleve mindre mareritt

Forsøke å slappe mer av i kroppen

Ikke måtte gjøre noe hele tiden og fortsatt bevare roen

..........

Hver og en jobber med sitt... Med en slik nedbrytning blir listen lang, men lett å jobbe med.

Selv opplever jeg at jo mer konkret noe blir, jo mer håndfast er det å jobbe med og jo mer målbart er det å se om en har fremgang eller tilbakegang i samarbeid med andre. Jeg ser at i det siste generelt sett har jeg hatt stor fremgang innen søvnen, selv om jeg enkelte netter sover svært lite.

Tusen takk for svar 😊 Jeg har hatt ingen til en del fremgang på punktene. Jeg har også tatt vekk 2 punkter siden de ikke er aktuelle lengre. Bedre selvtillit og selvfølelse er nøyaktig ett av punktene som står på listen nå, hehe. Eksempler på to andre punkt er: Tørre å åpne opp og klare opprettholde relasjoner og Komme mer i kontakt med følelsene mine, klare å uttrykke de bedre og få bedre kontroll over dem. Jeg vet ikke helt hvordan en kunne gjøre det mer konkret og målbart? 🙂

Livetsperle
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for svar 😊 Jeg har hatt ingen til en del fremgang på punktene. Jeg har også tatt vekk 2 punkter siden de ikke er aktuelle lengre. Bedre selvtillit og selvfølelse er nøyaktig ett av punktene som står på listen nå, hehe. Eksempler på to andre punkt er: Tørre å åpne opp og klare opprettholde relasjoner og Komme mer i kontakt med følelsene mine, klare å uttrykke de bedre og få bedre kontroll over dem. Jeg vet ikke helt hvordan en kunne gjøre det mer konkret og målbart? 🙂

Jeg tenker det er veldig viktig å ha mål som man føler er overkommelige. Man bør ha små mål i starten og øke mer etterhvert som man er i samtale. Med mestring så kommer man mye lengre enn å bare sette opp masse mål. Jeg tenker hva er det som er mest viktigest/plager deg mest i hverdagen og ta utgangspunkt der. Maks 1-2 mål å jobbe med om gangen. Og bli ferdig med de før man går videre. Masse lykke til ❤️

AnonymBruker
Livetsperle skrev (På 10.3.2023 den 22.48):

Jeg tenker det er veldig viktig å ha mål som man føler er overkommelige. Man bør ha små mål i starten og øke mer etterhvert som man er i samtale. Med mestring så kommer man mye lengre enn å bare sette opp masse mål. Jeg tenker hva er det som er mest viktigest/plager deg mest i hverdagen og ta utgangspunkt der. Maks 1-2 mål å jobbe med om gangen. Og bli ferdig med de før man går videre. Masse lykke til ❤️

Beklager sent svar, glemte litt av tråden 🙂 Ja, veldig sant det at det er viktig å ha overkommelige mål, samt små mål som er oppnåelige. Når jeg har satt så høye mål så føler jeg jo stort sett at jeg ikke har hatt noen fremgang på de fleste områdene. Og det er jo litt kjipt 😕 Takk for lykkeønskninger ❤️

Livetsperle
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager sent svar, glemte litt av tråden 🙂 Ja, veldig sant det at det er viktig å ha overkommelige mål, samt små mål som er oppnåelige. Når jeg har satt så høye mål så føler jeg jo stort sett at jeg ikke har hatt noen fremgang på de fleste områdene. Og det er jo litt kjipt 😕 Takk for lykkeønskninger ❤️

Ja vi kan være våres værste fiende mange ganger, og ha de største målene og så klarer vi ikke dem og alt raser enda mere. Jeg prøver å tenke daglig på det jeg faktisk er god på, og å være takknemlig for det. Man må bygge fundamentet godt på ett hus før vi kan bygge videre, ellers så raser alt sammen fort ❤️ 

Annonse

AnonymBruker
Livetsperle skrev (22 timer siden):

Ja vi kan være våres værste fiende mange ganger, og ha de største målene og så klarer vi ikke dem og alt raser enda mere. Jeg prøver å tenke daglig på det jeg faktisk er god på, og å være takknemlig for det. Man må bygge fundamentet godt på ett hus før vi kan bygge videre, ellers så raser alt sammen fort ❤️ 

Det er sant 🙂 Viktig å huske på...

kupton skrev (22 timer siden):

Støtter de to punktene 1. Overkommelig. En kan lett sette et høyere mål når første delmål er nådd. 2. Konkret og målbart. 

Ja, to veldig fornuftige og viktige punkter. Jobber med å gjøre målene mer overkommelig, konkrete og målbare 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...