Gå til innhold

Til Kupton og dere som ikke har noen stemningslidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hypomani og mani er langt mer enn kun eufori og boblende lykke. Det er ikke noe å trakte etter til syvende og sist. Men det glemmer jeg innimellom og savner derfor å være hypoman. Det er bare det at en dummer seg ofte mye ut, bruker mye penger, får mye og intensivt sinne, angst, søvnmangelen gjør meg paranoid, det svir i hjernen av alle inntrykkene en super til seg, den impulsive adferden som å oppsøke rus og gjør dumme ting en ikke ville gjort til vanlig. Osv. 

Det er vondt å være bare deprimert og flat da så jeg skjønner deg. Er mest det jeg også er. 

Jeg forstår problemstillingen, ikke misforstå. Men jeg ville gitt alt for et glimt av lykke. Å bare være flat, grå eller deprimert gjør at jeg lurer på hvorfor jeg egentlig ble født.

Anonymkode: 7c206...e61

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår problemstillingen, ikke misforstå. Men jeg ville gitt alt for et glimt av lykke. Å bare være flat, grå eller deprimert gjør at jeg lurer på hvorfor jeg egentlig ble født.

Det er en tung tilværelse. Jeg forstår deg jeg. Er mye derfor jeg har utviklet et rusproblem. Fordi den grå og depressive tilværelsen er så vond. 

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Det er en tung tilværelse. Jeg forstår deg jeg. Er mye derfor jeg har utviklet et rusproblem. Fordi den grå og depressive tilværelsen er så vond. 

Den er veldig tung å bære. Jeg har hatt og har også et rusproblem. Jeg ruser meg ikke mye og prøver alt jeg har for å holde meg nykter. Og jeg er for det meste det også, men det røyner på gang på gang. Har prøvd alt av medisiner i høye doser, som feks ulike AD. Har også masse ulike diagnoser og nå skal jeg også testes for adhd. Jeg er ikke bare deprimert, jeg er ekstremt urolig, angstfylt, og sliter med hukommelse, konsentrasjonsvansker, oppmerksomhet osv. Så livet er tungt. Så jeg forstår deg veldig godt, den grå tilværelsen er veldig tung å bære. Det er jo ikke slik at vi VIL ha et rusproblem eller gjør det kun for gøy. Jeg har hatt veldig lange rusfrie perioder og som sagt er jeg mye oftere rusfri enn ruset. Men det hjelper ikke, det blir å gå rundt med en indre lengsel etter å ha gode følelser, kjenne mening med livet, at man er god nok som man er osv. Alle de følelsene rusen gir oss.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er veldig tung å bære. Jeg har hatt og har også et rusproblem. Jeg ruser meg ikke mye og prøver alt jeg har for å holde meg nykter. Og jeg er for det meste det også, men det røyner på gang på gang. Har prøvd alt av medisiner i høye doser, som feks ulike AD. Har også masse ulike diagnoser og nå skal jeg også testes for adhd. Jeg er ikke bare deprimert, jeg er ekstremt urolig, angstfylt, og sliter med hukommelse, konsentrasjonsvansker, oppmerksomhet osv. Så livet er tungt. Så jeg forstår deg veldig godt, den grå tilværelsen er veldig tung å bære. Det er jo ikke slik at vi VIL ha et rusproblem eller gjør det kun for gøy. Jeg har hatt veldig lange rusfrie perioder og som sagt er jeg mye oftere rusfri enn ruset. Men det hjelper ikke, det blir å gå rundt med en indre lengsel etter å ha gode følelser, kjenne mening med livet, at man er god nok som man er osv. Alle de følelsene rusen gir oss.

Ja det er tungt og for mange ikke lett å forstå. ❤

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Ja det er tungt og for mange ikke lett å forstå. ❤

Nei, det er for mange ikke lett å forstå, og det er mange som dømmer. Eneste ønsket mitt er å føle at jeg lever.

Annonse

Gjest Vendi
ISW skrev (På 11.3.2023 den 15.51):

2) ta i betrakning at med BP/SA kan du svinge både mye og lite. 

Ja, jeg skal ta det i betraktning nå. At det faktisk er (kan i alle fall være) normalt for lidelsen å svinge både mye og lite. Det må jeg bare tåle uten å lage noe nummer ut av det. 

Men her tenker jeg mye/lite som i intensitet (det var kanskje det du også tenkte på?) Men hos meg kan det også være mye/lite når det gjelder hyppighet. Og akkurat det er slitsomt. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg skal ta det i betraktning nå. At det faktisk er (kan i alle fall være) normalt for lidelsen å svinge både mye og lite. Det må jeg bare tåle uten å lage noe nummer ut av det. 

Men her tenker jeg mye/lite som i intensitet (det var kanskje det du også tenkte på?) Men hos meg kan det også være mye/lite når det gjelder hyppighet. Og akkurat det er slitsomt. 

Tenker at det ikke er snakk om hvorvidt man kan lage et nummer ut av det, men om du trenger kraftigere stemningsstabiliserende medisin? 

AnonymBruker
ISW skrev (15 minutter siden):

Tenker at det ikke er snakk om hvorvidt man kan lage et nummer ut av det, men om du trenger kraftigere stemningsstabiliserende medisin? 

Det kan ende i for flat tilværelse som ikke er heldig. Å medisinere alle små nyanser som dette ville iallfall gitt meg en dårligere livskvalitet. Hilsen bipolar 

Anonymkode: d306f...505

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan ende i for flat tilværelse som ikke er heldig. Å medisinere alle små nyanser som dette ville iallfall gitt meg en dårligere livskvalitet. Hilsen bipolar 

Så er det det at bipolare er forskjellige, og at sykdomsbildet kan variere fra person til person. Den subjektive opplevelsen av symptomtrykk kan også være ulik. Der du kanskje ville ha sett på små nyanser i stemningsleiet som ingenting å bry seg om, vil kanskje en annen oppleve små nyanser som ille. Det du kanskje takler bra, kan en annen takle dårlig. Der du ville ha gått for minst mulig medisin, ville en annen kanskje ha ønsket mer. 

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (1 minutt siden):

Eller at hva som oppleves som små nyanser for en person, kan oppleves som store for en annen. 

Selvsagt. Likevel riktig tenker jeg, ikke for deg i din tråd nødvendigvis, men på generelt grunnlag, å si noe om at overmedisinering kan være uheldig for noen. Jeg vil heller lide litt enn å være helt polstret. Jeg trenger å kjenne meg beveget av filmer, at musikk jeg lot meg slå ut av før medisiner ikke skal være noe jeg ikke har tilgang på lengre osv. 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt. Likevel riktig tenker jeg, ikke for deg i din tråd nødvendigvis, men på generelt grunnlag, å si noe om at overmedisinering kan være uheldig for noen. Jeg vil heller lide litt enn å være helt polstret. Jeg trenger å kjenne meg beveget av filmer, at musikk jeg lot meg slå ut av før medisiner ikke skal være noe jeg ikke har tilgang på lengre osv. 

Nei, overmedisinering er jo ikke bra. Det gjelder vel å finne den berømte middelveien her også. Ikke for mye og ikke for lite. 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...