Gå til innhold

Hjemmebesøk av fastlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ettersom jeg nå ikke får kjøre bil, kan fastlegen komme på hjemmebesøk? Buss til legesenteret tar over dobbelt så lang tid som å kjøre, og en time i buss hver vei klarer jeg bare ikke. Jeg blir ekstremt bilsyk, og spyr etter 10 minutter på buss. 🤢🙄 Har heller ingen som kan kjøre meg, og tviler på at det er ønskelig at jeg bruker 3 timer på å gå. Så har skrevet til fastlegen at hen bare skulle slette timene jeg har der fremover. Alternativ at hen får komme på hjemmebesøk.. Hva må til for at fastlegen faktisk kommer på hjemmebesøk? Jeg har visstnok alvorlig anoreksi og har til nå gått til ukentlig oppfølging hos fastlegen da hen ønsker å kontrollere vekt og blodprøver ganske så regelmessig. Leste et eller annet sted at fastleger har plikt til å følge opp alvorlig syke pasienter, men mener jeg leste noe om at det måtte være kronisk sykdom. Jeg er jo ikke kronisk syk, bare kommer meg ikke til legekontoret lengre..

Anonymkode: 5299a...ab9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471731-hjemmebes%C3%B8k-av-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Hva med reisesyketabletter eller taxi?

Tar kun reisesyketabletter når vi skal kjøre på lengre turer eller når jeg vet at jeg kan sove. For jeg sovner og blir ikke fungerende resten av dagen med de tablettene. 2 av 3 av ungene har det på samme måte, og kaster opp om vi kjører lenger enn 10 min uten at de er medisinert. 

Taxi skulle jeg gjerne tatt, men det vil koste meg minst 500kr hver vei. Og med dagens priser og rentehevinger har jeg faktisk ikke råd til det. 😵💫

AnonymBruker

Nei, fastlegen din kan ikke bruke så mye tid på en konsultasjon, for en voldsom forventning. Du må slepe deg til legen med de midlene du har du som alle andre. Kanskje har du rett på pasienttransport, det kan du finne ut av.

Anonymkode: 76676...d6a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, fastlegen din kan ikke bruke så mye tid på en konsultasjon, for en voldsom forventning. Du må slepe deg til legen med de midlene du har du som alle andre. Kanskje har du rett på pasienttransport, det kan du finne ut av.

Jeg ser ikke akkurat frem til disse timene, så for min del går det faktisk helt fint om jeg slipper. :) Kan jo prate digitalt om alt annet. Tviler på at jeg har rett til pasienttransport, så da tenker jeg heller at det bare får være. Er bare normalt sett relativt pliktoppfyllende og har jo møtt opp til 99% av timene, men nå har jeg faktisk en grunn til å ikke møte.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ser ikke akkurat frem til disse timene, så for min del går det faktisk helt fint om jeg slipper. :) Kan jo prate digitalt om alt annet. Tviler på at jeg har rett til pasienttransport, så da tenker jeg heller at det bare får være. Er bare normalt sett relativt pliktoppfyllende og har jo møtt opp til 99% av timene, men nå har jeg faktisk en grunn til å ikke møte.

Du er voksen og du står ansvarlig for egen helse. Fastlegen oppsøker du om du bør det mht din helse. Om du ikke vil eller mener du ikke kan så avlyser du. Om du for helseutfordringer av det er det ditt ansvar 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig i de andre her. Det er jo ditt eget valg om du ønsker å veies eller ta blodtrykk. Kanskje det til og med kan bli lettere å bli frisk fra spiseforstyrrelsen når man ikke får så mye oppmerksomhet rettet mot det og ens vekt, det er ihvertfall min erfaring. 

Anonymkode: ce2f9...815

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig i de andre her. Det er jo ditt eget valg om du ønsker å veies eller ta blodtrykk. Kanskje det til og med kan bli lettere å bli frisk fra spiseforstyrrelsen når man ikke får så mye oppmerksomhet rettet mot det og ens vekt, det er ihvertfall min erfaring. 

Anonymkode: ce2f9...815

Det tror faktisk jeg også. Bare det å ta vekta virker egentlig mot sin hensikt for min del. Så kanskje det er en bra ting. Så får jeg spare opp til taxi for å evt få en ny vurdering når jeg har klart å øke vekta! :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...