Gå til innhold

Bli kjent time med fastlegen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om en uke skal jeg på "bli kjent" time med fastlegen. Og det er jo typisk at man får spørsmålet: "Kan du ikke fortelle litt om deg selv?". Og jeg synes det er litt vanskelig å skulle sammenfatte noe. Vet liksom ikke helt hva fastlegen ønsker å vite? 

Så er det noen her som har noen tanker om hva jeg burde ha med?

Så langt tenkte jeg:
- Alder, bosted, jobb, helt kort om interesser
- Tidligere og nåværende diagnoser

Anonymkode: 4d3e1...24d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471773-bli-kjent-time-med-fastlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alder og bosted vet de jo for det kommer opp på skjermen. Hva slags interesser du har ser jeg ikke helt hvorfor en fastlege skal vite. Det de trenger å vite er hvilke sykdommer og plager du har og hva du trenger hjelp med

Anonymkode: e9264...0ca

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alder og bosted vet de jo for det kommer opp på skjermen. Hva slags interesser du har ser jeg ikke helt hvorfor en fastlege skal vite. Det de trenger å vite er hvilke sykdommer og plager du har og hva du trenger hjelp med

Anonymkode: e9264...0ca

Ja, det har du jo rett i 🙂 Sykdommer og plager også for så vidt. Han sa jo han skulle lese journalen før jeg kom så kanskje hele timen egentlig er litt bortkastet 😅 Men men vet ikke jeg. 

Jeg mener at helt kort hva du bedriver fritiden din til har innvirkning på helsen din og derfor har en plass i en vi kjent samtale. Men bare en setning eller to. Min fastlege vet at jeg jobber endel som frivillig. Hun vet også at jeg er kreativ og bruker mye tid på det. Men hun vet ikke hva jeg akkurat driver med.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (37 minutter siden):

Jeg mener at helt kort hva du bedriver fritiden din til har innvirkning på helsen din og derfor har en plass i en vi kjent samtale. Men bare en setning eller to. Min fastlege vet at jeg jobber endel som frivillig. Hun vet også at jeg er kreativ og bruker mye tid på det. Men hun vet ikke hva jeg akkurat driver med.

Godt poeng 🙂 Jeg tenkte bare si helt kort at jeg interesserer meg for klatring, foto og fjellturer. Uten å utdype. Så det tar ikke store deler av samtalen akkurat. Det får vel være greit? Hvis ikke har jeg jo ingenting å komme med hehe.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal du sette av en time hos lege til å bli kjent? Hvem sitt initiativ er dette? Du går til legen når du behover legehjelp, enten legen er ukjent eller ei.

Anonymkode: 36e6e...a2c

Akkurat hvorfor vet jeg ikke helt, det var fastlegen sitt initiativ 🙂

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal du sette av en time hos lege til å bli kjent? Hvem sitt initiativ er dette? Du går til legen når du behover legehjelp, enten legen er ukjent eller ei.

Anonymkode: 36e6e...a2c

Jeg gjør det når jeg får ny fastlege.  Fordi jeg trenger helsehjelp til flere diagnoser og dermed mer oppfølging enn vanlig. Har også diagnose som krever at fastlegen kjenner meg, så han lettere kan se og følge opp når det trengs. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (41 minutter siden):

Jeg gjør det når jeg får ny fastlege.  Fordi jeg trenger helsehjelp til flere diagnoser og dermed mer oppfølging enn vanlig. Har også diagnose som krever at fastlegen kjenner meg, så han lettere kan se og følge opp når det trengs. 

Det gir mening 🙂 Jeg er egentlig forholdsvis sjeldent hos fastlegen, tror kanskje jeg var der 3 ganger i fjor eller noe slikt. Men om den nye fastlegen ønsker å "bli kjent" med meg så er det jo uansett bare hyggelig det 😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...