Gå til innhold

Kan jeg skrive dette til sjefen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må på legen og lurer på om jeg kan sende denne smsen til sjefen? Er så redd hun skal tenke negativt om meg. (Ps: Jeg jobber til vanlig til kl 13, så kl 14 vil bli en time ekstra). 

Hei, Jeg må på legetime i morgen kl 9:20. Regner med jeg rekker å komme på jobb til kl 10 hvis der ikke er forsinkelser. Håper det går bra? Tenkte jeg kunne jobbe til kl 14 da, så jeg jobber inne den tiden jeg er vekke.

Anonymkode: a05ed...ed2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471803-kan-jeg-skrive-dette-til-sjefen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må på legen og lurer på om jeg kan sende denne smsen til sjefen? Er så redd hun skal tenke negativt om meg. (Ps: Jeg jobber til vanlig til kl 13, så kl 14 vil bli en time ekstra). 

Hei, Jeg må på legetime i morgen kl 9:20. Regner med jeg rekker å komme på jobb til kl 10 hvis der ikke er forsinkelser. Håper det går bra? Tenkte jeg kunne jobbe til kl 14 da, så jeg jobber inne den tiden jeg er vekke.

Du skal ikke jobbe ekstra fordi du skal til legen, i Norge har vel alle rett til å gå til nødvendige legebesøk i arbeidstiden? Selvsagt prøver man å legge slike timer til tidspunkter som ikke berører arbeidsdagen, men det er jo ikke alltid det er mulig.

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke jobbe ekstra fordi du skal til legen, i Norge har vel alle rett til å gå til nødvendige legebesøk i arbeidstiden? Selvsagt prøver man å legge slike timer til tidspunkter som ikke berører arbeidsdagen, men det er jo ikke alltid det er mulig.

Jeg jobber bare to ganger i uken (20% til sammen), har jeg fortsatt rett til å gå til lege i arbeidstiden? Jeg skulle jo helst ha hatt timen en annen dag jeg ikke jobber, men det haster litt.

Lillemus skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Man har ikke krav på betalt fri for å gå til lege.

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (3 minutter siden):

Jeg ville droppet det med at du kanskje er på jobb til kl 10 når du med stor sannsynlighet ikke rekker det.

Vær mindre optimist og la heller sjefen bli positivt overrasket hvis du kommer tildig.

Når burde jeg si at jeg er på jobb da? Burde jeg droppe å skrive når timen min er også bare si jeg håper på jeg er på jobb kl 10:30 eller noe sånt?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når burde jeg si at jeg er på jobb da? Burde jeg droppe å skrive når timen min er også bare si jeg håper på jeg er på jobb kl 10:30 eller noe sånt?

Du kan skrive når timen er. Da vil sjefen ha samme info som deg. Hvis du i tillegg tipper at du er på jobb kl 10:30 så forstår sjefen usikkerheten i det anslaget.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville skrevet: Hei! Er det greit at jeg begynner på jobb kl 10.-10.30 i morgen og forskyver arbeidstiden frem til 14.-14.30, da jeg må ta en legetime på morgenen. Gi beskjed hvis det ikke passer. 

Drømmeautomat

Hvis du jobber 20% og bestiller en legetime fram i tid tenker jeg at det er naturlig å legge den utafor arbeidstid. Har du fått en time hos legen fordi det haster må jobben vike. Da skriver du bare: "Jeg har en hastetime hos legen i morgen kl. 9.20 og kommer så snart jeg kan etter det."

Sjefen din bør vite om legetimer i arbeidstida er noe du får lønn for, mange steder får du det, så det er det bare å spørre om.

Annonse

Ikke tilby deg å jobbe ekstra. Hvis jeg hadde vært sjefen din så ville jeg blitt enten irritert eller lei meg fordi du tenkte at jeg ønsker eller krever det når du må til legen. Bare skriv at du har legetime og vil komme på jobb når du er ferdig der. 

Hos oss har vi tariffestet krav på permisjon med lønn dersom det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden. Deltidsansatte kan få permisjon «forholdsmessig etter stillingens størrelse». Egentlig må man søke om permisjon hos nærmeste leder, men i praksis informerer man bare så tidlig som mulig.

Jeg har personalansvar selv og setter pris på at folk i størst mulig grad legger behandlingstimer av ulik art til begynnelsen eller slutten av dagen. Men her jeg bor, er det svært sjelden man har mulighet til å velge tidspunkt for time hos fastlegen.

Støtter Cathlins forslag til formulering 😊

Drømmeautomat skrev (13 timer siden):

Hvis du jobber 20% og bestiller en legetime fram i tid tenker jeg at det er naturlig å legge den utafor arbeidstid. Har du fått en time hos legen fordi det haster må jobben vike. Da skriver du bare: "Jeg har en hastetime hos legen i morgen kl. 9.20 og kommer så snart jeg kan etter det."

Sjefen din bør vite om legetimer i arbeidstida er noe du får lønn for, mange steder får du det, så det er det bare å spørre om.

Som jeg skulle skrevet det selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...