Gå til innhold

Artikkel fra NRK som svartmaler antipsykotika

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/26-aring-mener-han-har-fatt-livet-odelagt-av-antipsykotiske-legemidler-_-prover-na-a-bli-medisinfri-1.16295643

Dette er om en ung mann som mistet språket, la på seg 70 kilo og hadde store motoriske problemer som følge av antipsykotiske legemidler. Antipsykotika er kanskje ikke best for alle virker det som? Nå trapper han ned i samarbeid med psykiatere og er blitt mye "bedre". Hvis alt han får ut av slike medisiner er bivirkninger så har han enten ikke riktig diagnose eller er medisin resistent, da er kanskje langvarig terapi det beste alternativet?

Jeg har i hvert fall fått godt utbytte av slike medisiner, både AP og AD. Hva med deg?

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men det jeg ikke skjønner når det kommer slike artikler med folk som klager over at de går på 20 medisiner samtidig eller iløpet av et år, hvordan tillater de seg selv å gjøre det? Man har jo et ansvar selv også. Med mindre man er utviklingshemmet så burde man skjønne at man ikke skal gå på mer enn max 1-2 antipsykotika samtidig f. Eks og de fleste skjønner at når man får en alvorlig bivirkning av en medisin så slutter man på den. Jeg skjønner virkelig ikke at de legger all skyld over på leger og psykiatrisk. Man har selv et ansvar! 

Anonymkode: 937c4...043

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det jeg ikke skjønner når det kommer slike artikler med folk som klager over at de går på 20 medisiner samtidig eller iløpet av et år, hvordan tillater de seg selv å gjøre det? Man har jo et ansvar selv også. Med mindre man er utviklingshemmet så burde man skjønne at man ikke skal gå på mer enn max 1-2 antipsykotika samtidig f. Eks og de fleste skjønner at når man får en alvorlig bivirkning av en medisin så slutter man på den. Jeg skjønner virkelig ikke at de legger all skyld over på leger og psykiatrisk. Man har selv et ansvar! 

Anonymkode: 937c4...043

Tror du virkelig det er så enkelt for mange? Da er du heldig, gitt!

Anonymkode: bdf23...cfa

Annonse

Dette minner meg om da vi hadde et møte med brukerrespresentanter forut for etableringen av "medisinfri behandlingsalternativ".

Samtlige fortalte om groteske følger av meget slett behandling med antipsykotika. Det var ikke merkelig at de var skuffet og forbannet. Men møtet sluttet med at alle disse, både pasienter og pårørende, egentlig ønsket seg en riktig behandling med medisiner av kompetente psykiatere.

Etter min mening er det minst like nødvendig å sikre at psykiatere har høy kompetanse på farmakoterapi som å etablere såkalte medisinfrie behandlingsalternativer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...