Gå til innhold

Hvor lenge varer oppstartsbivirkninger?

Anbefalte innlegg

Jeg har et sterkt matsug som jeg også forveksler med russug. Har derfor hatt sprekk på rus, men det er i orden nå. 

Hvor lenge varer denne bivirkningen? Jeg sliter hver formiddag og kveld med et sterkt sug som er vanskelig å kontrollere. 

Er tre uker siden siste doseøkning og det er ikke tatt ny prøve enda. Går på 83+42 mg × 2.

Erfaringer eller kunnskaper? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471820-hvor-lenge-varer-oppstartsbivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fionys skrev (5 minutter siden):

Da jeg brukte litium var jeg veldig tørst slik at jeg drakk mye mer enn normalt, drakk for det meste vann. Gikk ikke over før jeg sluttet med medisin. Jeg fikk ikke matsug.

Jeg drikker mye også. Spesielt cola zero. Av og til tror jeg at jeg forveksler tørsten med mat og russug. 

AnonymBruker

Jeg har tørste og løs mage som de mest fremtredende symptomene. Jeg tror jeg skjønner hva du mener med sug fordi tørsten er på den måten at jeg helst vil drikke noe søtt og karbohydratrikt til forskjell fra før hvor jeg aldri hadde lyst på det. Jeg drikker mest vann likevel, fordi jeg ikke ønsker å gå veldig mye opp i vekt som jeg vil gjøre om jeg hadde lyttet til kroppens ønske om mange liter juice om dagen. 

Anonymkode: 1623c...083

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tørste og løs mage som de mest fremtredende symptomene. Jeg tror jeg skjønner hva du mener med sug fordi tørsten er på den måten at jeg helst vil drikke noe søtt og karbohydratrikt til forskjell fra før hvor jeg aldri hadde lyst på det. Jeg drikker mest vann likevel, fordi jeg ikke ønsker å gå veldig mye opp i vekt som jeg vil gjøre om jeg hadde lyttet til kroppens ønske om mange liter juice om dagen. 

Okei. Løs mage har ikke jeg. 

Men ja det suget er ikke etter vann liksom. Jeg kommer til å gå opp i vekt hvis dette fortsetter. 

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Okei. Løs mage har ikke jeg. 

Men ja det suget er ikke etter vann liksom. Jeg kommer til å gå opp i vekt hvis dette fortsetter. 

Jeg ville egentlig prøvd høyere dose Lamictal om jeg var deg. Mange trenger 500 mg eller mer. Kombinert med et antipsykotika du kan bruke når du blir hypo. Det er den beste behandlingen av BP2. Så slipper du disse unødvendige bivirkningene 

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde aldri i livet brukt litium om jeg ikke måtte. Jeg har dessverre psykotiske manier og har ikke noe valg. Men kunne jeg sluppet unna med Lamictal og Zyprexa er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville egentlig prøvd høyere dose Lamictal om jeg var deg. Mange trenger 500 mg eller mer. Kombinert med et antipsykotika du kan bruke når du blir hypo. Det er den beste behandlingen av BP2. Så slipper du disse unødvendige bivirkningene 

Tørste og litium har en naturlig forklaring.

Litium gjør at nyrenes evne til å konsentrere urinen reduseres noe. For å kvitte seg med samme mengde avfallsstoffer, må det produderes ca en halv liter mer urin i døgnet. Det fører selvsagt til at en må drikke tilsvarende mer.

Dette går ikke over så lenge en bruker litium. Smart å drikke noe uten energi/kalorier.

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Litium gjør at nyrenes evne til å konsentrere urinen reduseres noe. For å kvitte seg med samme mengde avfallsstoffer, må det produderes ca en halv liter mer urin i døgnet. Det fører selvsagt til at en må drikke tilsvarende mer.

Dette går ikke over så lenge en bruker litium. Smart å drikke noe uten energi/kalorier.

Er det dette som gir vektoppgang? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på 400 mg og alt de sa til meg var at jeg gikk på høy nok dose mtp serumkonsentrasjonen. 

Skulle gjerne sluppet disse bivirkningene. Jeg har blitt veldig usikker på bruken av Litium. Men jeg var helt desperat etter noe som kan stabilisere svingningene. Jeg tror den virker, bare ikke helt optimalt, men legen min sa idag at jeg er jo ennå i oppstarten så må være tålmodig. Men jeg har hatt en mer stabil adferd feks. Det er noe i meg som er betraktelig dempet. Men har hatt perioder hvor depresjonen har blitt ille, men så har jeg hatt en dårlig livsstil også for å døyve depresjonen. Det er nok gjort ting verre. Nå våkner jeg til liv med en bedre livsstil igjen. Dette skjer hvert år. 

kupton skrev (1 time siden):

Men hva med matsug? Eller kommer matsuget mitt av at jeg har russug? Eller at jeg forveksler tørste med sult?

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tar mye litium da. Dumt at det skal børe så ulik mengde som gir riktig serumsspeil hos ulike folk. Da får du jo mer bivirkninger enn andre også tror jeg 

Vær så snill - ikke spekuler og synse for mye om dette hvis du ikke vet. Både effekt og bivirkninger er avhengig av serumkonsentrasjon - ikke av antall mg du putter inn i munnen.

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg ville egentlig prøvd høyere dose Lamictal om jeg var deg. Mange trenger 500 mg eller mer.

Ja, mange trenger mer. Men her har TS fått sjekket serumkonsentrasjon, og det er det som teller - ikke antall mg inn i munnen.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Vær så snill - ikke spekuler og synse for mye om dette hvis du ikke vet. Både effekt og bivirkninger er avhengig av serumkonsentrasjon - ikke av antall mg du putter inn i munnen.

Ja, mange trenger mer. Men her har TS fått sjekket serumkonsentrasjon, og det er det som teller - ikke antall mg inn i munnen.

Er forumet lukket for svar annet enn fra mennesker med medisinfaglige utdannelse og arbeidserfaring fra psykiatrien? Jeg skriver «tror jeg». Jeg spekulerer ikke i onde hensikter og snill det er jeg. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er forumet lukket for svar annet enn fra mennesker med medisinfaglige utdannelse og arbeidserfaring fra psykiatrien?

Nei. Men en tar på seg et betydelig ansvar når en gir råd om medisindosering enten det er på grunnlag av viten eller pga synsing.

kupton skrev (19 minutter siden):

Ja det er sant, og jeg fortsatte å være destruktiv og håndterte det depressive med utagering og sånt. På Lamictal altså.

Men har blitt mye roligere nå imens jeg har stått på Litium. Jeg har vært deprimert riktignok, men jeg har hatt en roligere depresjon hvis du skjønner. 

Er det pga Litium? Tegn på at den funker? 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du tar mye litium da. Dumt at det skal børe så ulik mengde som gir riktig serumsspeil hos ulike folk. Da får du jo mer bivirkninger enn andre også tror jeg 

Jeg vet ikke hva som er mye og lite. Er det mye? 

Jeg skal ta blodprøver i morgen, så vi får se hvordan det er da. 

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva som er mye og lite. Er det mye? 

Jeg skal ta blodprøver i morgen, så vi får se hvordan det er da. 

Jeg regner med det er individuelt, for hvor høy dose man trenger baseres jo på serumkonsentrasjonen i blodet og ikke hvor mange mg man tar. Slik som Kupton sier. Sikkert ikke vits å sammenligne, men jeg tar halvparten av dosen du tar og har en serumkonsenrasjon på 0,75 mmol/L. Noe som i følge fastlegen er "perfekt". 

Anonymkode: f6273...a0b

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg regner med det er individuelt, for hvor høy dose man trenger baseres jo på serumkonsentrasjonen i blodet og ikke hvor mange mg man tar. Slik som Kupton sier. Sikkert ikke vits å sammenligne, men jeg tar halvparten av dosen du tar og har en serumkonsenrasjon på 0,75 mmol/L. Noe som i følge fastlegen er "perfekt". 

Ok. Det blir spennende å se hva jeg har da. Men tar jo 1-2 uker før legekontoret får svar. Halvparten av dosen ja. Har du håndskjelvinger? Det har jeg. Er det forbigående? Jeg ser jo nervøs ut. 

Jeg har blitt veldig usikker på om jeg skal gå på Litium, men føler jeg må gå på den i minst seks måneder før jeg forsvarliggjør å seponere den. Mtp å ikke gjøre noe mot råd fra legen. Han mener jeg ennå er i oppstarten siden det er 3 uker siden forrige doseøkning. At jeg må være tålmodig. 

Tålmodighet er ikke en styrke jeg har i grunn. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ok. Det blir spennende å se hva jeg har da. Men tar jo 1-2 uker før legekontoret får svar. Halvparten av dosen ja. Har du håndskjelvinger? Det har jeg. Er det forbigående? Jeg ser jo nervøs ut. 

Jeg har blitt veldig usikker på om jeg skal gå på Litium, men føler jeg må gå på den i minst seks måneder før jeg forsvarliggjør å seponere den. Mtp å ikke gjøre noe mot råd fra legen. Han mener jeg ennå er i oppstarten siden det er 3 uker siden forrige doseøkning. At jeg må være tålmodig. 

Jeg har ikke håndskjelvinger. Er heldig og har ikke fått noen bivirkninger. Eller, eneste var at jeg hadde en voldsomt tørste da jeg først begynte på den, men da trappet jeg ned og det forsvant. Og da jeg økte dosen igjen kom det ikke tilbake. Så jeg vet ikke helt om den tørsten bare var tilfeldig eller hva. Men ja, er veldig fornøyd med litium. 

Nå er jeg ikke helsepersonell, men er definitivt enig med legen din. Høres fornuftig ut å gi det tid. Man må jo gjerne det for å se om det har tilstrekkelig effekt eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...