Gå til innhold

Hvor lenge varer oppstartsbivirkninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke håndskjelvinger. Er heldig og har ikke fått noen bivirkninger. Eller, eneste var at jeg hadde en voldsomt tørste da jeg først begynte på den, men da trappet jeg ned og det forsvant. Og da jeg økte dosen igjen kom det ikke tilbake. Så jeg vet ikke helt om den tørsten bare var tilfeldig eller hva. Men ja, er veldig fornøyd med litium. 

Nå er jeg ikke helsepersonell, men er definitivt enig med legen din. Høres fornuftig ut å gi det tid. Man må jo gjerne det for å se om det har tilstrekkelig effekt eller ikke. 

Anonymkode: f6273...a0b

Så bra du har lite bivirkninger. Hos meg er det det kraftige suget og håndskjelvinger, men så er jeg redd for å få lavt stoffskifte og nyrene. Men det vil jo ta lang tid da. Men det suget er så ille at det tror jeg ikke at jeg kan leve med på lang sikt. Jeg blir gal av det. 

Ja jeg må vel være mer tålmodig. Enkelte ting mener jeg har blitt bedre, men jeg vet ikke om det er pga Litium, men jeg tror det. 

Endret av Glitter

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Så bra du har lite bivirkninger. Hos meg er det det kraftige suget og håndskjelvinger, men så er jeg redd for å få lavt stoffskifte og nyrene. Men det vil jo ta lang tid da. Men det suget er så ille at det tror jeg ikke at jeg kan leve med på lang sikt. Jeg blir gal av det. 

Ja jeg må vel være mer tålmodig. Enkelte ting mener jeg har blitt bedre, men jeg vet ikke om det er pga Litium, men jeg tror det. 

Ja, er glad for det. Skjønner godt at du føler du ikke klarer å leve med suget. Har jo ikke hatt det problemet på litium, men hadde det på zyprexa og det er jo helt vilt hvor ille det kan bli. Gikk opp 35 til slutt. Jeg er også litt bekymret for stoffskifte og nyrer, men tar man blodprøver av det jevnlig så tror jeg ikke det skal bli noe problem, det blir nok raskt plukket opp da (tror jeg).  

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, er glad for det. Skjønner godt at du føler du ikke klarer å leve med suget. Har jo ikke hatt det problemet på litium, men hadde det på zyprexa og det er jo helt vilt hvor ille det kan bli. Gikk opp 35 til slutt. Jeg er også litt bekymret for stoffskifte og nyrer, men tar man blodprøver av det jevnlig så tror jeg ikke det skal bli noe problem, det blir nok raskt plukket opp da (tror jeg).  

Tar du Zyprexa enda? 

Anonymkode: b2ec7...fae

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar du Zyprexa enda? 

Anonymkode: b2ec7...fae

Nei, jeg tar abilify i stedet nå. Jeg har forsøkt zyprexa to ganger. Ene gangen gikk jeg som sagt opp 35 kg og sist gang gikk jeg opp 10 kg, og det bare på under 2 måneder. Abilify fungerer jo minst like bra for meg og er uten bivirkninger, så da er det jo ett mye bedre alternativ. 

AnonymBruker
kupton skrev (57 minutter siden):

Nei. Men en tar på seg et betydelig ansvar når en gir råd om medisindosering enten det er på grunnlag av viten eller pga synsing.

Hvor har jeg gitt råd om medisindosering? Det er brukere her som gir svært tydelige føringer mht råd av medisiner og dosering. 

Anonymkode: 1623c...083

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Åh ja jeg fikk også sånn sult på zyprexa. Da var jeg i tillegg veldig hypoman og hadde dårlig impulskontroll. Abilify fungerte bedre for meg også mtp det. 

Ja det er vel sant. De passer jo på. Jeg bare har fått det for meg at går man på Litium lenge nok så er det helt sikre bivirkninger. Men jeg kan ha misforstått det. At det ikke er såpass. 

AnonymBruker
kupton skrev (43 minutter siden):

Det er folk her som ikke er god på kildevurdering. Når du forklarer en bivirkning med dose inntatt, kan lett brukeren ta det for god fisk og redusere. 

Jeg skrev at jeg trodde det var sånn, mao ingen skråsikker påstand. Om en bruker velger å justere medikasjon ut fra anonyme brukeres spekulasjoner og «tror kanskje» svar, på et offentlig anonymt forum, vel, da er det brukerens ansvar. Ingen her har formanet noen om å gjøre noe som helst og ingen har påstått noe.

AnonymBruker
kupton skrev (18 minutter siden):

Ok ok Bare fortsett. 

I like måte. Du fremkommer som om du ser for deg å være en slags konge her inne, som selv kan mene og påstå kontant og selvtrygt i enhver post, og i samme håndvending høvle ned andre. Du sympatiserer med og heier på en knippe brukere som åpenbart er dine nettvenner gjennom mange år og du utviser aldri (har ikke sett noen eksempler på det) ydmykhet når du får bemerkninger om å ha trådt over en grense, vært lite hensynsfull mm. Du viser deg tidvis som en bruker som har andre regler for deg selv og to tre brukere her inne enn den resterende flokken mennesker som svarer i innleggene. Sånn. Da stikker jeg herfra og returnerer på nyåret en gang. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I like måte. Du fremkommer som om du ser for deg å være en slags konge her inne, som selv kan mene og påstå kontant og selvtrygt i enhver post, og i samme håndvending høvle ned andre. Du sympatiserer med og heier på en knippe brukere som åpenbart er dine nettvenner gjennom mange år og du utviser aldri (har ikke sett noen eksempler på det) ydmykhet når du får bemerkninger om å ha trådt over en grense, vært lite hensynsfull mm. Du viser deg tidvis som en bruker som har andre regler for deg selv og to tre brukere her inne enn den resterende flokken mennesker som svarer i innleggene. Sånn. Da stikker jeg herfra og returnerer på nyåret en gang. 

Jeg setter pris på at Kupton svarer meg og andre her. 

At du kanskje ikke liker han er nå en ting, men man kan ikke like alle. 

Jeg brukte samme dose som deg og hadde en serumkonsentrasjon på 0,6. Brukte en stund høyere dose, men da ble bivirkningene forsterket. Jeg skalv også på hendene, men det var en bivirkning jeg kunne leve med. 

Jeg tok hele dagsdosen på kvelden pga. bivirkninger. Det var noe psykiater mente kunne hjelpe meg. Vet ikke om det er helt innenfor å ta hele dosen på kvelden. 

Fionys skrev (39 minutter siden):

Jeg brukte samme dose som deg og hadde en serumkonsentrasjon på 0,6. Brukte en stund høyere dose, men da ble bivirkningene forsterket. Jeg skalv også på hendene, men det var en bivirkning jeg kunne leve med. 

Jeg tok hele dagsdosen på kvelden pga. bivirkninger. Det var noe psykiater mente kunne hjelpe meg. Vet ikke om det er helt innenfor å ta hele dosen på kvelden. 

Okei. Blir spennende å se hva jeg ligger på etter blodprøve i morgen. Jeg kan også leve med skjelvende hender. 

Hm det hørtes rart ut å ta hele på kvelden, men hva vet jeg. Hvis det hjelper på matsuget så kunne det vært for meg. Men det må jeg spørre om neste gang jeg er innlagt. 

Akkurat nå er jeg i kjempefin form så blir vel ikke med det første. Behandler opplevde meg i tlf som litt høy, hektisk og hopper i tema. Så mulig Litiumen blokkerer en hypomani akkurat nå. Det ville vært typisk for årstiden i hvert fall. Så Litiumen virker jo. Har gått fra tungt deprimert til sånn som nå på en uke. 

Endret av Glitter

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan mene mye eller lite om andre her inne, men det er vel ingen grunn til å forlate forumet bare pga ting som egentlig er en bagatell? Hvis ikke du uansett hadde tenkt å ta en pause da. 🙂

Endret av Vendi
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tar mye litium da. Dumt at det skal børe så ulik mengde som gir riktig serumsspeil hos ulike folk. Da får du jo mer bivirkninger enn andre også tror jeg 

Jeg bruker også Lithium, 166mg x 2 per døgn. Det er ikke spesielt mye. 

Anonymkode: 43b43...a73

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker også Lithium, 166mg x 2 per døgn. Det er ikke spesielt mye. 

Er visst veldig forskjellig hvor mye man trenger. Jeg er spent på resultatet ved kommende blodprøver. 

AnonymBruker
kupton skrev (5 timer siden):

Det er folk her som ikke er god på kildevurdering. Når du forklarer en bivirkning med dose inntatt, kan lett brukeren ta det for god fisk og redusere. 

Men er ikke bivirkninger av lithium forbundet med dose? I det har jeg både lært på skolen og av behandler. Jeg merker langt mer bivirkning på høyt serum kontra lavere. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er ikke bivirkninger av lithium forbundet med dose? I det har jeg både lært på skolen og av behandler. Jeg merker langt mer bivirkning på høyt serum kontra lavere. 

Korrekt. Men her bruker TS en større dose enn de fleste, men serumkonsentrasjonen er slik den skal være, og det er serumkonsentrasjonen som bestemmer både effekt og bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...