Gå til innhold

Har ikke legekontorene kunnskaper om Litium?

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel ikke være eneste pasient som bruker Litium på et kontor med fire leger og helsesekretærer som har jobbet der lenge? 

De visste ikke om dette med klokkeslett og Litiumspeil. Jeg måtte si ifra, og jeg hørte hun ene si at "nei, sånn er det ikke. Stod det noe om det?" 

Fikk tatt prøven fem min før tiden var ute så det gikk bra, men jeg synes det var rart de ikke visste dette? På sykehuset har de vært veldig nøye med at tiden må overholdes. 

Hvor nøye er dette med at prøven tas med en time margin fra når man tok kveldsmedisin? Altså en halvtime før og en halvtime etter 12 timer. Slik jeg har lært. 

Endret av Glitter

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er riktig som du har lært. Jeg tar jevnlige prøver og her er sykepleierene informert om tidspunktets viktighet og venter gjerne noen minutt om jeg er litt tidligere feks. Om nesten ingen bruker litium har jeg også lurt på, kanskje @kupton vet noe om anslagsvis hvor mange som bruker dette i Norge i dag? 

Anonymkode: 55ab4...1ab

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er riktig som du har lært. Jeg tar jevnlige prøver og her er sykepleierene informert om tidspunktets viktighet og venter gjerne noen minutt om jeg er litt tidligere feks. Om nesten ingen bruker litium har jeg også lurt på, kanskje @kupton vet noe om anslagsvis hvor mange som bruker dette i Norge i dag? 

Anonymkode: 55ab4...1ab

Okei. De visste åpenbart ikke om dette hos meg. De spurte ikke når jeg sist tok medisin heller. De virket nesten irritert når jeg måtte gå og si ifra om at tiden holdt på å renne ut. Sa det så høflig og ydmykt som mulig. Heldigvis rakk vi det. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (46 minutter siden):

Hvor nøye er dette med at prøven tas med en time margin fra når man tok kveldsmedisin? Altså en halvtime før og en halvtime etter 12 timer. Slik jeg har lært. 

Det er klart best at dette overholdes. Tar en det for tidlig, er svaret falskt for høyt, og tar den prøven for sent, er den falskt lav.

Dette kan legen selvsagt korrigere noe for dersom en vet tidspunkt for siste inntak og for prøvetaking, men aller best om en kan ta prøven innenfor +- 30 min.

kupton skrev (8 minutter siden):

Det er klart best at dette overholdes. Tar en det for tidlig, er svaret falskt for høyt, og tar den prøven for sent, er den falskt lav.

Dette kan legen selvsagt korrigere noe for dersom en vet tidspunkt for siste inntak og for prøvetaking, men aller best om en kan ta prøven innenfor +- 30 min.

Ok. Synes det er rart de ikke visste om dette, men jeg klarer å passe på selv. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...