Gå til innhold

Spesielle symptomer på hypomani/mani

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nok en tendens til å sammenligne meg med andre ift hvordan andre opplever ting. Nå gjelder det hypomani/mani og om noen opplever som meg å bli veldig lys inni seg. Vanskelig å beskrive, men hjernen blir liksom fysisk opplyst og jeg kan se blinking og "stjerner og planeter". Jeg får også følelsen av at hjernen fysisk ligger høyere enn hodet, akkurat som den svever over hodet. En usynlig kraft drar den liksom oppover, og jeg kan få unike innblikk i ting og bli veldig klar og opplyst. Kroppen følger liksom etter og jeg blir lett i kroppen og får følelsen av å være lett på tå. Jo høyere opp jeg blir i stemningsleiet, des sterkere fornemmelser. (Stikk motsatt av depresjon hvor jeg bokstavelig talt føler meg nedtrykt og tung, akkurat som om en usynlig kraft presser meg nedover). 

Noen andre som opplever dette? Nå er jeg ikke først og fremst ute etter hvordan hypomani/mani generelt oppleves, for det vet jeg.en del om, men om noen har akkurat disse symptomene.  

Jeg er i nøytralt stemningsleie nå. 

Anonymkode: 9f43a...bf6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471851-spesielle-symptomer-p%C3%A5-hypomanimani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke blinking og stjerner og planeter, men alle fargene blir mye klarere og jeg oppfatter alt som vakrere. Og jeg har også den svevende følelsen i motsetning til den trykkende depressive.  Og en elektrisk følelse i hjernen. 

Jeg føler jeg finner svaret på ting og forstår mer enn før. Etter en stund uten søvn og sånt ser jeg plutselig sammenhenger som egentlig ikke er der. 

Så jeg kjenner meg igjen i noe av det du beskriver. Jeg opplever det som en eneste stor eksplosjon av eufori og denne lettheten i kroppen er en del av det. 

Annonse

Skjønner hva du mener, og har hatt lignende opplevelser selv. Jeg skjønner hvorfor noen innbiller seg at de kan fly når de er maniske. Særlig når det går over i mani så får jeg helt merkelige symptomer, og disse blir veldig fremtredende etter hvert. Har opplevd at noen mindre erfarne leger har trodd at det har vært noe annet enn mani fordi symptomene har vært så "forvridde". Tror ikke det er så uvanlig at man har "spesielle" symptomer eller psykotiske symptomer når man er manisk. Kanskje de "spesielle" symptomene vi får egentlig er psykotiske symptomer? 

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 time siden):

Skjønner hva du mener, og har hatt lignende opplevelser selv. Jeg skjønner hvorfor noen innbiller seg at de kan fly når de er maniske. Særlig når det går over i mani så får jeg helt merkelige symptomer, og disse blir veldig fremtredende etter hvert. Har opplevd at noen mindre erfarne leger har trodd at det har vært noe annet enn mani fordi symptomene har vært så "forvridde". Tror ikke det er så uvanlig at man har "spesielle" symptomer eller psykotiske symptomer når man er manisk. Kanskje de "spesielle" symptomene vi får egentlig er psykotiske symptomer? 

Ja, det høres fornuftig ut at det er psykotiske symptomer. Takk for svar 🙂

Anonymkode: 9f43a...bf6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...