Gå til innhold

Hva er det som bestemmer om man har traumer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Traume er en fellesbetegnelse på alle slags kroppslige og mentale skader (psykisk traume) og belastninger som skyldes påvirkning utenfra.

Du svarte ikke på spørsmålet da

Anonymkode: 82108...460

AnonymBruker

Min mening, som er basert på egen erfaring og hva jeg har lest så behøver man absolutt ikke å ha flashbacks eller mareritt for å kalle det man har opplevd for traume. 

Men det skal ha oppstått en skade som hemmer en i det daglige. Som hindrer en i å møte samfunnets forventninger i hvordan man skal bidra, opprettholde relasjoner eller ta vare på seg selv og andre. Selve traume bør jo også være av en viss voldsomhet. 

Anonymkode: d5005...9ad

Annonse

Gjest Hurja

Jeg ble hardt skadd på skolen da jeg vokste opp. 9 år med traumer. Utestenging, baksnakking, ble sett ned på, ble vist at jeg ikke var verd noen ting osv. Jeg skammet meg mye og trakk meg unna andre, de skammet seg over å bli sett med meg osv. 

I tilllegg var det traumatisk hjemme: Mishandling, vold, incest, vitne til vold og voldtekt av far mot mor - men dette er jeg ikke like sterkt preget av som jeg er av skolens traumer.   

Deretter fulgte vold fra partner i noen år. 

Jeg vet ikke om det jeg opplever er flashbaks, men det føles veldig ekte og virkelig, som om det skjer på nytt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...