AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 Del Skrevet 17. mars 2023 Vhanja skrev (7 minutter siden): Igjen: Det står i startinnlegget. Rask summering: Når det er så mange ting i vår popkultur som nå er så raskt tilgjengelig, og hvor så mye forventes å være av topp kvalitet - er det noe innenfor dette som fortsatt kan holde en form for forundring og forventning hos unge i dag? I dont care Anonymkode: bf2e1...b04 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4155988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 17. mars 2023 Del Skrevet 17. mars 2023 Vhanja skrev (11 minutter siden): Jeg er enig med deg i at det er nok mye bra med internett og SoMe vi ikke hører om. Og jeg tror det er viktig at det også kommer frem. Jeg tror for min del også det handler om et savn etter den verden hvor internett ikke eksisterte og fordelene som var med det. Og at jeg synes det er trist at det er noe oppvoksende slekt aldri kan erfare. Jeg er sånn sett heldig i at jeg erfarer begge verdener. De før meg og de etter meg erfarer bare en av dem. Ja det er viktig. Jeg blir så oppgitt over både voksne generelt og presse som kun er opptatt av de som de oppfatter har negativ innflytelse på unge. Side opp og side ned, og om hvordan de blir negativt påvirket. Enda en uheldig ting ved det er at unge blir nærmest presset til å tro at det er dette alle følger med på, og at de er outsidere som kanskje bør ha samme interesser. Tenk på alle de yngre som ikke får orientert seg fordi voksne og pressen kun er opptatt av fjas. Hva om de kunne formidlet noe annet og funnet de som faktisk har interesser ut over utseendet og å selge en livsstil med riktige produkter? Det er mange organisasjoner som hadde trengt litt omtale hvor unge er engasjerte. Det er trist det, at pressen ikke forstår ansvaret sitt der. Det går an å være ung og ha det gøy, feste og være sosial selv om de er opptatt av mer seriøse ting. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4155989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 17. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Ja det er viktig. Jeg blir så oppgitt over både voksne generelt og presse som kun er opptatt av de som de oppfatter har negativ innflytelse på unge. Side opp og side ned, og om hvordan de blir negativt påvirket. Enda en uheldig ting ved det er at unge blir nærmest presset til å tro at det er dette alle følger med på, og at de er outsidere som kanskje bør ha samme interesser. Tenk på alle de yngre som ikke får orientert seg fordi voksne og pressen kun er opptatt av fjas. Hva om de kunne formidlet noe annet og funnet de som faktisk har interesser ut over utseendet og å selge en livsstil med riktige produkter? Det er mange organisasjoner som hadde trengt litt omtale hvor unge er engasjerte. Det er trist det, at pressen ikke forstår ansvaret sitt der. Det går an å være ung og ha det gøy, feste og være sosial selv om de er opptatt av mer seriøse ting. Jeg er enig med deg. Jeg skulle også ønske at bildet var litt mer nyansert. Det er viktig å fokusere på det som kan være en negativ påvirkning med SoMe, men det er også viktig å få frem det som kan være positivt. Faktisk kunne internett blitt brukt til enda mer positive ting hvis det var hva media frontet, og ikke bare influensere. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4155992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Et annet syn på det som jeg liker er at når alt er så fantastisk som det er, spill, filmer og serier har alle veldig god grafikk, de er rimelig like kvalitetsmessig når det gjelder måten de lages på os.v. kommer det jo ett element man kanskje ikke tenker på, nemlig at innholdet må være bra. Jeg er født på midten av 80 tallet og har dermed fått med meg starten av det folkelige internett. Før så var det mer fokus på at man måtte ha det og det spillet, se den og den filmen eller serien fordi det var så bra lagd. Jeg har både sett og spilt mye som jeg egentlig bryr meg nada om, men det var bedre enn tidligere så man måtte alikevel få det med seg. Nå som det finnes så utrolig mye valgmuligheter så syntes jeg det er bedre, fordi jeg for en gangs skyld faktisk kan benytte meg av utvalget som finnes. Jeg kan nå konsentrere meg om historien, hendelsen og evt oppgavene som er i serien/spillet enn det jeg følte jeg kunne før. Jeg har ett så utrolig stort utvalg av det som faller innenfor mine interesser og jeg kan ignorere alt som ligger utenfor uten at jeg må følge med på det kun fordi det er nytt og spennende i forhold til hvordan det er laget. Og til tross for dette spiller jeg spillene jeg har interesse for, selv om kanskje ikke grafikken er den aller beste, men nå er bredden så stor at jeg i større grad nå kan velge å se/spille ting som gjør meg glad, istedenfor at jeg er fasinert over hva nytt de har fått til. Anonymkode: d9cb2...609 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4156070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Vhanja skrev (17 timer siden): Dette tolkes kanskje bare som en rant fra "oss gamle" og kanskje er det bare det også. Men jeg hører til Generasjon X, dvs at jeg er bindeleddet mellom Boomers og Generasjon Z. Som gjør at jeg har en fot i verden til "de gamle" og en fot i verden til "de unge". Det gjør at jeg har et sammenligningsgrunnlag. Det jeg bekymrer meg litt over er om de som vokser opp i ting lærer evnen til å glede seg over ting slik vi gjorde., Da vi vokste opp så var det en episode i uka og vi gledet oss hele uka - nå forventer man at man kan binge hele serien med en gang. Da vi vokste opp så var CGI og effekter noe stort og vi hadde flere store gjennombrudd som The Lion King (ja, animasjonsfilmen), Titanic og Lord of the Rings - nå forventer man at alle filmer og serier har god CGI. Da jeg vokste opp var TV-serier temmelig dårlige og det var revolusjonerende da serier som the Wire og Sopranos om - nå forventer man at alle serier er på det nivået. Da jeg vokste opp gikk jeg fra spillgrafikk fra 80-tallet til i dag, med de lag på lag med revolusjonerende CGI og gameplay utvikling vi har hatt i den perioden - i dag forventer alle at alt er på G. Hva har ungdom i dag igjen å glede seg til? Hva har de igjen å føle forundring over? Jeg kjenner meg igjen. Nye filmer fra for eksempel Pixar er utrolig dyktig laget. Ikke bare er de visuelt bra, men historiene har alt: Humor, sjarmerende karakterer, spenning, action, romantikk, overraskelser, tragedie, glede, moral etc. De har knekt koden og spiller på alle strengene hver gang. Jeg husker jeg viste Flåklypa Gran Prix til barna. Det var noe av det beste verden hadde på by på av barnefilm da den kom (og i mine øyne fortsatt genial) Det var en knapt middels film for mine barn som ikke hadde noe nostalgisk forhold til det. De har sett bedre action og animasjon før. Trist De svenske Emil- og Pippifilmen slo derimot veldig an hos mine barn da de var små. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4156090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Vhanja skrev (18 timer siden): Hva har ungdom i dag igjen å glede seg til? Hva har de igjen å føle forundring over? Jeg skjønner hva du mener. Da jeg studerte bodde jeg i en periode på en hybel uten tv, men med radio og en PC som ikke var kobla til internett. Det positive var at jeg fikk lest mye i den perioden, men jeg ønsker meg ikke tilbake dit. Nå kan ethvert tomrom av tid fylles med ett eller annet stimuli. Det har blitt vanskeligere (for meg) å sette seg ned å finne konsentrasjon til å lese. Selv om jeg ofte gjør det skjer det ikke så ofte som før. Likevel ønsker jeg meg ikke tilbake til den analoge tida. Vi som har opplevd overgangen veit at det vi har nå er luksus. Og jeg tror likevel det er masse forbedringspotensiale. Spesielt filmer nå er ofte superheltfilmer av lav kvalitet, laget for et minste felles multiplum av et internasjonalt publikum. Her kan de unge håpe på noe nytt og bedre! Augemntet reality og virual reality er bare i startfasen, spesielt i spillverdenen kan man se for seg at det skjer spennende ting. Ulike implantater i kroppen kan forsterke opplevelsen. Det fins allerede apparater man kan koble til balansenerven (på utsiden av øret, så ikke implantat) for å oppleve g-krefter kunstig. Internet har blitt treigt og dårlig med årene pga. reklame og popups, samt at innholdet ofte er autogenerert fluff. Her er jeg litt pessimist til utviklinga framover, sida AI nok vil brukes mer og mer til å lage innhold automatisk. Men forbedringspotensialet er åpenbart. Nå snakker jeg selvsagt bare om underholdning. Når det gjelder forbedringspotensiale i medisinsk teknologi, samfunnsstruktur, arbeidsliv er jo potensialet enormt. Vi har mye å glede oss til og ting vil høyst sannsynlig bare bli bedre! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4156103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Drømmeautomat skrev (48 minutter siden): Nå snakker jeg selvsagt bare om underholdning. Når det gjelder forbedringspotensiale i medisinsk teknologi, samfunnsstruktur, arbeidsliv er jo potensialet enormt. Vi har mye å glede oss til og ting vil høyst sannsynlig bare bli bedre! Hvordan kan du være kommunist når det er kapitalismen som har gjort at vi har all denne fantastiske teknologien? Anonymkode: 5806b...8c4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471854-generasjonsskille-og-kultur-%C3%A5-verdsette-ting/page/3/#findComment-4156111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.