Gå til innhold

2 spørsmål ang. dosering & blodprøve av litium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har to spørsmål om dosering og blodprøve av litium

1) Jeg tar som oftest litium kl 8 om morgenen 2 dager i uka og de resterende 5 dagene blir det som oftest mellom kl 10-12. (Orker ikke stå opp tidlig bare for å ta medisin). Jeg tar kveldsdosen ganske så fast mellom kl 20-21. Jeg ser det anbefales at det er 12 timer mellom første og siste dose. Men det blir det jo ikke hos meg da, har det veldig mye å si? Og også: Hvorfor er dette viktig?

2) Jeg skal ta blodprøve serumspeil av litium på tirsdag. I dag klarte jeg å glemme ta morgen dosen, så jeg tok den nå kl 17. Vil dette ha noe å si for blodprøven på tirsdag?

Anonymkode: e787b...b46

Fortsetter under...

1. Ved for lange intervall synker litium mer enn ønskelig, men det er sannsynligvis ikke av så stor betydning. Ved for kort intervall f.eks, kl 12-20 = 8t blir litiumkonsentrasjonen for høy. Det kan være skadelig om du allerede ligger høyt, men går sannsynligvis helt bra om du fast ligger nede f.eks. på 0,6.

Men når du ligger til 12, sover du hele tiden? Er du ikke oppe må morgenen for å tisse eller at du bare våkner en periode? Du kan jo ha litium og et vannglass på nattbordet.

2. Nei. Det går helt bra.

AnonymBruker
kupton skrev (12 minutter siden):

1. Ved for lange intervall synker litium mer enn ønskelig, men det er sannsynligvis ikke av så stor betydning. Ved for kort intervall f.eks, kl 12-20 = 8t blir litiumkonsentrasjonen for høy. Det kan være skadelig om du allerede ligger høyt, men går sannsynligvis helt bra om du fast ligger nede f.eks. på 0,6.

Men når du ligger til 12, sover du hele tiden? Er du ikke oppe må morgenen for å tisse eller at du bare våkner en periode? Du kan jo ha litium og et vannglass på nattbordet.

2. Nei. Det går helt bra.

1. Skjønner. Takker for god forklaring. Det hender jeg våkner, men da er jeg så omtåket at jeg ikke klarer å komme på det å skulle ta medisiner i det hele tatt, hehe. Er avhengig av varsel på mobilen for å huske det. Kunne jo alltids satt på varsel også bare gått å lagt meg igjen etterpå da.

2. Så bra! 

Anonymkode: e787b...b46

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...