Gå til innhold

Høres det ut som en grei kompromiss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt på det å spørre fastlegen om å forsøke å slutte på medisiner BARE EN GANG. Har ingen psykiater, så det blir han som bestemmer. Eller, det er vel strengt sagt JEG som bestemmer, men vil jo naturligvis gjøre det i samarbeid. Så ja, jeg tenker altså å spørre. Og si at jeg ber bare så vær så snill om å forsøke EN gang. Fordi jeg tenker at det er verdt det om det KANSKJE funker. Og hvis ikke skal jeg ALDRI be om det igjen... 

Anonymkode: 0d36f...00a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471873-h%C3%B8res-det-ut-som-en-grei-kompromiss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tenkt på det å spørre fastlegen om å forsøke å slutte på medisiner BARE EN GANG. Har ingen psykiater, så det blir han som bestemmer. Eller, det er vel strengt sagt JEG som bestemmer, men vil jo naturligvis gjøre det i samarbeid. Så ja, jeg tenker altså å spørre. Og si at jeg ber bare så vær så snill om å forsøke EN gang. Fordi jeg tenker at det er verdt det om det KANSKJE funker. Og hvis ikke skal jeg ALDRI be om det igjen... 

Jeg tenker at du ikke behøver å "krype" på den måten det høres ut som om du skal 🙂 Det er jo (som du sier) ditt eget valg. Jeg ville bare ha sagt at jeg nå vil prøve en periode uten medisiner, men samtidig være lydhør for legens mening om det. 

AnonymBruker
Vendi skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du ikke behøver å "krype" på den måten det høres ut som om du skal 🙂 Det er jo (som du sier) ditt eget valg. Jeg ville bare ha sagt at jeg nå vil prøve en periode uten medisiner, men samtidig være lydhør for legens mening om det. 

Du har ett godt poeng. Er bare at andre ganger (med andre behandlere enn fastlegen da) når jeg har forsøkt å være bestemt og si at "nå orker jeg ikke mer av medisinene" så er de like bestemte tilbake og nærmest tvinger meg til å fortsette. Til tross for at jeg forsøker si klart i fra om at det faktisk er mitt valg. En gang sa jeg til og med at om jeg ikke fikk redusere dose så sluttet jeg bare på medisinen(e). Og da var jeg bare barnslig (som jeg forsåvidt er enig i men).

Ikkeanonymnok

Generelt svar:

Jeg synes tidvis det er overraskende mange her inne som absolutt skal slutte på medisiner. Hvis medisinene hjelper, hvorfor skal man slutte? Er det verdt det å evt bli dårligere? Har dere ikke innimellom samtaler med behandler/psykiater/fastlege om hvordan det går med medisinene? Hva virker, hva virker ikke?

Helt enig i at det (stort sett) er pasienten som bestemmer men jeg undrer meg som sagt over hvorfor så mange absolutt skal slutte med noe som fungerer. 

Dersom dere slutter og får tilbakefall, er dere ta klar nok i toppen til å innse at medisiner er nødvendig likevel? 

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Dersom dere slutter og får tilbakefall, er dere ta klar nok i toppen til å innse at medisiner er nødvendig likevel? 

Ja. Det var det som var hovedpoenget mitt. At om det ikke fungerer å slutte så kommer jeg til å begynne på igjen og aldri slutte igjen. 

Gjest Hurja

Jeg er der at jeg ikke tør å gamble med medisinene. Jeg er så redd for tilbakefall. Kan hende jeg hadde klart meg uten siden livet mitt har endret seg. Men jeg husker så godt hvor syk jeg var, og det har jeg ikke lyst til å evt utsette meg for igjen. Så jeg bruker dem så lenge legen mener jeg skal bruke dem. Jeg stoler på at han hadde sagt fra hvis han mente at jeg skulle slutte med dem. 
Jeg er enig med Vendi, du trenger ikke krype. Jeg ville tatt en samtale med legen og spurt hva han tenker om det å slutte og så fulgt hans råd. Når det gjelder medisiner er det legen som sitter med kunnskapen, jeg har null peiling på det, og da vil jeg ikke blande meg inn i hans mening om det  - jeg sier bare «ok» og gjør som han råder meg til. 

Min mann tar 12 tabletter hver dag (han er alvorlig syk). Har aldri hørt han snakke om at han vil slutte. Det er vel kanskje takket være medisinene han er i livet dag.

Så mitt råd: snakk med den som kan dette; legen :) 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på en medisin en gang en antidepressiva. Skulle avtalt med legen hvis jeg skulle avslutte fikk jeg høre. Men jeg sluttet når jeg ville ca etter 14 dager.  Sa det ikke til fastlegen før en uke senere og det har gått bra side . Jeg er min egne. Lege og det funker fint. 

Anonymkode: 936cc...68e

Ikkeanonymnok skrev (2 timer siden):

Har dere ikke innimellom samtaler med behandler/psykiater/fastlege om hvordan det går med medisinene? Hva virker, hva virker ikke?

Av og til synes jeg det virker som om legene vil ha meg på medisinene fordi det kan jo være at det er på grunn av dem jeg er frisk. Jeg argumenterer med at jeg var syk i mange år, mens jeg brukte de samme medisinene. Likevel så vil legene nødig at jeg slutter. 

Legene har ikke tatt opp medisinene med meg på mange år. Det er kun når jeg forsøker meg på å avslutte at det blir snakket om.

Men jeg har ikke en diagnose som i utgangspunktet krever en medisin. Jeg tror jeg hadde sett annerledes på det hvis jeg feks var bipolar.

Endret av Fru2020

Jeg kjenner innimellom at jeg ikke vil gå på medisiner pga bivirkninger og enkelte bivirkninger tenker jeg må gå over skal jeg klare å gå på medisinen. Men jeg har en egenskap hvor jeg glemmer hvor dårlig og desperat jeg har vært etter medisiner som tar det verste. For nå er jeg i en periode jeg fungerer veldig bra og da er plutselig ikke bivirkningene verdt der. Også vet jeg jo ikke om det er medisinene som gjør meg bra eller dette bare er den typiske oppoverturen jeg bruker ha i mars/april. 

Så jeg skjønner TS sitt ønske om å slutte, men med plan om å begynne igjen hvis hn blir dårlig igjen. Dersom jeg om noen mnd velger å prøve å slutte så skal jeg også begynne igjen hvis jeg blir dårlig da holde meg til medisinene.  Må litt av og på for å virkelig kunne måle effekt tror jeg for min del. Men nå føler jeg ikke at jeg trenger medisiner. For 1,5 uke siden følte jeg at jeg trengte alt av medisiner og mer til, men nå har jeg plutselig blitt så bra. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...