Gå til innhold

Tvangstanker


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvis det som kan virke som en tvangstanke om noe alvorlig skjer på ekte, og en til og med har opplevd at det har skjedd mer enn én gang at en "tvangstanke" blir til handling, er det da en tvangstanke? 

Og hvordan kan man da tro på det at tvangstanker ikke er farlige (typisk sagt av helsepersonell)? Etter min erfaring så kan de bli nettopp farlig.

Hva er eventuelt galt med noen som gjennomfører handlinger som kommer av tvangstanker en ikke ønsker å gjøre? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener nok tvangshandlinger da. 

Anonymkode: ae37d...d5e

Men det starter jo slik som blir oppfattet som en tvangstanke. Og det går ikke alltid over i handling. Bare få ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ett eksempel? Vet ikke helt om jeg forsto deg rett, lettere å forstå med ett eksempel.

Anonymkode: c7f41...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du ett eksempel? Vet ikke helt om jeg forsto deg rett, lettere å forstå med ett eksempel.

Anonymkode: c7f41...8b9

Har ikke lyst til å komme med konkrete eksempler dessverre. Men tanker om noe en må gjøre som en ikke vil, som kan være av alvorlig karakter hvor en blir redd og engstelig for at det skal skje, og til slutt så bare må en gjøre det. Noe bedre eksempel blir for mye å dele. Men noen ganger går den type tanker over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Har ikke lyst til å komme med konkrete eksempler dessverre. Men tanker om noe en må gjøre som en ikke vil, som kan være av alvorlig karakter hvor en blir redd og engstelig for at det skal skje, og til slutt så bare må en gjøre det. Noe bedre eksempel blir for mye å dele. Men noen ganger går den type tanker over. 

Jeg har jo hatt endel av dette, men jeg har ikke gjort noe som er farlig eller alvorlig. Da virker det mer som tvang som andre beskriver som stemmer, eller at det er mer mot psykose på andre måter? 

Anonymkode: 86668...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Har ikke lyst til å komme med konkrete eksempler dessverre. Men tanker om noe en må gjøre som en ikke vil, som kan være av alvorlig karakter hvor en blir redd og engstelig for at det skal skje, og til slutt så bare må en gjøre det. Noe bedre eksempel blir for mye å dele. Men noen ganger går den type tanker over. 

Skjønner. Det er helt greit det. Jeg vet ikke om det kan sammenlignes, men jeg har av og til følt at det å ta selvmord har blitt en tvangstanke for meg. At jeg føler jeg bare MÅ tenke på det, jeg bare MÅ gjennomføre det, jeg har ikke noe valg. Men etter at jeg tok det opp med behandler mente hun at det ikke var det. Så vil råde deg til å ta det opp med behandler som kjenner deg. Da kan du jo gjerne få råd til hvordan takle det også, det blir jo litt vanskelig å gi når man ikke vet konkret hva det gjelder.

Anonymkode: c7f41...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jo hatt endel av dette, men jeg har ikke gjort noe som er farlig eller alvorlig. Da virker det mer som tvang som andre beskriver som stemmer, eller at det er mer mot psykose på andre måter? 

Anonymkode: 86668...245

Ok. Jeg vet ikke. Den ene gangen var det ulovlig og jeg ble vurdert som å ha hatt en liten bevissthetsforstyrrelse, uten at jeg helt vet hva det vil si. Ble mildere straff i hvert fall. Ellers har det vært ting jeg må gjøre mot meg selv som jeg ikke vil. Av selvstraffende art, deriblant nesten fatalt. 

Så jeg synes mine egne tanker/tvangstanker er skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Det er helt greit det. Jeg vet ikke om det kan sammenlignes, men jeg har av og til følt at det å ta selvmord har blitt en tvangstanke for meg. At jeg føler jeg bare MÅ tenke på det, jeg bare MÅ gjennomføre det, jeg har ikke noe valg. Men etter at jeg tok det opp med behandler mente hun at det ikke var det. Så vil råde deg til å ta det opp med behandler som kjenner deg. Da kan du jo gjerne få råd til hvordan takle det også, det blir jo litt vanskelig å gi når man ikke vet konkret hva det gjelder.

Anonymkode: c7f41...8b9

Ja, kan kjenne meg igjen i den. Det har også gått svært dårlig for å si det sånn. 

Jeg mister snart min behandler, men kan ta det opp med henne ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ok. Jeg vet ikke. Den ene gangen var det ulovlig og jeg ble vurdert som å ha hatt en liten bevissthetsforstyrrelse, uten at jeg helt vet hva det vil si. Ble mildere straff i hvert fall. Ellers har det vært ting jeg må gjøre mot meg selv som jeg ikke vil. Av selvstraffende art, deriblant nesten fatalt. 

Så jeg synes mine egne tanker/tvangstanker er skumle.

Håper du klarer å avlede til trangen går over ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (5 minutter siden):

Håper du klarer å avlede til trangen går over ❤️

Takk. Det kommer og går. Det går bra akkurat nå, men var veldig intenst i stad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det sånn noen ganger at jeg tenker at jeg bare må utføre en handling hvis ikke vil ting gå dårlig og noe katastrofalt vil skje. Etter man har gjort den tingen så føler man seg lettet og mye bedre. Anxiety relief. Det er helt forferdelig slitsomt, men SSRI og SNRI kan hjelpe eller dempe det etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 minutter siden):

Har hatt det sånn noen ganger at jeg tenker at jeg bare må utføre en handling hvis ikke vil ting gå dårlig og noe katastrofalt vil skje. Etter man har gjort den tingen så føler man seg lettet og mye bedre. Anxiety relief. Det er helt forferdelig slitsomt, men SSRI og SNRI kan hjelpe eller dempe det etter min erfaring.

Okei. Jeg er usikker på om det er det samme, men uansett tror jeg at jeg i løpet av året blir startet opp på Brintellix så da får jeg se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri følt trang til å skade noen eller gjøre noe ulovlig. Tvangshandling er for min del noe jeg gjør for å lette på angst eller unngå angst. OCD er en angstlidelse. Jeg kan få tanker om å skade noen og intens angst for at det skal skje men da handler alt for min del om å unngå å skade noen eller å forsikre meg om at jeg ikke kan skade noen. Gjerne vil jeg da ha tvangshandlingene som å ikke ta i håndtak, ikke si noe feil, sjekke om og om igjen om folk har det bra , unngå å være nær folk, at om jeg leser på nyhetene om en ulykke kan jeg få angst for ha skylden osv. Tankene kan finne på de rareste grunner til at jeg kan ha skadet noen. Og tankene skaper angst og handlingene letter på angsten. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri følt trang til å skade noen eller gjøre noe ulovlig. Tvangshandling er for min del noe jeg gjør for å lette på angst eller unngå angst. OCD er en angstlidelse. Jeg kan få tanker om å skade noen og intens angst for at det skal skje men da handler alt for min del om å unngå å skade noen eller å forsikre meg om at jeg ikke kan skade noen. Gjerne vil jeg da ha tvangshandlingene som å ikke ta i håndtak, ikke si noe feil, sjekke om og om igjen om folk har det bra , unngå å være nær folk, at om jeg leser på nyhetene om en ulykke kan jeg få angst for ha skylden osv. Tankene kan finne på de rareste grunner til at jeg kan ha skadet noen. Og tankene skaper angst og handlingene letter på angsten. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Ja det er merkelig hvordan hjernen kan fungere med tanker og handlinger. 

Jeg kan få tvangstanker og handlinger rundt selvstraff og det er ikke noe jeg ønsker å gjøre selv. Da kan jeg bli ganske angstfylt for det er ikke slikt som liksom ikke er farlig. Det har vist seg å være livsfarlig når det blir ille nok. 

Og den ulovlige tingen jeg gjorde for flere år siden var ille også. 

Så hvis det er slik at tvangstanker aldri skjer på ekte så skjønner jeg ikke hvorfor helsepersonell har kalt det tvangstanker og sagt at tanker ikke er farlig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (24 minutter siden):

Ja det er merkelig hvordan hjernen kan fungere med tanker og handlinger. 

Jeg kan få tvangstanker og handlinger rundt selvstraff og det er ikke noe jeg ønsker å gjøre selv. Da kan jeg bli ganske angstfylt for det er ikke slikt som liksom ikke er farlig. Det har vist seg å være livsfarlig når det blir ille nok. 

Og den ulovlige tingen jeg gjorde for flere år siden var ille også. 

Så hvis det er slik at tvangstanker aldri skjer på ekte så skjønner jeg ikke hvorfor helsepersonell har kalt det tvangstanker og sagt at tanker ikke er farlig. 

Jeg har ikke vært i nærheten av å ville skade andre eller meg selv pga tvangstanker. Stort sett handler det jo om en frykt for å gjøre det og sterk trang til å unngå det. Så om man gjennomføre i handling slike tanker er det kanskje noe annet ?. Jeg vet ikke, er ikke ekspert. For min del ble angsten utløst av et faktisk traume der noen ble alvorlig skadet og døde. Og der jeg følte meg skyldig. Og min måte å takle den enorme skyldfølelsen, sjokket og angsten på ble tvangstanker og handlinger. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke vært i nærheten av å ville skade andre eller meg selv pga tvangstanker. Stort sett handler det jo om en frykt for å gjøre det og sterk trang til å unngå det. Så om man gjennomføre i handling slike tanker er det kanskje noe annet ?. Jeg vet ikke, er ikke ekspert. For min del ble angsten utløst av et faktisk traume der noen ble alvorlig skadet og døde. Og der jeg følte meg skyldig. Og min måte å takle den enorme skyldfølelsen, sjokket og angsten på ble tvangstanker og handlinger. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Jeg har ikke skadet noen andre bare så det er sagt. 

Men ja kanskje det er noe annet enn tvangstanker. Men det har i hvert fall aldri blitt tatt alvorlig som noe mer enn at "tanker er ikke farlig". Men i mitt tilfelle er det ikke alltid sant. 

Leit å høre hva du har opplevd. Det må ha vært veldig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke skadet noen andre bare så det er sagt. 

Men ja kanskje det er noe annet enn tvangstanker. Men det har i hvert fall aldri blitt tatt alvorlig som noe mer enn at "tanker er ikke farlig". Men i mitt tilfelle er det ikke alltid sant. 

Leit å høre hva du har opplevd. Det må ha vært veldig tungt.

Takk for omtanke, ja det var veldig tungt. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke skadet noen andre bare så det er sagt. 

Men ja kanskje det er noe annet enn tvangstanker. Men det har i hvert fall aldri blitt tatt alvorlig som noe mer enn at "tanker er ikke farlig". Men i mitt tilfelle er det ikke alltid sant. 

Leit å høre hva du har opplevd. Det må ha vært veldig tungt.

Lurer bare på om det er forskjell på tvang til å gjøre noe man ikke vil eller en trang til å gjøre noe man ikke burde. Ved tvang vil man for en hver pris unngå noe man er redd for men ved en trang til å gjøre noe er det vanskeligere å stå imot?. Man må jo ta et valg for å gjøre noe. Jeg vet ikke, dette er bare gjetning. Fint om noen som vet hadde gitt svar. 

Anonymkode: a4ed5...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (49 minutter siden):

Jeg har ikke skadet noen andre bare så det er sagt. 

Men ja kanskje det er noe annet enn tvangstanker. Men det har i hvert fall aldri blitt tatt alvorlig som noe mer enn at "tanker er ikke farlig". Men i mitt tilfelle er det ikke alltid sant. 

Leit å høre hva du har opplevd. Det må ha vært veldig tungt.

Tanker ER ikke farlig, men selvfølgelig blir det farlig dersom du handler i samsvar med destruktive tanker. Det er fortsatt ikke tankene som er problemet, men evnen din til å unnlate å agere som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...