Gå til innhold

Smerteskala fra 0 til 10


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, noen her som kan forklare smerteskala 0 til 10? Jeg forstår jo for så vidt at 0 er ingen smerte/normal og at 10 er verst tenkelige smerte. Men skal man da ta utgangspunktet i verst tenkelige smerte man har opplevd selv eller verst tenkelige smerte generelt sett?

Jeg har opplevd lite smerte i livet mitt. Eneste jeg har opplevd er type "normale" smerter som hodepine, ørebetennelse, mageknip, menssmerter, trekt visdomstann. Er sjeldent jeg har så store smerter av det at jeg tar smertestillende. Hadde sikkert klart meg helt uten også. Da jeg trakk visdomstann hadde jeg ikke behov for det feks. Men fikk med paralgin forte. Så regner med det normalt sett gjør ganske vondt? Så kanskje har jeg høyere smerteterskel? Ellers så er det vel veldig individuelt hvor vondt det å trekke visdomstann gjør mtp plassering av tannen, hvordan de trakk den osv? Jeg vet ikke. Skulle jeg plassert det på smerteskalaen hadde jeg sikkert sagt 2. Og det samme er for de andre smertene jeg har opplevd... 2-3 kanskje.

Beklager litt lang avhandling her, men håper noen har svar 🙂

Anonymkode: 5f019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da jeg trakk visdomstann hadde jeg ikke behov for det feks. Men fikk med paralgin forte. Så regner med det normalt sett gjør ganske vondt?

Jeg har trukket 3 visdomstenner de siste årene, hadde ikke smerter i forkant da jeg trakk dem for å bli kvitt dem før de begynte å gjøre vondt. Utover bedøvelse under trekking selvfølgelig, tok jeg en paracet en gang, ellers null behov for smertestillende. Fikk ikke resept på noe fra tannlegen heller. Men alle er ikke så heldige har jeg skjønt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd ganske så verst tenkelige smerter, hvor en hyler som en stukken gris ute av stand til å kommunisere. Så jeg setter den på 10.

Altså verst tenkelige smerte da skal man virkelig ligge og vri seg av smerte. På 5 gjør det ganske vondt da også, og en bør smertelindres. På sykehus skal det ikke være nødvendig å ha mer enn 3-4 på smerteskalaen dersom de har smertelindrende som kan ta det. Altså jeg tenker 5-6 på skalaen da har man så vondt at det begynner å bli vanskelig å konsentrere seg om noe annet enn smertene. På 7-8 klarer en ikke gjøre annet enn å puste seg gjennom smertene og 9-10 er de altoppslukende og man kan både klynke, gråte og vrir seg som en gal. 

Sånn bruker jeg å vurdere den skalaen selv da. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg har trukket 3 visdomstenner de siste årene, hadde ikke smerter i forkant da jeg trakk dem for å bli kvitt dem før de begynte å gjøre vondt. Utover bedøvelse under trekking selvfølgelig, tok jeg en paracet en gang, ellers null behov for smertestillende. Fikk ikke resept på noe fra tannlegen heller. Men alle er ikke så heldige har jeg skjønt. :) 

Det er nok ganske individuelt, har hørt flere beskrive det som veldig vondt. Har inntrykk av at det er vanligere å få ganske så vondt enn det å kjenne lite. 

Anonymkode: 5f019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vondeste jeg har vært utsatt for var da en hudlege ha meg sprøyte i forhuden på penis da jeg skulle skjære bort nok hud til en prøve. Den setter jeg på 7.

Anonymkode: ea2e4...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (55 minutter siden):

Jeg har opplevd ganske så verst tenkelige smerter, hvor en hyler som en stukken gris ute av stand til å kommunisere. Så jeg setter den på 10.

Altså verst tenkelige smerte da skal man virkelig ligge og vri seg av smerte. På 5 gjør det ganske vondt da også, og en bør smertelindres. På sykehus skal det ikke være nødvendig å ha mer enn 3-4 på smerteskalaen dersom de har smertelindrende som kan ta det. Altså jeg tenker 5-6 på skalaen da har man så vondt at det begynner å bli vanskelig å konsentrere seg om noe annet enn smertene. På 7-8 klarer en ikke gjøre annet enn å puste seg gjennom smertene og 9-10 er de altoppslukende og man kan både klynke, gråte og vrir seg som en gal. 

Sånn bruker jeg å vurdere den skalaen selv da. 

Uff. Det høres skikkelig fælt ut. 

God forklaring. Men hvordan ville du beskrevet 1-2 på skalaen? Er det å så vidt bare kjenne litt murring? Men ikke direkte smerte? Aner ikke hvordan beskrive det på en god måte hehe.

Anonymkode: 5f019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uff. Det høres skikkelig fælt ut. 

God forklaring. Men hvordan ville du beskrevet 1-2 på skalaen? Er det å så vidt bare kjenne litt murring? Men ikke direkte smerte? Aner ikke hvordan beskrive det på en god måte hehe.

Anonymkode: 5f019...d39

En toer er kanskje lett hodepine? Eller lette menssmerter. En smerte som er der, men som man lever helt ok ved siden av. Noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

En toer er kanskje lett hodepine? Eller lette menssmerter. En smerte som er der, men som man lever helt ok ved siden av. Noe sånt. 

Ja, det høres rett ut. Du er god på det å forklare.

Anonymkode: 5f019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det høres rett ut. Du er god på det å forklare.

Anonymkode: 5f019...d39

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Legger ved denne... 

2014--T-13-1145-01-Sps.jpg?itok=L4HD0ohZ

Anonymkode: 5f019...d39

Jeg ligger på 6-7 hver dag jeg. 

Anonymkode: e1b28...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ligger på 6-7 hver dag jeg. 

Anonymkode: e1b28...47a

Det må være fælt ❤️

Anonymkode: 5f019...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 timer siden):

Jeg har opplevd ganske så verst tenkelige smerter, hvor en hyler som en stukken gris ute av stand til å kommunisere. Så jeg setter den på 10.

Altså verst tenkelige smerte da skal man virkelig ligge og vri seg av smerte. På 5 gjør det ganske vondt da også, og en bør smertelindres. På sykehus skal det ikke være nødvendig å ha mer enn 3-4 på smerteskalaen dersom de har smertelindrende som kan ta det. Altså jeg tenker 5-6 på skalaen da har man så vondt at det begynner å bli vanskelig å konsentrere seg om noe annet enn smertene. På 7-8 klarer en ikke gjøre annet enn å puste seg gjennom smertene og 9-10 er de altoppslukende og man kan både klynke, gråte og vrir seg som en gal. 

Sånn bruker jeg å vurdere den skalaen selv da. 

Jeg må visst revurdere smerteskalaen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knas skrev (8 timer siden):

Jeg må visst revurdere smerteskalaen min. 

Jeg sitter ikke med noen fasit. Smerteskalaen er pasienten sin egen smerteopplevelse. Dvs er det subjektivt, så når du blir spurt om dette så gjør du som du bruker hvis det har funket mtp smertelindring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ofte smerter rundt 4-5 pga Fibromyalgi. Å føde var nok den vondeste opplevelsen og var klart 10 på skalaen. Men å ha 4 i åresvis er mer belastende en noen timer på 10 der man opplever å få møte barnet sitt for første gang. 

Anonymkode: 4c00f...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ofte smerter rundt 4-5 pga Fibromyalgi. Å føde var nok den vondeste opplevelsen og var klart 10 på skalaen. Men å ha 4 i åresvis er mer belastende en noen timer på 10 der man opplever å få møte barnet sitt for første gang. 

Anonymkode: 4c00f...af7

Absolutt. Det er jeg enig i. Jeg har smerter når jeg går, og det hemmer meg i hverdagen. Det plager meg jo mer enn de smertene jeg hadde da jeg knakk ryggen. 

Kroniske og hemmende smerter gjør jo noe med livskvaliteten. Det gjør ikke akutte smerter som ikke er langvarig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg sitter ikke med noen fasit. Smerteskalaen er pasienten sin egen smerteopplevelse. Dvs er det subjektivt, så når du blir spurt om dette så gjør du som du bruker hvis det har funket mtp smertelindring. :)

Neida, jeg er klar over det. 😊 Men det er mulig jeg går glipp av god nok smertelindring fordi jeg underrapporterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (7 minutter siden):

Neida, jeg er klar over det. 😊 Men det er mulig jeg går glipp av god nok smertelindring fordi jeg underrapporterer.

Det er ingen grunn til å underrapportere..De på sykehuset ønsker ikke at man skal ligge og vri seg. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Det er ingen grunn til å underrapportere..De på sykehuset ønsker ikke at man skal ligge og vri seg. 😊 

Det er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...