Gå til innhold

Brystsmerter - når skal man oppsøke lege?

Anbefalte innlegg

Jeg får fra tid til annen noen brystsmerter som jeg sterkt mistenker at er muskulært utløst. De kommer i hvile (eller jobb ved PC) varer (kommer og går litt) fra sekunder til et par timer, men det som gjør det litt ekkelt er at smertens karakter er litt anginasuspekt. Kjennes som et slags trykk og ubehag midt i brystet. På en annen side er området rundt (på siden av) brystbeinet utrolig ømt når jeg trykker på det. 

Jeg har ingen smerter når jeg løper med 160-170 i puls. Derfor er jeg ikke ekstremt bekymret. 

Men bør jeg få tatt et EKG under smerter bare for å ha gjort det? Bare føler på meg at dette blir tatt ekstremt på alvor med blålys.. og det er neppe nødvendig.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det noen grunn til at du poster på psykiatri? Eller er det bare feilpostet? Nå er jeg ikke lege da, men synes absolutt at du burde få tatt EKG. Du kan jo nevne det du skriver her til sekretæren/legen da? Så er det kanskje mindre sjanse for at det blir blålys på deg? Hehe.

Anonymkode: b7c2c...3d5

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen grunn til at du poster på psykiatri? Eller er det bare feilpostet? Nå er jeg ikke lege da, men synes absolutt at du burde få tatt EKG. Du kan jo nevne det du skriver her til sekretæren/legen da? Så er det kanskje mindre sjanse for at det blir blålys på deg? Hehe.

Skriver her fordi det med 99% sikkerhet er stressutløst.. 

Jeg syns du skal sjekke det. Du vil sikkert få samme beskjed hvis du ringer legevakt, for brystsmerter tar de med god grunn alvorlig. Ikke for å skremme deg, men det med "trykk" er vel neppe muskulært. Det trenger ikke å være hjertet i det hele tatt, men sjekk det. Det er mitt klare råd. 

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Skriver her fordi det med 99% sikkerhet er stressutløst.. 

Forstår. Som sagt tenker jeg det nok vil være fornuftig å få det sjekket opp, bare for å være helt helt sikker. Eller hva tenker du selv?

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg syns du skal sjekke det. Du vil sikkert få samme beskjed hvis du ringer legevakt, for brystsmerter tar de med god grunn alvorlig. Ikke for å skremme deg, men det med "trykk" er vel neppe muskulært. Det trenger ikke å være hjertet i det hele tatt, men sjekk det. Det er mitt klare råd. 

Hei,

Det er så vanskelig å si - jo, både muskulære smerter, smerter fra spiserøret og smerter fra hjertet kan være trykkende. Jeg tror egentlig ikke jeg har tette kransårer til hjertet (angina) - det er ikke så mange årene siden jeg tok arbeids-EKG, men det jeg er litt bekymret for er om jeg kan ha en betennelse i hjertet eller hjerteposen. Det gir også brystsmerter, men kanskje ikke anfallsvise. Ikke godt å si.

Det har gitt seg nå, så jeg ringer ikke legevakt i kveld. Men kan nevne det for fastlegen i morgen :)

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår. Som sagt tenker jeg det nok vil være fornuftig å få det sjekket opp, bare for å være helt helt sikker. Eller hva tenker du selv?

Jo, som jeg skrev til Kashmir kan jeg ta en prat med fastlegen i morgen :)

Gjest Hurja
ISW skrev (2 minutter siden):

Hei,

Det er så vanskelig å si - jo, både muskulære smerter, smerter fra spiserøret og smerter fra hjertet kan være trykkende. Jeg tror egentlig ikke jeg har tette kransårer til hjertet (angina) - det er ikke så mange årene siden jeg tok arbeids-EKG, men det jeg er litt bekymret for er om jeg kan ha en betennelse i hjertet eller hjerteposen. Det gir også brystsmerter, men kanskje ikke anfallsvise. Ikke godt å si.

Det har gitt seg nå, så jeg ringer ikke legevakt i kveld. Men kan nevne det for fastlegen i morgen :)

Godt å høre at det har gitt seg ❤️ snakk med fastlegen din i morgen uansett, sånn at du blir sjekket for sikkerhets skyld 😄 

Klem 🥰

Hurja skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at det har gitt seg ❤️ snakk med fastlegen din i morgen uansett, sånn at du blir sjekket for sikkerhets skyld 😄 

Klem 🥰

Takk - jeg mistenker at det skyldes en del spenninger - jeg sitter nå og jobber fortsatt.. ❤️

ISW skrev (13 minutter siden):

Hei,

Ja, gjør det. Det som jo også kan tyde på at det ikke er muskulært,  er jo varighet på smertene. Noen sekunder til et par timer. Greit å få sjekket opp 🙂

Gjest Vendi
ISW skrev (23 minutter siden):

Ring legevakten i natt hvis det kommer tilbake, kanskje. God bedring, håper alt bare er uskyldig forbigående og blir helt borte igjen, men best å sjekke opp i det ❤️

Annonse

Vendi skrev (9 minutter siden):

Ring legevakten i natt hvis det kommer tilbake, kanskje. God bedring, håper alt bare er uskyldig forbigående og blir helt borte igjen, men best å sjekke opp i det ❤️

Ja jeg skal vurdere det - kanskje greit å få tatt et EKG under smerter - ellers er det ikke så mye vits i. Jeg tipper jeg kommer raskt inn til sjekk da.

UtakknemligDiva

Hvor mange doser med vaksine har du? Jeg kjenner flere som er fullvaksinert og har blitt veldig dårlige. Ikke hovedsaklig i hjertet da. Nå vet jeg ikke hvordan hjerteproblemer går igjen i din slekt. Men hvis det er noe i slekten din, og du har tatt boosterdoser, kanskje det er verdt å sjekke. Men det er vel en stund siden du tok de likevel, så det er vel tvilsomt. 

Tenker kanskje det bare er spente muskler. Jeg har hatt trykk i hodet i noen dager. Fra søndag forrige uke til onsdag. Jeg ble aldri helt våken, helt flat i humøret og generelt bare vondt bak øynene/bakhodet. Dro ikke til legen for det. Men ditt valg:) lykke til:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...