Gå til innhold

Endogen depresjon vs depresjon pga ytre omstendigheter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Hurja
kupton skrev (3 minutter siden):

Det er som med alle andre livshendelser - vi har ulik toleranse for stress. 
Hvorfor er ikke alke ukrainere deprimerte, sykemeldte eller går i sorggrupper?

Fordi det ikke er enten/eller her heller?

Gjest Vendi
kupton skrev (På 22.3.2023 den 15.38):

Det virker i hvert fall godt på begge typer. Like godt er vanskelig å måle.

Men ved reaktiv depresjon må en jo også gjøre noe med de ytre omstendigheter. Hvis ikke er det stor fare for tilbakefall.

Dumt spørsmål kanskje, men lurer på om det kan være en slags dobbel depresjon hvis man er deprimert pga indre og ytre årsaker samtidig? 

Gjest Hurja
Everybody skrev (11 minutter siden):

Er de som har høy toleranse for stress sterkere enn de med lav toleranse?

Jeg levde under stort stress i 30 år. Min behandler kalte meg et løvetannbarn - de fleste med min bakgrunn ville vært enten ufør og/eller rusmisbruker sa han, og jeg er ingen av delene. 
Jeg synes jeg takler ytre ting bra. Jeg føler meg sterk. Men når det kommer til følelser sliter jeg veldig og føler meg veldig svak.

Jeg takler et fysisk slag i hodet mye bedre enn et emosjonelt slag i hodet for å si det sånn. Jeg går ikke i kjelleren av det fysiske slaget, men det gjør jeg av det emosjonelle slaget.   

Jeg forstår det ikke. Så jeg håper du får svar. 

Gjest Vendi
Everybody skrev (37 minutter siden):

Er de som har høy toleranse for stress sterkere enn de med lav toleranse?

Det tror jeg. Jeg synes ikke at jeg takler stress så godt, så jeg er nok svakere enn de som takler det godt.

Endret av Vendi
AnonymBruker
Vendi skrev (7 timer siden):

Det tror jeg. Jeg synes ikke at jeg takler stress så godt, så jeg er nok svakere enn de som takler det godt.

Merkverdig inndeling av mennesker i sterk og svak-kategori? Noen har større sårbarhet for å utvikle depresjon og vil da tåle stressbelastning på en annen måte. Har du feks bipolar lidelse er det vanskelig å være så «sterk» at du aldri blir deprimert. Mener du at alle bipolare er generelt svake? Er det tilsvarende med somatiske utfordringer at de som utvikler diabetes, stoffskifteproblemer eller kreft er svakeste enn andre som ikke får disse sykdommene? 

Anonymkode: 4bacc...548

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Merkverdig inndeling av mennesker i sterk og svak-kategori? Noen har større sårbarhet for å utvikle depresjon og vil da tåle stressbelastning på en annen måte. Har du feks bipolar lidelse er det vanskelig å være så «sterk» at du aldri blir deprimert. Mener du at alle bipolare er generelt svake? Er det tilsvarende med somatiske utfordringer at de som utvikler diabetes, stoffskifteproblemer eller kreft er svakeste enn andre som ikke får disse sykdommene? 

Det kommer jo an på hvordan man definerer "sterk" og "svak" i dette tilfellet. Jeg svarte bare på Everybody sitt innlegg. Jeg ville nok ha brukt ordet "sårbarhet" jeg også. Noen har større eller mindre sårbarhet enn andre for å f.eks utvikle depresjon. 

AnonymBruker
Vendi skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo an på hvordan man definerer "sterk" og "svak" i dette tilfellet. Jeg svarte bare på Everybody sitt innlegg. Jeg ville nok ha brukt ordet "sårbarhet" jeg også. Noen har større eller mindre sårbarhet enn andre for å f.eks utvikle depresjon. 

Riltig. Og det gjør dem hverken mer eller mindre sterk eller svak. Bruker vi sånne begrep er vi med på å støtte opp om stigma rundt psykisk sykdom. Man har ulike predisposisjoner for mange typer sykdom, psykisk og somatisk. Mye er generisk og noe er miljø/livsbetingelser. Mens somatisk syke kan stå frem med sine diagnoser og ikke havne i en gruppe «svake» mennesker om de blir syke, har mange psykisk syke det sånn at vi ikke kan snakke om egen sykdom fordi det foreligger et stort stigma rundt den og man vil mistenkeliggjøres for å være svak, gal, uberegnelig mm. Skal vi kunne leve bedre med våre sykdommer må vi bruke språket på en måte som ikke trykker oss ned.

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Ja, det er de. 

Skuffende at en psykiater definerer deprimerte som svake. Hva gjør et sånt pasientsyn med pasientmøtene og behandlingen av psykisk syke? Er en med bipolar svak? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skuffende at en psykiater definerer deprimerte som svake. Hva gjør et sånt pasientsyn med pasientmøtene og behandlingen av psykisk syke? Er en med bipolar svak? 

Hver gang jeg kommenterer en "-ere" (svakere - sterkere)på et kontinuum, kommer det noen med en enten/eller-tolkning som svak eller sterk.

Ja, en som tåler store belastninger uten å bli syk, er sterkere enn en som ikke tåler tilsvarende belastninger.

Bipolar er en endogen tilstand og har ingenting med det å tåle ytre belastninger å gjøre.

Endret av kupton
Gjest Hurja
kupton skrev (31 minutter siden):

Hver gang jeg kommenterer en "-ere" (svakere - sterkere)på et kontinuum, kommer det noen med en enten/eller-tolkning som svak eller sterk.

Ja, en som tåler store belastninger uten å bli syk, er sterkere enn en som ikke tåler tilsvarende belastninger.

Bipolar er en endogen tilstand og har ingenting med det å tåle ytre belastninger å gjøre.

Da er jeg for min del kanskje ikke så svak som jeg føler meg :) 

Endret av Hurja
kupton skrev (31 minutter siden):

Helt enig og det er jo ingen som sier at et menneske som er svakere enn noen andre, er mindre verdt. Alle er jo like mye verdt uansett styrke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...