Glitter Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 Hei. Det er fire uker siden siste doseøkning og serum er nå på 0,7 og dose 83+42×2. Hvordan kan jeg best måle effekt? Jeg lever veldig i nuet og glemmer hvordan ting bruker å være. Jeg tror kanskje jeg hadde blitt hypoman forrige uke hadde det ikke vært for Litium da jeg har noen av mine typiske symptomer bare i mildere grad. Flere har reagert på at jeg virker mer gira, hektisk, pratsom osv. Enn det som er vanlig for meg. Så det regner jeg med er Litium som har effekt. Ellers så mener helsepersonell rundt meg at jeg virker mer balansert. Jeg er mer stabil, jeg har ikke denne tunge grunnstemningen som ofte gjør meg destruktiv. Mine symptomer som kommer av borderline er igjen blitt borte etter en periode med depresjon og oppbluss av symptomer. Er dette pga Litium? Eller har jeg bare modnet av meg selv? Det destruktive giret mitt er borte rett og slett. Selvhatet er mindre også. Jeg vil meg selv vel. Er dette også pga Litium? Jeg har noen plager som mild paranoia og en ubehagelig tvang til å gjøre spesikke ting som jeg absolutt ikke ønsker å gjøre, men jeg har kontroll likevel. Jeg klarer å ikke høre på det jeg egentlig må gjøres. Er det også pga Litium? Jeg prøver bare å finne ut av om dette er en bra medisin for meg. Er det tilfeldig at jeg er bedre, eller er det Litium? Hvordan måler dere med faglig peiling effekt hos andre og hvordan gjør dere som går på medisinen det? Hvor lenge er det anbefalt å prøve ut en medisin før en konkluderer? Jeg har en bivirkning jeg sliter med, samt frykt for bivirkninger av langvarig bruk. Men kanskje det er verdt det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471950-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-litium-og-effekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 22. mars 2023 Del Skrevet 22. mars 2023 Glitter skrev (3 minutter siden): Hei. Det er fire uker siden siste doseøkning og serum er nå på 0,7 og dose 83+42×2. Hvordan kan jeg best måle effekt? Jeg lever veldig i nuet og glemmer hvordan ting bruker å være. Jeg tror kanskje jeg hadde blitt hypoman forrige uke hadde det ikke vært for Litium da jeg har noen av mine typiske symptomer bare i mildere grad. Flere har reagert på at jeg virker mer gira, hektisk, pratsom osv. Enn det som er vanlig for meg. Så det regner jeg med er Litium som har effekt. Ellers så mener helsepersonell rundt meg at jeg virker mer balansert. Jeg er mer stabil, jeg har ikke denne tunge grunnstemningen som ofte gjør meg destruktiv. Mine symptomer som kommer av borderline er igjen blitt borte etter en periode med depresjon og oppbluss av symptomer. Er dette pga Litium? Eller har jeg bare modnet av meg selv? Det destruktive giret mitt er borte rett og slett. Selvhatet er mindre også. Jeg vil meg selv vel. Er dette også pga Litium? Jeg har noen plager som mild paranoia og en ubehagelig tvang til å gjøre spesikke ting som jeg absolutt ikke ønsker å gjøre, men jeg har kontroll likevel. Jeg klarer å ikke høre på det jeg egentlig må gjøres. Er det også pga Litium? Jeg prøver bare å finne ut av om dette er en bra medisin for meg. Er det tilfeldig at jeg er bedre, eller er det Litium? Hvordan måler dere med faglig peiling effekt hos andre og hvordan gjør dere som går på medisinen det? Hvor lenge er det anbefalt å prøve ut en medisin før en konkluderer? Jeg har en bivirkning jeg sliter med, samt frykt for bivirkninger av langvarig bruk. Men kanskje det er verdt det? Glitter: Hvordan kan jeg best måle effekt? Jeg lever veldig i nuet og glemmer hvordan ting bruker å være. isw: Dette er veldig vanskelig å måle fra dag til dag. Du må se på parametre over tid, så som færre innleggelser, mindre behov for hjelp, mer konstruktiv aktivitet som husarbeid og trening, osv. Samtidig må du ikke overanalysere stemningsleiet ditt, for da henger du deg opp i små ting som ikke nødvendigvis har noen betydning Jeg tror kanskje jeg hadde blitt hypoman forrige uke hadde det ikke vært for Litium da jeg har noen av mine typiske symptomer bare i mildere grad. Flere har reagert på at jeg virker mer gira, hektisk, pratsom osv. Enn det som er vanlig for meg. Glitter: Så det regner jeg med er Litium som har effekt. isw: Ja, det tror jeg. Ellers så mener helsepersonell rundt meg at jeg virker mer balansert. Jeg er mer stabil, jeg har ikke denne tunge grunnstemningen som ofte gjør meg destruktiv. Mine symptomer som kommer av borderline er igjen blitt borte etter en periode med depresjon og oppbluss av symptomer. Glitter: Er dette pga Litium? Eller har jeg bare modnet av meg selv? Det destruktive giret mitt er borte rett og slett. isw: Ja, det er en typisk effekt av Litium. Du blir mer robust. Glitter: Selvhatet er mindre også. Jeg vil meg selv vel. Er dette også pga Litium? isw: Ja. Jeg har noen plager som mild paranoia og en ubehagelig tvang til å gjøre spesikke ting som jeg absolutt ikke ønsker å gjøre, men jeg har kontroll likevel. Jeg klarer å ikke høre på det jeg egentlig må gjøres. Glitter: Er det også pga Litium? isw: Jeg tror dette mer havner under paranoia-paraplyen, og disse uønskede destruktive tankene. Jeg er redd Litium ikke virker så bra på akkurat disse symptomene, men kan selvsagt gi deg bedre kontroll over selvdestruktive impulser. Skal du bli kvitt dem tror jeg du trenger et AP. Jeg prøver bare å finne ut av om dette er en bra medisin for meg. Glitter: Er det tilfeldig at jeg er bedre, eller er det Litium? isw: Det er nok effekt av Litium Hvordan måler dere med faglig peiling effekt hos andre og hvordan gjør dere som går på medisinen det? Glitter: Hvor lenge er det anbefalt å prøve ut en medisin før en konkluderer? isw: Du blir jo stadig bedre. Jeg skjønner ikke hvorfor seponering evt skulle vært et tema Glitter: Jeg har en bivirkning jeg sliter med, samt frykt for bivirkninger av langvarig bruk. Men kanskje det er verdt det? isw: Ja det synes jeg 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471950-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-litium-og-effekt/#findComment-4157501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 22. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2023 ISW skrev (6 minutter siden): Glitter: Hvordan kan jeg best måle effekt? Jeg lever veldig i nuet og glemmer hvordan ting bruker å være. isw: Dette er veldig vanskelig å måle fra dag til dag. Du må se på parametre over tid, så som færre innleggelser, mindre behov for hjelp, mer konstruktiv aktivitet som husarbeid og trening, osv. Samtidig må du ikke overanalysere stemningsleiet ditt, for da henger du deg opp i små ting som ikke nødvendigvis har noen betydning Jeg tror kanskje jeg hadde blitt hypoman forrige uke hadde det ikke vært for Litium da jeg har noen av mine typiske symptomer bare i mildere grad. Flere har reagert på at jeg virker mer gira, hektisk, pratsom osv. Enn det som er vanlig for meg. Glitter: Så det regner jeg med er Litium som har effekt. isw: Ja, det tror jeg. Ellers så mener helsepersonell rundt meg at jeg virker mer balansert. Jeg er mer stabil, jeg har ikke denne tunge grunnstemningen som ofte gjør meg destruktiv. Mine symptomer som kommer av borderline er igjen blitt borte etter en periode med depresjon og oppbluss av symptomer. Glitter: Er dette pga Litium? Eller har jeg bare modnet av meg selv? Det destruktive giret mitt er borte rett og slett. isw: Ja, det er en typisk effekt av Litium. Du blir mer robust. Glitter: Selvhatet er mindre også. Jeg vil meg selv vel. Er dette også pga Litium? isw: Ja. Jeg har noen plager som mild paranoia og en ubehagelig tvang til å gjøre spesikke ting som jeg absolutt ikke ønsker å gjøre, men jeg har kontroll likevel. Jeg klarer å ikke høre på det jeg egentlig må gjøres. Glitter: Er det også pga Litium? isw: Jeg tror dette mer havner under paranoia-paraplyen, og disse uønskede destruktive tankene. Jeg er redd Litium ikke virker så bra på akkurat disse symptomene, men kan selvsagt gi deg bedre kontroll over selvdestruktive impulser. Skal du bli kvitt dem tror jeg du trenger et AP. Jeg prøver bare å finne ut av om dette er en bra medisin for meg. Glitter: Er det tilfeldig at jeg er bedre, eller er det Litium? isw: Det er nok effekt av Litium Hvordan måler dere med faglig peiling effekt hos andre og hvordan gjør dere som går på medisinen det? Glitter: Hvor lenge er det anbefalt å prøve ut en medisin før en konkluderer? isw: Du blir jo stadig bedre. Jeg skjønner ikke hvorfor seponering evt skulle vært et tema Glitter: Jeg har en bivirkning jeg sliter med, samt frykt for bivirkninger av langvarig bruk. Men kanskje det er verdt det? isw: Ja det synes jeg Takk for svar! Det er jo lovende dette da. Eneste grunn til at jeg vurderer å ikke gå på den er fordi jeg har vært usikker på effekt og jeg plages veldig av en bivirkning, men jeg får vel konkludere med at jeg faktisk har effekt av medisinen da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471950-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-litium-og-effekt/#findComment-4157503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.