Gå til innhold

Jeg tar rollen som både pasient og behandler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler av og til at jeg tar rollen både som pasient og behandler. Og det plager meg veldig. Det jeg mener med det er at jeg er ganske selvgående. Behandler stiller ett spørsmål også begynner jeg å snakke også tenker jeg meg frem til hvilke spørsmål jeg tenker at behandler hadde villet spurt meg også svarer jeg på dem selv, før behandler sier noe som helst.

Jeg kan feks si: "Ja, i går var jeg på jobb og da følte jeg mislykket og jo, grunnen til det var at jeg ikke følte jeg gjorde jobben min godt nok fordi jeg jobbet så sakte. Og da fikk jeg skikkelig tankekjør der jeg tenkte at de andre så ned på meg. Det gjorde at jeg fikk angst og følte meg utilpass".

I stedet for tenker jeg at samtalen heller burde gå slik:
Behandler: "Hva gjorde du i går?"
Jeg: "I går var jeg på jobb"
B: "Hva gjorde du da?"
J: "Jeg satt på plass varer"
B: "Hvilken følelse satt du igjen med ved slutten av arbeidsdagen?"
J: "Jeg følte meg mislykket"
B: "Hvorfor?"
osv osv osv... 

Jeg utleverer også meg selv i større grad enn det jeg egentlig er komfortabel med. Fordi jeg så gjerne vil gjøre en god jobb og være en flink pasient. Men  egentlig vil jeg jo gjerne egentlig heller høre hvilke spørsmål behandler virkelig ønsker å stille fremfor det å bare gjette og bable i vei. Det å gå i terapi er jo ingen monolog liksom. 

Jeg lurer og litt på om dette kanskje henger litt sammen med bipolaren? Når jeg er litt mer oppstemt (som jeg er nå) så snakker jeg mye mer (som sikkert veldig mange andre). Når jeg er deprimert sier jeg knapt ett ord. Og min normal er egentlig litt mer der at behandler må dra ordene ut av meg. Type slik som i det andre eksempelet. Jeg har nettopp fått ny behandler også, så det er ikke det at jeg er komfortabel heller. Tror kanskje jeg bare er i en litt oppstemt fase, dog uten å være nærme det å være hypoman da.

Beklager at dette ble rotete, men håper noen kanskje har svar likevel. (Og spør gjerne om jeg skal forklare bedre). 

Anonymkode: 69198...9a7

Fortsetter under...

Jeg gjør sånn som seg ofte TS. Og jeg svarer aldri så kort som i ditt eksempel to. 

Jeg er også litt oppstemt om dagen, uten at det er blitt hypomani, og da økes mine tendenser til å stille og svare mine egne spørsmål, for så å hoppe rett over til et annet tema osv. Men jeg klarer også å lytte til behandler og vi har en veldig god dynamikk etter 5,5 år. 

Blir du usikker på dynamikken til deg og din nye behandler? Det tar jo gjerne tid før slikt går seg til. 

Veldig bra at du er så åpen. Det er jo en forutsetning for terapi. Og veldig bra du forteller mer av deg selv og reflekterer underveis. I eksempel to vil det gå mye unødvendig tid med på å dra ordene ut av deg. 

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Jeg gjør sånn som seg ofte TS. Og jeg svarer aldri så kort som i ditt eksempel to. 

Jeg er også litt oppstemt om dagen, uten at det er blitt hypomani, og da økes mine tendenser til å stille og svare mine egne spørsmål, for så å hoppe rett over til et annet tema osv. Men jeg klarer også å lytte til behandler og vi har en veldig god dynamikk etter 5,5 år. 

Blir du usikker på dynamikken til deg og din nye behandler? Det tar jo gjerne tid før slikt går seg til. 

Veldig bra at du er så åpen. Det er jo en forutsetning for terapi. Og veldig bra du forteller mer av deg selv og reflekterer underveis. I eksempel to vil det gå mye unødvendig tid med på å dra ordene ut av deg. 

Hva mener du med dynamikken til meg og behandler? Vet ikke helt hva dynamikk vil si...? 

Ellers, godt å høre at jeg ikke er den eneste. Og du har jo rett, det er en god forutsetning for terapi. Er bare så skummelt å være så åpen. Og jeg angrer så sykt etter hver time. 

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Jeg synes dette er positivt. Etter en vellykket terapi er det ofte slik av pasienten kan innta begge roller og dermed hjelpe seg selv videre i vanskelige spørsmål.

Ja, det er vel kanskje egentlig positivt. Jeg bare synes det er så utrolig vanskelig fordi jeg angrer så mye på å ha åpnet meg så mye at jeg stadig vurderer å avslutte hele terapien... 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med dynamikken til meg og behandler? Vet ikke helt hva dynamikk vil si...? 

Ellers, godt å høre at jeg ikke er den eneste. Og du har jo rett, det er en god forutsetning for terapi. Er bare så skummelt å være så åpen. Og jeg angrer så sykt etter hver time. 

Samspillet mellom deg og behandler. At dere har et bra samspill og en bra tone. :)

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Samspillet mellom deg og behandler. At dere har et bra samspill og en bra tone. :)

Åååja, da skjønner jeg 🙂 Jeg føler at det nok vil ta en del tid før vi får en god dynamikk, men det er vel vanlig når man er nye for hverandre? Men jeg fikk veldig bra inntrykk av henne første time i alle fall, også hadde jeg andre time på onsdag og fikk egentlig ennå bedre inntrykk av henne da. Så ja, vi er jo helt nye for hverandre og helt i bli kjent stadiet. Men det virker lovende synes jeg. Jeg tok faktisk opp sist time det med at jeg følte at jeg snakker for mye og da sa hun at hun gjerne ville utfordre meg til å si fra om jeg følte det slik etter en time og jeg bare: "Ok, ja jeg følte det slik etter sist time" 😅 Hehe.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åååja, da skjønner jeg 🙂 Jeg føler at det nok vil ta en del tid før vi får en god dynamikk, men det er vel vanlig når man er nye for hverandre? Men jeg fikk veldig bra inntrykk av henne første time i alle fall, også hadde jeg andre time på onsdag og fikk egentlig ennå bedre inntrykk av henne da. Så ja, vi er jo helt nye for hverandre og helt i bli kjent stadiet. Men det virker lovende synes jeg. Jeg tok faktisk opp sist time det med at jeg følte at jeg snakker for mye og da sa hun at hun gjerne ville utfordre meg til å si fra om jeg følte det slik etter en time og jeg bare: "Ok, ja jeg følte det slik etter sist time" 😅 Hehe.

Så bra du har et bra inntrykk av henne. Kjemi er jo alfa omega som å danne en bra relasjon. 

Hehe men så bra. Da er du jo i gang allerede etter bare to møter. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...