Gå til innhold

Ufør og jobb


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg er jo blitt mye friskere det siste året. Så mye friskere at jeg snuser på ideen om å prøve meg ut i jobb.

Så jeg gjorde matten i går. Og så viser det seg at jeg vil gå ned flere tusen i måneden hvis jeg begynner i hundre prosent jobb. Hvis jeg nå hadde begynt i jobb hadde jeg mistet huset. Er ikke det helt vilt?

Jeg regnet det sånn ut at hvis jeg tar en mastergrad først så vil jeg bare tape tusen kroner i måneden ved å gå ut i jobb, noe som vil være vanskelig i en stram økonomi. Men bedre enn hvis jeg ikke har master.

Så sånn gikk den drømmen om å begynne i jobb igjen. Jeg vil jo ikke miste huset mitt. Hadde jeg vært alene kunne jeg jo vurdert det slik at det å være i jobb teller mer enn et stabilt hjem, men siden jeg er mor teller det å ha en god plass å bo, mer enn min selvrealisering.

Ikke alltid systemet fungerer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det mulig? Man får jo bare 60% av tidligere lønn i uføretrygd. Er det pga barnetillegg og sånt at inntekten blir så bra? 

Skal jo ikke være negativt å begynne i jobb.. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som glitter sier så får man jo max 60% av din tidligere lønn som ufør så det kan ikke være pga uføre at du får så mye. Hva annet er det du regner med? @Fru2020

Anonymkode: d1afd...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 23.3.2023 den 18.25):

Hvordan er det mulig? Man får jo bare 60% av tidligere lønn i uføretrygd. Er det pga barnetillegg og sånt at inntekten blir så bra? 

Skal jo ikke være negativt å begynne i jobb.. 

Når man jobber i det offentlige har man forsikring gjennom KLP så jeg får endel der. Og så er det fordi jeg hadde en lederstilling med høy lønn for jeg blir. Hvis jeg begynner i jobb igjen må jeg begynne på gulvet igjen og da blir lønnen mye lavere.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som glitter sier så får man jo max 60% av din tidligere lønn som ufør så det kan ikke være pga uføre at du får så mye. Hva annet er det du regner med? @Fru2020

Anonymkode: d1afd...87e

Se svar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Når man jobber i det offentlige har man forsikring gjennom KLP så jeg får endel der. Og så er det fordi jeg hadde en lederstilling med høy lønn for jeg blir. Hvis jeg begynner i jobb igjen må jeg begynne på gulvet igjen og da blir lønnen mye lavere.

Se svar over.

Ja ikke sant. Det er klart det blir en forskjell da. 

Jeg får også KLP, men antar du som hadde slik stilling får høyere sats. 

Kan du klare noen år med lavere inntekt imens du bygger deg opp? Du skrev vel noe om at det er vanskelig, men på sikt vil du jo få høyere lønn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Generelt svar om jobb og ufør:

Som ufør kan man tjene opp til fribeløpet hvert år (0,4g) før det blir reduksjon i trygd. Per nå er vel fribeløpet ca 44000kr. 
Tjener man f.eks 100 000kr utenom trygd vil man blir trukket i uføretrygd for alt over fribeløpet. Hvor mye man blir trukket avhenger av kompensasjonsgraden. Kompensasjonsgraden er individuell og står i vedtaket for uføretrygd. 
Min kompensasjonsgrad er 76% som vil si at for hver hundrelapp jeg potensielt tjener over fribeløpet trekker NAV 76kr av uføretrygden. Det vil si at jeg sitter igjen med 24kr per hundrelapp. Og av de 24kr skal det også trekkes skatt. 

Så det er i bunn og grunn veldig individuelt om man tjener på å jobbe hvis man skal ta alt med i regnestykket. Da tenker jeg både på hva det vil si for helsen men også merkostnader man har ved å jobbe, f.eks ekstra transportkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkeanonymnok skrev (9 minutter siden):

Generelt svar om jobb og ufør:

Som ufør kan man tjene opp til fribeløpet hvert år (0,4g) før det blir reduksjon i trygd. Per nå er vel fribeløpet ca 44000kr. 
Tjener man f.eks 100 000kr utenom trygd vil man blir trukket i uføretrygd for alt over fribeløpet. Hvor mye man blir trukket avhenger av kompensasjonsgraden. Kompensasjonsgraden er individuell og står i vedtaket for uføretrygd. 
Min kompensasjonsgrad er 76% som vil si at for hver hundrelapp jeg potensielt tjener over fribeløpet trekker NAV 76kr av uføretrygden. Det vil si at jeg sitter igjen med 24kr per hundrelapp. Og av de 24kr skal det også trekkes skatt. 

Så det er i bunn og grunn veldig individuelt om man tjener på å jobbe hvis man skal ta alt med i regnestykket. Da tenker jeg både på hva det vil si for helsen men også merkostnader man har ved å jobbe, f.eks ekstra transportkostnader.

Jeg synes dette er veldig synd. For mange lønner det seg jo ikke økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (33 minutter siden):

Ja ikke sant. Det er klart det blir en forskjell da. 

Jeg får også KLP, men antar du som hadde slik stilling får høyere sats. 

Kan du klare noen år med lavere inntekt imens du bygger deg opp? Du skrev vel noe om at det er vanskelig, men på sikt vil du jo få høyere lønn igjen. 

Hadde ting kostet det samme som det gjorde i fjor sommer da jeg kjøpte huset hadde det ikke vært et problem. Men nå er ting blitt veldig trangt og prisene skal fortsette å stige. Jeg leser alle nyheter jeg kommer over der økonomer uttaler seg om renta.

Hvis jeg hadde begynt å jobbe nå ville jeg ikke hatt råd til å beholde huset så da slo jeg fra meg den ideen. Jeg trodde ikke det var slikt så jeg begynte egentlig å innstille meg på å gå i jobb igjen etter jul, men no ble det klart at jeg må studere først. 

Jeg tenker litt at det er å utnytte systemet litt. Samtidig tror jeg at studier kan være den gradvise veien jeg trenger for å komme tilbake i hundre prosent som er målet mitt. Klarer jeg hundre prosent har jeg en mulighet til å søke lederstillinger igjen. 

Ikkeanonymnok skrev (23 minutter siden):

Generelt svar om jobb og ufør:

Som ufør kan man tjene opp til fribeløpet hvert år (0,4g) før det blir reduksjon i trygd. Per nå er vel fribeløpet ca 44000kr. 
Tjener man f.eks 100 000kr utenom trygd vil man blir trukket i uføretrygd for alt over fribeløpet. Hvor mye man blir trukket avhenger av kompensasjonsgraden. Kompensasjonsgraden er individuell og står i vedtaket for uføretrygd. 
Min kompensasjonsgrad er 76% som vil si at for hver hundrelapp jeg potensielt tjener over fribeløpet trekker NAV 76kr av uføretrygden. Det vil si at jeg sitter igjen med 24kr per hundrelapp. Og av de 24kr skal det også trekkes skatt. 

Så det er i bunn og grunn veldig individuelt om man tjener på å jobbe hvis man skal ta alt med i regnestykket. Da tenker jeg både på hva det vil si for helsen men også merkostnader man har ved å jobbe, f.eks ekstra transportkostnader.

Kan jeg finne informasjon om kompensasjonsgrad på nav.no eller må jeg lete frem vedtaket?

Det å stå utenfor arbeidslivet har sin pris for den psykiske helsen det også. Særlig hos meg som la all min verdi i det å jobbe. Å ikke jobbe har vært ensbetydende for meg at jeg ikke har verdi. Så jeg trenger p komme tilbake i jobb. Men jeg trenger også en plass å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Hadde ting kostet det samme som det gjorde i fjor sommer da jeg kjøpte huset hadde det ikke vært et problem. Men nå er ting blitt veldig trangt og prisene skal fortsette å stige. Jeg leser alle nyheter jeg kommer over der økonomer uttaler seg om renta.

Hvis jeg hadde begynt å jobbe nå ville jeg ikke hatt råd til å beholde huset så da slo jeg fra meg den ideen. Jeg trodde ikke det var slikt så jeg begynte egentlig å innstille meg på å gå i jobb igjen etter jul, men no ble det klart at jeg må studere først. 

Jeg tenker litt at det er å utnytte systemet litt. Samtidig tror jeg at studier kan være den gradvise veien jeg trenger for å komme tilbake i hundre prosent som er målet mitt. Klarer jeg hundre prosent har jeg en mulighet til å søke lederstillinger igjen. 

Kan jeg finne informasjon om kompensasjonsgrad på nav.no eller må jeg lete frem vedtaket?

Det å stå utenfor arbeidslivet har sin pris for den psykiske helsen det også. Særlig hos meg som la all min verdi i det å jobbe. Å ikke jobbe har vært ensbetydende for meg at jeg ikke har verdi. Så jeg trenger p komme tilbake i jobb. Men jeg trenger også en plass å bo.

Hvorfor skulle det å studere være å utnytte systemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle det å studere være å utnytte systemet? 

Fordi jeg heller kunne prøvd meg ut i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 23.3.2023 den 18.19):

Hvis jeg nå hadde begynt i jobb hadde jeg mistet huset. Er ikke det helt vilt?

Jeg regnet det sånn ut at hvis jeg tar en mastergrad først så vil jeg bare tape tusen kroner i måneden ved å gå ut i jobb, noe som vil være vanskelig i en stram økonomi. Men bedre enn hvis jeg ikke har master.

Det er fint at du opplever at du nå har det bedre, og at du føler deg klar for nye utfordringer. Men mulig det er greit å ha en livbøye i starten, og ikke stupe ut i en 100% stilling - for selv om det har gått fint et halvt års tid nå, hvordan vil det gå om ett år, tre år eller åtte år? En håper og satser på det beste, men livet går opp og ned.

Har du vurdert å ev. å gradvis forsøke deg i jobb igjen, og kombinerer dette med uføretrygd?

 Dette må ikke forveksles med fribeløpet som er på 0,4 G (ca. 44.000 kr.) eller om en er på VTA kan en tjene 1 G. VTA skjer enten på egne bedrifter eller i ordinær virksomhet.

Dette er at du rapporterer inn til NAV at du har en høyere forventet inntekt det kommende året under Min side når du er innlogget, vil NAV justere ned uføretrygden din. Du kan jobbe inntil 80% før uføretrygden faller bort det aktuelle året. Om du jobber mindre et annet år, vil uføretrygden komme tilbake automatisk. Jeg mener å ha fått presentert et regnestykke der inntekt fra arbeid vil gi ca. 35% høyere inntekt enn hva NAVs uføretrygd vil gi, men mulig det også kommer an på lønn, men jeg tror de regner det ut prosentvis. Jeg kan finne frem regnestykket om du ønsker, fra en presentasjon på et foredrag jeg var på. Inntekt som går utover fribeløpet, altså der du melder inn til NAV om forventet inntekt, kan også påvirke ev. barnetillegg og gjenlevendetillegg om en har det.

Les mer selv: Her er en lenke til NAV og som skal sette fokus direkte på overskriften om å Kombinere arbeid og uføretrygd, men ev. gå ned til overskriften selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Det er fint at du opplever at du nå har det bedre, og at du føler deg klar for nye utfordringer. Men mulig det er greit å ha en livbøye i starten, og ikke stupe ut i en 100% stilling - for selv om det har gått fint et halvt års tid nå, hvordan vil det gå om ett år, tre år eller åtte år? En håper og satser på det beste, men livet går opp og ned.

Har du vurdert å ev. å gradvis forsøke deg i jobb igjen, og kombinerer dette med uføretrygd?

 Dette må ikke forveksles med fribeløpet som er på 0,4 G (ca. 44.000 kr.) eller om en er på VTA kan en tjene 1 G. VTA skjer enten på egne bedrifter eller i ordinær virksomhet.

Dette er at du rapporterer inn til NAV at du har en høyere forventet inntekt det kommende året under Min side når du er innlogget, vil NAV justere ned uføretrygden din. Du kan jobbe inntil 80% før uføretrygden faller bort det aktuelle året. Om du jobber mindre et annet år, vil uføretrygden komme tilbake automatisk. Jeg mener å ha fått presentert et regnestykke der inntekt fra arbeid vil gi ca. 35% høyere inntekt enn hva NAVs uføretrygd vil gi, men mulig det også kommer an på lønn, men jeg tror de regner det ut prosentvis. Jeg kan finne frem regnestykket om du ønsker, fra en presentasjon på et foredrag jeg var på. Inntekt som går utover fribeløpet, altså der du melder inn til NAV om forventet inntekt, kan også påvirke ev. barnetillegg og gjenlevendetillegg om en har det.

Les mer selv: Her er en lenke til NAV og som skal sette fokus direkte på overskriften om å Kombinere arbeid og uføretrygd, men ev. gå ned til overskriften selv...

Jeg har også lest at det vil svare seg ganske mye å gå i jobb kontra å gå på full uføretrygd. Men da tar man ikke hensyn til forsikringsutbetalinger og det at jeg hadde betydelig høyere lønn før jeg ble syk enn det jeg vil få når jeg kommer tilbake i jobb. Det er snakk om over hundre tusen i forskjell. Så jeg vil faktisk gå i tap hvis jeg begynner i arbeid nå.

Når det gjelder at jeg bare har vært god i et halvt år så har jeg jo tenkt at det å studere kan være en myk overgang til de kravene som stilles ved en arbeidsplass. Jeg skal studere noe jeg har tatt før så fagstoffet er kjent for meg. Så er det samlingsbasert så det er bare to samlinger i halvåret som jeg må delta på. Resten av tiden kan jeg ta det etter dagsform. Jeg er ikke i tvil om at det p få veien om studering vil være det beste for min helse.

Men jeg kjenner veldig på det at alt er so sorry og dyrere skal det bli. Jeg er redd for å ikke ha nok penger til å dekke utgiftene ved å eie et hus og å være mamma. Derfor lurte jeg på om jeg bare skulle trosse sykdom å bare presse meg tilbake i jobb. Men nå er det jo ikke vits i når jeg faktisk kommer til å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Fru2020 skrev (49 minutter siden):

Kan jeg finne informasjon om kompensasjonsgrad på nav.no eller må jeg lete frem vedtaket?

Det å stå utenfor arbeidslivet har sin pris for den psykiske helsen det også. Særlig hos meg som la all min verdi i det å jobbe. Å ikke jobbe har vært ensbetydende for meg at jeg ikke har verdi. Så jeg trenger p komme tilbake i jobb. Men jeg trenger også en plass å bo.

Mitt vedtak på uføretrygd ligger på mitt nav under uføretrygd og innboks. Der står også kompensasjonsgraden. 
Du kan også gå på inntektsplanleggeren og legge inn forventet årsinntekt utenom trygd. Da vil du se hvor mye du får utbetalt i trygd per måned/år. Så kan du regne ut selv hvor mye du blir trukket.

Forøvrig helt enig i at det i mange tilfeller vil være en helsegevinst å jobbe.

Tillegg:

Husk også at dersom du jobber i år vil du ha rett til feriepenger neste år. Feriepengene skal da legges til inntektsplanleggeren for neste år. Så dersom du tjener 100 000kr på jobb og får 30 000 i feriepenger så må du legge inn 130 000 neste år. 

Endret av Ikkeanonymnok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkeanonymnok
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg synes dette er veldig synd. For mange lønner det seg jo ikke økonomisk. 

Jeg er helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Mitt vedtak på uføretrygd ligger på mitt nav under uføretrygd og innboks. Der står også kompensasjonsgraden. 
Du kan også gå på inntektsplanleggeren og legge inn forventet årsinntekt utenom trygd. Da vil du se hvor mye du får utbetalt i trygd per måned/år. Så kan du regne ut selv hvor mye du blir trukket.

Forøvrig helt enig i at det i mange tilfeller vil være en helsegevinst å jobbe.
 

Takk. Da skal jeg lete det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Takk. Da skal jeg lete det frem.

Så du tillegget i kommentaren min også? Usikker på om vi skrev på likt. Hvertfall viktig å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Så du tillegget i kommentaren min også? Usikker på om vi skrev på likt. Hvertfall viktig å få med seg.

Så ikke det nå så takk for at du sa fra.

Jeg har sjekket vedtaket mitt nå kompensasjonsgraden min var på 57%. Forstår jeg det riktig at jeg da ikke trekkes krone for krone i uføretrygden, men bare trekkes tilsvarende 57% av inntekten min? Hvorfor er det slik? Og hvorfor er det så stor forskjell på min prosent og din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Så ikke det nå så takk for at du sa fra.

Jeg har sjekket vedtaket mitt nå kompensasjonsgraden min var på 57%. Forstår jeg det riktig at jeg da ikke trekkes krone for krone i uføretrygden, men bare trekkes tilsvarende 57% av inntekten min? Hvorfor er det slik? Og hvorfor er det så stor forskjell på min prosent og din?

Du kan tjene 0,4G trekkfritt (uten at det trekkes i trygd). Og for alt du tjener over det vil nav trekke 57kr av trygden for hver 100 lapp du tjener i jobb. Så dersom du tjener 100 000 i jobb vil 0,4G (ca 44 000kr) være uten trekk (selvsagt minus skatt). De resterende 56 000 vil du trekkes 57% prosent av og deretter trekkes det skatt. Dvs at du får lønna i sin helhet, det er trygden det trekkes av.

Jeg tjente godt før jeg ble ufør og har jobbet nesten hele mitt voksne liv, derfor er nok min såpass høy. 

Endret av Ikkeanonymnok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (9 minutter siden):

Du kan tjene 0,4G trekkfritt (uten at det trekkes i trygd). Og for alt du tjener over det vil nav trekke 57kr av trygden for hver 100 lapp du tjener i jobb. Så dersom du tjener 100 000 i jobb vil 0,4G (ca 44 000kr) være uten trekk (selvsagt minus skatt). De resterende 56 000 vil du trekkes 57% prosent av og deretter trekkes det skatt. Dvs at du får lønna i sin helhet, det er trygden det trekkes av.

Jeg tjente godt før jeg ble ufør og har jobbet nesten hele mitt voksne liv, derfor er nok min såpass høy. 

Det virker litt urettferdig at jeg skal sitte igjen mer pr hundrelapp enn du. Jeg forstår det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Det virker litt urettferdig at jeg skal sitte igjen mer pr hundrelapp enn du. Jeg forstår det ikke. 

Ja det er veldig urettferdig. Føler jeg blir straffet for å ha jobbet og tjent godt før jeg ble for syk. Men det er lite sannsynlig at jeg kommer meg i arbeid igjen så jeg tenker ikke veldig mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...