Gå til innhold

Ufør og jobb


Fru2020

Anbefalte innlegg

Ikkeanonymnok skrev (28 minutter siden):

Ja det er veldig urettferdig. Føler jeg blir straffet for å ha jobbet og tjent godt før jeg ble for syk. Men det er lite sannsynlig at jeg kommer meg i arbeid igjen så jeg tenker ikke veldig mye på.

Trist at du ikke tror du kan komme tilbake i arbeid. Det har vært med å holde meg oppe, tanken på at jeg skal klare å komme meg i jobb igjen. Men jeg skjønner jo at jeg har vært "heldigere" med mine sykdommer enn andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Jeg synes dette er veldig synd. For mange lønner det seg jo ikke økonomisk. 

Dette gjør seg jo kun gjeldende blant uføre som allerede får helt vanvittige høye summer utbetalt. For oss vanlige uføre som får ca 21.000 utbetalt så vil det ALLTID lønne seg å jobbe. 

Ts har jo sikkert forsikringer på flere 10tusen utbetalt og barnebidrag og alt mulig. 

Anonymkode: d1afd...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette gjør seg jo kun gjeldende blant uføre som allerede får helt vanvittige høye summer utbetalt. For oss vanlige uføre som får ca 21.000 utbetalt så vil det ALLTID lønne seg å jobbe. 

Ts har jo sikkert forsikringer på flere 10tusen utbetalt og barnebidrag og alt mulig. 

Anonymkode: d1afd...87e

21 000 var generøst. Jeg har ca 19 100 kr utbetalt hver måned 😵 Og ingen helse til å kunne spe på med jobb så dømt til et liv i fattigdom og ensomhet.

Anonymkode: db42a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette gjør seg jo kun gjeldende blant uføre som allerede får helt vanvittige høye summer utbetalt. For oss vanlige uføre som får ca 21.000 utbetalt så vil det ALLTID lønne seg å jobbe. 

Ts har jo sikkert forsikringer på flere 10tusen utbetalt og barnebidrag og alt mulig. 

Anonymkode: d1afd...87e

Max uføretrygd per måned er 36787 brutto. Evt forsikringsutbetalinger/barnetillegg er i tillegg dersom man får dette. Hva man får netto avhenger av hva man betaler i skatt. Jeg betaler f.eks nesten 10 000kr i skatt av min trygd.
Er nysgjerrig på hva du legger i «vanvittige høye summer». Å få flere 10-talls tusen ekstra utbetalt per måned pga forsikring og barn er nok ikke reelt for noen.

Kommentaren din minner meg om misunnelse for at noen får mer enn deg, men husk at det er mange faktorer som spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette gjør seg jo kun gjeldende blant uføre som allerede får helt vanvittige høye summer utbetalt. For oss vanlige uføre som får ca 21.000 utbetalt så vil det ALLTID lønne seg å jobbe. 

Ts har jo sikkert forsikringer på flere 10tusen utbetalt og barnebidrag og alt mulig. 

Anonymkode: d1afd...87e

Jeg har forsikringer på 10 000 så det har gjort det mulig for meg å kjøpe et hus. Men med det huset kommer det jo veldig mange utgifter samtidig som renta allerede er skyhøy og skal bli høyere. Jeg har enkelte måneder høyere utgifter enn inntekter så jeg tærer på bufferen min.

Jeg har ikke barnetillegg eller barnebidrag på tross av at sønnen min er her hver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Max uføretrygd per måned er 36787 brutto. Evt forsikringsutbetalinger/barnetillegg er i tillegg dersom man får dette. Hva man får netto avhenger av hva man betaler i skatt. Jeg betaler f.eks nesten 10 000kr i skatt av min trygd.
Er nysgjerrig på hva du legger i «vanvittige høye summer». Å få flere 10-talls tusen ekstra utbetalt per måned pga forsikring og barn er nok ikke reelt for noen.

Kommentaren din minner meg om misunnelse for at noen får mer enn deg, men husk at det er mange faktorer som spiller inn. 

Hos meg står det at brutto uføretrygd fra nav er 40 329. 

Anonymkode: 00fd8...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hos meg står det at brutto uføretrygd fra nav er 40 329. 

Anonymkode: 00fd8...ccd

Det stemmer ikke.

Anonymkode: 3163e...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har forsikringer på 10 000 så det har gjort det mulig for meg å kjøpe et hus. Men med det huset kommer det jo veldig mange utgifter samtidig som renta allerede er skyhøy og skal bli høyere.

 

Altså, i et historisk perspektiv er renta langt fra skyhøy. Den er mer i ferd med å normalisere seg.

Anonymkode: 3163e...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hos meg står det at brutto uføretrygd fra nav er 40 329. 

Anonymkode: 00fd8...ccd

Da har du en eller annen form for tillegg. Max trygd er det jeg skrev i forrige kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (11 timer siden):

Jeg har forsikringer på 10 000 så det har gjort det mulig for meg å kjøpe et hus. Men med det huset kommer det jo veldig mange utgifter samtidig som renta allerede er skyhøy og skal bli høyere. Jeg har enkelte måneder høyere utgifter enn inntekter så jeg tærer på bufferen min.

Jeg har ikke barnetillegg eller barnebidrag på tross av at sønnen min er her hver dag.

 

Ikke barnetillegg? Det fikk jo jeg og jeg er kun samværsforelder. Nå betaler jeg jo så og si hele barnetillegget i barnebidrag til faren da, men det har jo ingen betydning i forhold til at jeg får barnetillegg. 

Er barnetillegget kanskje behovsprøvd? Mtp at jeg har minstesats? Jeg trodde dette var noe alle uføre fikk. Men når jeg tenker meg om gir det mening at det er behovsprøvd. 

Men barnebidrag burde du jo fått. Har du prøvd å be Nav om å regne ut om du har krav på det? Det koster 1300 kr, men da får du kanskje til gjengjeld barnebidrag. Men faren har kanskje veldig lav inntekt selv da. I sånne tilfeller trodde jeg man fikk barnebidrag fra Nav, men der tar jeg sikkert feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (9 timer siden):

Da har du en eller annen form for tillegg. Max trygd er det jeg skrev i forrige kommentar.

Nei, ordinær uføretrygd i fjor var 476000, så det jeg skrev stemmer for meg. Skyldes sannsynligvis at trygden ble beregna før forrige store regelverksendring 

Anonymkode: 00fd8...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ikke barnetillegg? Det fikk jo jeg og jeg er kun samværsforelder. Nå betaler jeg jo så og si hele barnetillegget i barnebidrag til faren da, men det har jo ingen betydning i forhold til at jeg får barnetillegg. 

Er barnetillegget kanskje behovsprøvd? Mtp at jeg har minstesats? Jeg trodde dette var noe alle uføre fikk. Men når jeg tenker meg om gir det mening at det er behovsprøvd. 

Men barnebidrag burde du jo fått. Har du prøvd å be Nav om å regne ut om du har krav på det? Det koster 1300 kr, men da får du kanskje til gjengjeld barnebidrag. Men faren har kanskje veldig lav inntekt selv da. I sånne tilfeller trodde jeg man fikk barnebidrag fra Nav, men der tar jeg sikkert feil. 

Hvis gutten bor en uke hos hver av foreldrene, men får lov til å gå frem og tilbake mellom foreldrene på ettermiddagene, så vil normalt ingen av foreldrene betale bidrag til den andre. Unntaket er hvis den ene av foreldrene har mye høyere inntekt enn den andre.

Anonymkode: 00fd8...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 26000 netto i uføretrygd, men det inkluderer barnetillegg. Uten barnetillegg har jeg 20 500 kr. Minstesats med ung uføretillegget. Så har jeg 3000 utbetalt fra KLP. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis gutten bor en uke hos hver av foreldrene, men får lov til å gå frem og tilbake mellom foreldrene på ettermiddagene, så vil normalt ingen av foreldrene betale bidrag til den andre. Unntaket er hvis den ene av foreldrene har mye høyere inntekt enn den andre.

Anonymkode: 00fd8...ccd

Ja sånn sett ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ordinær uføretrygd i fjor var 476000, så det jeg skrev stemmer for meg. Skyldes sannsynligvis at trygden ble beregna før forrige store regelverksendring 

Anonymkode: 00fd8...ccd

Ja men da blir det noe annet, jeg svarer utifra dagens regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså, i et historisk perspektiv er renta langt fra skyhøy. Den er mer i ferd med å normalisere seg.

Anonymkode: 3163e...3f8

Den er skyhøy for meg.

Glitter skrev (3 timer siden):

Ikke barnetillegg? Det fikk jo jeg og jeg er kun samværsforelder. Nå betaler jeg jo så og si hele barnetillegget i barnebidrag til faren da, men det har jo ingen betydning i forhold til at jeg får barnetillegg. 

Er barnetillegget kanskje behovsprøvd? Mtp at jeg har minstesats? Jeg trodde dette var noe alle uføre fikk. Men når jeg tenker meg om gir det mening at det er behovsprøvd. 

Men barnebidrag burde du jo fått. Har du prøvd å be Nav om å regne ut om du har krav på det? Det koster 1300 kr, men da får du kanskje til gjengjeld barnebidrag. Men faren har kanskje veldig lav inntekt selv da. I sånne tilfeller trodde jeg man fikk barnebidrag fra Nav, men der tar jeg sikkert feil. 

Barnetillegget er behovsprøvd ja. Jeg har forsikring på topp som gjør at jeg kommer over inntekten.

I papiret hatt jeg og far femti femti. De ukene han er hos far spiser han middag hos far, sover hos far og blir kjørt av far til fritidsinteressen. Ellers er han hos meg. Han kommer til meg etter skolen. For til far og spiser middag og så kommer han tilbake hit. Jeg har jo ikke noen særlige utgifter på han selv om han er her hjemme tiden, bortsett fra kvelds og lørdagsgodt etc. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (37 minutter siden):

Den er skyhøy for meg.

Barnetillegget er behovsprøvd ja. Jeg har forsikring på topp som gjør at jeg kommer over inntekten.

I papiret hatt jeg og far femti femti. De ukene han er hos far spiser han middag hos far, sover hos far og blir kjørt av far til fritidsinteressen. Ellers er han hos meg. Han kommer til meg etter skolen. For til far og spiser middag og så kommer han tilbake hit. Jeg har jo ikke noen særlige utgifter på han selv om han er her hjemme tiden, bortsett fra kvelds og lørdagsgodt etc. 

 

Okei. Da skjønner jeg. 

Synes du det er en grei ordning da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (37 minutter siden):

Okei. Da skjønner jeg. 

Synes du det er en grei ordning da? 

Jeg synes det er veldig fint at sønnen er hos meg så ofte. Litt rart når jeg spiser middag og han er enda ikke blitt ringt etter av sin far. De har ikke akkurat fast måltidsstruktur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du stor gjeld? Kan du kjøpe en leilighet isteden? Eller bor du på bygda?

Anonymkode: 6aa83...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (56 minutter siden):

Jeg synes det er veldig fint at sønnen er hos meg så ofte. Litt rart når jeg spiser middag og han er enda ikke blitt ringt etter av sin far. De har ikke akkurat fast måltidsstruktur. 

Ja det ser jeg for meg er litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...