Gå til innhold

Var dette en dum og dårlig formulert melding av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

FASTLEGEN SKREV:
Hei. Da har jeg forhørt meg litt rundt hvordan en går frem med nedtrapping og avslutning av dine medisiner hos psykiaterne De vil anbefale å fortesette med medisinene, og kan fortelle du kan blir dårlig/syk om du trapper ned eller ikke tar de. Er en ev. fastlås på å skulle trappe ned kan vi kanskje involvere AHT eller søke deg innlagt på dps slik en ka se til deg om du skulle bli syk i nedtrappingsfasen.


JEG SKREV: 
Hei. Jeg ønsker fortsatt å trappe ned medisiner. Men tror ikke det vil være nødvendig med innleggelse? Men hvor lenge vil en slik innleggelse evnt. vare? Trenger ikke nødvendigvis trappe ned/seponere alle, bare enkelte. Og kan kanskje heller behandler i psykisk helseteam følge med i stedet? Er jo der en gang i uka og det er vel kanskje nok? Eller?

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes egentlig det var litt skremmende at han attpåtil har forhørt seg med flere psykiatere... er det vanlig?

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så redd for at fastlegen skal snu om og nekte meg å slutte på medisiner likevel. På ene legetimen spurte han meg om jeg hadde blitt tvangsmedisinert før og jeg tror nok han tenker på å gjennomføre det igjen. I alle fall om jeg skulle bli litt dårlig av å trappe ned. Men jeg har troen på at det kan bli bedre av seg selv. Det med forbehold at det faktisk skulle skje da. Det er jo ikke gitt.

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan snakke med legen din om Hurdalsjøen Recoverysenter. Har ikke vært der selv, men hørt veldig mye positivt om dem. Dette er et medisinfritt behandlingstilbud. De bistår med nedtrapping hvis pasienten går på medisiner ved innleggelse

Skal være helt nydelig der :) 

Spesialisthelsetjeneste i Hurdal, Viken. Recoveryorientert behandling, og eventuell nedtrapping av medikamenter (recoveryakademiet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes egentlig det var litt skremmende at han attpåtil har forhørt seg med flere psykiatere... er det vanlig?

Anonymkode: ac6d0...abb

Hvorfor er det skremmende? Det er jo veldig bra at han gjør en ordentlig jobb og forhører seg om ting han ikke er spesialist på.

Tror der er lurt å følge rådet hans da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Darmonia skrev (1 minutt siden):

Kanskje du kan snakke med legen din om Hurdalsjøen Recoverysenter. Har ikke vært der selv, men hørt veldig mye positivt om dem. Dette er et medisinfritt behandlingstilbud. De bistår med nedtrapping hvis pasienten går på medisiner ved innleggelse

Skal være helt nydelig der :) 

Spesialisthelsetjeneste i Hurdal, Viken. Recoveryorientert behandling, og eventuell nedtrapping av medikamenter (recoveryakademiet.no)

Jeg kan dessverre ikke få behandlingsplass der, da fritt behandlingsvalg er nedlagt. Skikkelig kjipt, for jeg har troen på at det ville være en bra plass å få hjelp til nedtrapping av medisiner. 

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det skremmende? Det er jo veldig bra at han gjør en ordentlig jobb og forhører seg om ting han ikke er spesialist på.

Tror der er lurt å følge rådet hans da. 

Jeg vet ikke helt, litt som å samle troppene liksom. Så de står mannsterke mot lille meg (i overdramatisk tolkning). Ja, jeg vet veldig godt at det mest fornuftige ville være å følge rådet hans, men jeg er så ufattelig LEI av medisinene. Så vil gjerne forsøke meg uten, eller evnt. med lavere doser og færre medikamenter. Så slipper jeg gå rundt å lure på hvordan jeg ville være uten medisiner. Så har jeg prøvd det og hvis det ikke skulle gå og jeg blir dårlig så vil det være lettere for meg å begynne på igjen og akseptere at jeg må stå på medisiner resten av livet. Gir det mening?

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke helt, litt som å samle troppene liksom. Så de står mannsterke mot lille meg (i overdramatisk tolkning). Ja, jeg vet veldig godt at det mest fornuftige ville være å følge rådet hans, men jeg er så ufattelig LEI av medisinene. Så vil gjerne forsøke meg uten, eller evnt. med lavere doser og færre medikamenter. Så slipper jeg gå rundt å lure på hvordan jeg ville være uten medisiner. Så har jeg prøvd det og hvis det ikke skulle gå og jeg blir dårlig så vil det være lettere for meg å begynne på igjen og akseptere at jeg må stå på medisiner resten av livet. Gir det mening?

Anonymkode: ac6d0...abb

Ja, jeg skjønner at du vil prøve for å se effekten av å være uten. Det er lett og førstå. Jeg tror bare at det er smart å gjøre det på den måten legen sier? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skjønner at du vil prøve for å se effekten av å være uten. Det er lett og førstå. Jeg tror bare at det er smart å gjøre det på den måten legen sier? 

 

Med å følge legens råd mener du da det med å få oppfølging fra AHT eller bli innlagt på DPS?

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

FASTLEGEN SKREV:
Hei. Da har jeg forhørt meg litt rundt hvordan en går frem med nedtrapping og avslutning av dine medisiner hos psykiaterne De vil anbefale å fortesette med medisinene, og kan fortelle du kan blir dårlig/syk om du trapper ned eller ikke tar de. Er en ev. fastlås på å skulle trappe ned kan vi kanskje involvere AHT eller søke deg innlagt på dps slik en ka se til deg om du skulle bli syk i nedtrappingsfasen.


JEG SKREV: 
Hei. Jeg ønsker fortsatt å trappe ned medisiner. Men tror ikke det vil være nødvendig med innleggelse? Men hvor lenge vil en slik innleggelse evnt. vare? Trenger ikke nødvendigvis trappe ned/seponere alle, bare enkelte. Og kan kanskje heller behandler i psykisk helseteam følge med i stedet? Er jo der en gang i uka og det er vel kanskje nok? Eller?

Anonymkode: ac6d0...abb

Er det du som bruker lithium, lamictal og abilify og har skrevet mange innlegg rundt situasjonen tidligere? En bipolardiagnose du ikke kjenner deg igjen i + asperger? Hvis en psykiater hører ordet bipolar vil vedkommende mene at du trenger medisiner og blir dårligere når du slutter. 

Anonymkode: 51b61...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Med å følge legens råd mener du da det med å få oppfølging fra AHT eller bli innlagt på DPS?

Anonymkode: ac6d0...abb

Innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke behovet mange har for å slutte på medisiner som tydeligvis har effekt. Kan nesten fremstå som noe umodent, hva forventer du at skal skje? «Lei» av medisiner? Sikker på at du ikke bare er lei av hvordan du har det, og ønsker en annen form for behandling i tillegg? 

Fastlegen kan ikke tvangsmedisinere deg. Reglene for hvem som kan tvangsmedisineres er uansett svært strenge, særlig etter at man innførte manglende samtykkekompetanse som krav. Ingen fare for at du blir tvangsmedisinert, med mindre du blir psykotisk vel og merke. 

Endret av skogbrann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det du som bruker lithium, lamictal og abilify og har skrevet mange innlegg rundt situasjonen tidligere? En bipolardiagnose du ikke kjenner deg igjen i + asperger? Hvis en psykiater hører ordet bipolar vil vedkommende mene at du trenger medisiner og blir dårligere når du slutter. 

Anonymkode: 51b61...aa8

Jepp, det er nok meg ja 🙈 Hvordan kjente du meg igjen med så lite informasjon? 😕 Håpte på å være så anonym som mulig her inne. Jeg har bipolar og asperger ja, men jeg kjenner meg igjen i bipolar diagnosen da. Har hatt en hypomani, men det er så vidt jeg har forstått nok for å få diagnosen. Sliter mest med depresjonene og suicidalitet.

Jeg skjønner godt at psykiater vil mene at jeg trenger medisiner, tror nok det skal mye til å for å finne en som ikke har den meningen. Men jeg ønsker likevel å trappe ned/seponere (av grunnene jeg nevnte til Kashmir i innlegget over her). 

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke behovet mange har for å slutte på medisiner som tydeligvis har effekt. Kan nesten fremstå som noe umodent, hva forventer du at skal skje? «Lei» av medisiner? Sikker på at du ikke bare er lei av hvordan du har det, og ønsker en annen form for behandling i tillegg? 

Fastlegen kan ikke tvangsmedisinere deg. Reglene for hvem som kan tvangsmedisinering er svært strenge, særlig etter at man innførte manglende samtykkekompetanse som krav. Ingen fare for at du blir tvangsmedisinert, med mindre du blir psykotisk vel og merke. 

Skjønner det kan være vanskelig å skjønne, for jeg tenker på en måte det samme. Men likevel er det viktig for meg å prøve å trappe ned, så er jo litt selvmotsigende. Ja, du har rett i at jeg er lei av hvordan jeg har det og ønsker en annen form for behandling. Jeg føler ikke at medisinene gjør meg bedre egentlig - jeg sliter fortsatt med depresjoner og suicidalitet. Og det er ikke noe mer å gå på ift medisinene ettersom at jeg bruker høyest mulig dose ut i fra serumspeil. 

Ja, det er nok strengt. Men har opplevd å bli tvangsmedisinert før... selv etter samtykkekompetansekravet. 

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (31 minutter siden):

Innleggelse. 

Ja, det kan sikkert være lurt. Er bare redd en slik innleggelse evnt. ville vare i en liten evighet. Sist jeg snakket med fastlegen anbefalte han å trappe ned, for å ta ett eksempel, 5 mg abilify hver måned og jeg bruker 15 mg(!). Det er jo kanskje mulig at man trappe fortere ned om man er innlagt? Jeg vet ikke? Er uansett ikke så glad i å være innlagt. Har fått nok av det føler jeg, vil videre i livet mitt nå... 

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nå fått svar fra fastlegen. Han mener at jeg ikke kan følges opp av behandler i psykisk helseteam fordi det MÅ være psykiater, og dermed må jeg følges opp av AHT. Men hvorfor er det egentlig så viktig at det akkurat er en psykiater? Jeg trodde fastlegen bare kunne forhøre seg med psykiater slik han alt har gjort også kunne jeg trappe ned i samråd med nåværende behandler? Ser på det som det beste alternativet egentlig. Innleggelse ville i alle fall være feil bruk av ressurser. Kjenner jeg er lite motivert til å følges opp av AHT. Har begynt å tenke litt også... Er dette et prosjekt som er dømt til å feile?

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 22.35):

Skjønner det kan være vanskelig å skjønne, for jeg tenker på en måte det samme. Men likevel er det viktig for meg å prøve å trappe ned, så er jo litt selvmotsigende. Ja, du har rett i at jeg er lei av hvordan jeg har det og ønsker en annen form for behandling. Jeg føler ikke at medisinene gjør meg bedre egentlig - jeg sliter fortsatt med depresjoner og suicidalitet. Og det er ikke noe mer å gå på ift medisinene ettersom at jeg bruker høyest mulig dose ut i fra serumspeil. 

Ja, det er nok strengt. Men har opplevd å bli tvangsmedisinert før... selv etter samtykkekompetansekravet. 

Anonymkode: ac6d0...abb

Skjønne deg godt jeg. Det er ikke ptsd eller personlighetsforstyrrelse mm da, siden medikamentell behandling gir så dårlig uttelling på depresjoner? Hva slags grad av manier/hypomanier har du opplevd?

Anonymkode: d77ec...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har nå fått svar fra fastlegen. Han mener at jeg ikke kan følges opp av behandler i psykisk helseteam fordi det MÅ være psykiater, og dermed må jeg følges opp av AHT. Men hvorfor er det egentlig så viktig at det akkurat er en psykiater? Jeg trodde fastlegen bare kunne forhøre seg med psykiater slik han alt har gjort også kunne jeg trappe ned i samråd med nåværende behandler? Ser på det som det beste alternativet egentlig. Innleggelse ville i alle fall være feil bruk av ressurser. Kjenner jeg er lite motivert til å følges opp av AHT. Har begynt å tenke litt også... Er dette et prosjekt som er dømt til å feile?

Anonymkode: ac6d0...abb

Alt det styret bare for å trappe ned fra 15 til 5ng abilify? Jeg trappet ned helt selv og det går bra

Anonymkode: 8c2e5...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trapper og bare ned uten å spør legen om hennes mening. Gidder ikke være så baby eller føle meg uten påvirkning på eget liv. 

Anonymkode: d77ec...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønne deg godt jeg. Det er ikke ptsd eller personlighetsforstyrrelse mm da, siden medikamentell behandling gir så dårlig uttelling på depresjoner? Hva slags grad av manier/hypomanier har du opplevd?

Anonymkode: d77ec...53f

Det er i alle fall ikke PTSD. Personlighetsforstyrrelse er jeg usikker på. Jeg hadde en behandler på akuttposten en gang for noen år siden og han diagnostiserte meg med borderline, men jeg fikk ikke satt diagnosen ved utskrivelse likevel (vet ikke hvorfor). Sist behandler mente jeg ikke hadde diagnosen. Jeg har opplevd mild hypomani. To ganger. 

Anonymkode: ac6d0...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...