Gå til innhold

Velge avtalespesialist


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ha samarbeidsmøte i neste uke og lurte på om jeg bør ha valgt privat psykolog til da. 

Jeg har som kjent her inne bipolar lidelse type 2, foreløpig på papiret emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men noen mener det er kompleks PTSD ikke vet jeg, Asperger syndrom og rusavhengighet. Har også egentlig unnvikende og avhengig personlighetsforstyrrelse, men dette har jeg ikke på papiret lenger pga Asperger syndrom. Behandler sa derimot nylig av kombinasjonen jeg har av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, unnvikende og avhengig PF gjør at jeg fortsatt har moderat til mild PF, i motsetning til tidligere hvor den var alvorlig. Ref det med at snart vil de spesifikke PF ikke brukes, men at det vil bli inndelt i alvorlig, moderat og mild PF med trekk fra x og y. Så ja. Jeg har vel diagnosene selv om de ikke står på listen min. Min avhengige PF kommer mer til syne nå når jeg mister min behandler. Jeg plages jo også av litt paranoide greier og tvang til å gjøre ting jeg er kjemperedd for å gjøre. 

Jeg tror det er hun første, Adriane som kanskje passer meg best, men jeg synes det er lite info egentlig om hver psykolog. 

Her er de: 

https://helse-nord.no/behandlingssteder/private-avtalespesialister/psykolog/psykolog-bodo#adriana-ochoa-spesialist-i-klinisk-voksenpsykologi 

Er det noen som har innspill?

Kan jeg feks sende mail til et par av de hvor jeg kort oppsummerer mine problemer og spør om det har hensikt å sende henvisning? Eller skal jeg bare få fastlegen til å sende? 

Det er lang ventetid. Alt fra seks til 12 måneder. Jeg biter meg merke i at hun ene nevner både personlighetsproblematikk og bipolar. 

Jeg er redd for å få avslag som et for "komplekst tilfelle" (jeg er ikke enig I at jeg er så spesiell, men det var noe av det DPS mente så jeg fikk avslag). 

Det kan kanskje være bra med ventetid så jeg får prøve meg på egenhånd, men egentlig tenker jeg at jeg trenger behandler fort for jeg er i en vaklende bedringsprosess hvor jeg er klar for å ta fatt i et liv som ikke innebærer innleggelser hver 4-5 uke. Jeg har vært hjemme i fem uker nå og det går veldig bra. Og jeg er veldig stolt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare hun ene som brenner personlighetsproblematikk så enig med deg at hun hørtes greiest ut. Var litt spennende at hun ene var med i et forskningsprosjekt om bruk av emdr ved personlighetsforstyrrelse. 

Da jeg var på lett etter avtalespesialist fikk jeg beskjed om at det ikke var hensiktsmessig å prøve å få tak i de. Men det kan jo være annerledes der du kommer fra.

Det kan jo være at du blir avvist som for syk. Samtidig som er det gjerne de behandlerne med mest erfaring som blir avtalespesialister så de bør jo ha kunnskapen og erfaringen til å kunne gjøre en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du velge psykolog eller kan du og be om henvisning til psykiater? Da får du flere å velge i. Du må velge selv, og snakk gjerne med de du skal ha møte meg om de har forslag. Ut ifra det jeg kjenner av egen erfaring vil jeg si at nr 2 på listen ikke vil være helt det du trenger. 

Anonymkode: 44d14...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du får avslag så får du det nok heller fordi du har gått i behandling i mange år allerede og de er nødt til å prioritere de som enda ikke har fått sjansen. 

Aldri hørt om noen som får avslag fordi de er for komplekse det er nok mer en ting du ønsker fordi de skriver ikke slikt i avslag brevet. 

Anonymkode: e9d15...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Det er jo bare hun ene som brenner personlighetsproblematikk så enig med deg at hun hørtes greiest ut. Var litt spennende at hun ene var med i et forskningsprosjekt om bruk av emdr ved personlighetsforstyrrelse. 

Da jeg var på lett etter avtalespesialist fikk jeg beskjed om at det ikke var hensiktsmessig å prøve å få tak i de. Men det kan jo være annerledes der du kommer fra.

Det kan jo være at du blir avvist som for syk. Samtidig som er det gjerne de behandlerne med mest erfaring som blir avtalespesialister så de bør jo ha kunnskapen og erfaringen til å kunne gjøre en jobb. 

Ja det var spennende. 

Jeg tror nok hun første der er mest fornuftig ja. Samtidig opplever jeg ikke mine problemer med PF som de største lenger. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må du velge psykolog eller kan du og be om henvisning til psykiater? Da får du flere å velge i. Du må velge selv, og snakk gjerne med de du skal ha møte meg om de har forslag. Ut ifra det jeg kjenner av egen erfaring vil jeg si at nr 2 på listen ikke vil være helt det du trenger. 

Anonymkode: 44d14...31b

Det vet jeg ikke. Dette er det jeg vet om av private i hvert fall. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du får avslag så får du det nok heller fordi du har gått i behandling i mange år allerede og de er nødt til å prioritere de som enda ikke har fått sjansen. 

Aldri hørt om noen som får avslag fordi de er for komplekse det er nok mer en ting du ønsker fordi de skriver ikke slikt i avslag brevet. 

Anonymkode: e9d15...231

Jo min behandler på DPS sa det rett ut. Hun sa også at ingen på DPS hadde rett kompetanse inkludert henne selv. Noe jeg synes er rart.

Hvorfor skulle jeg ønske det?? 

Jeg har kun gått tilsammen litt over ett år på DPS. Så feil igjen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja det var spennende. 

Jeg tror nok hun første der er mest fornuftig ja. Samtidig opplever jeg ikke mine problemer med PF som de største lenger. 

Det vet jeg ikke. Dette er det jeg vet om av private i hvert fall. 

Jo min behandler på DPS sa det rett ut. Hvorfor skulle jeg ønske der?? 

Jeg har kun gått tilsammen litt over ett år på DPS. Så feil igjen. 

Om du kan velge avtalespesialist kan du og velge blant disse: https://helse-nord.no/behandlingssteder/private-avtalespesialister/psykiater/psykiater-bodo

Anonymkode: 44d14...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker det ville vert best å ringe å spørre, tror ikke de vil ha slik sensitiv informasjon på e-post. Er i alle fall det de fleste skriver på hjemmesidene sine. Men jeg lurer, hvorfor henvises du ikke til DPS på nytt? Så vidt jeg husker er det vel en stund siden du fikk det avslaget?

Anonymkode: 08b02...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du får avslag så får du det nok heller fordi du har gått i behandling i mange år allerede og de er nødt til å prioritere de som enda ikke har fått sjansen. 

Aldri hørt om noen som får avslag fordi de er for komplekse det er nok mer en ting du ønsker fordi de skriver ikke slikt i avslag brevet. 

Anonymkode: e9d15...231

Det er ikke uvanlig at avtalespesialister avviser pasienter som forventes å trenge mer enn regelmessige terapitimer. Det sies ofte at dersom man er så dårlig at man ikke klarer seg selv mellom hver time, så bør man i stedet behandles på dps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om du får avslag så får du det nok heller fordi du har gått i behandling i mange år allerede og de er nødt til å prioritere de som enda ikke har fått sjansen. 

Aldri hørt om noen som får avslag fordi de er for komplekse det er nok mer en ting du ønsker fordi de skriver ikke slikt i avslag brevet. 

Anonymkode: e9d15...231

Og der tar du skammelig feil.

Jeg har en søster som er psykolog som kan bekrefte at noen mennesker blir ikke tatt inn i behandling fordi sykdomsbildet er for komplisert og pasienten anses som for syk til å la seg behandle av vedkommende.

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (4 minutter siden):

Og der tar du skammelig feil.

Jeg har en søster som er psykolog som kan bekrefte at noen mennesker blir ikke tatt inn i behandling fordi sykdomsbildet er for komplisert og pasienten anses som for syk til å la seg behandle av vedkommende.

Så da blir de bare overlatt til seg selv da eller de som er for syke til å få plass på dps? 

Men ja enig i at de som lettest får plass og får gå hos dps lengst er de med lette til moderate plager siden det er mest samfunnsøkonomisk. 

Anonymkode: e9d15...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (5 minutter siden):

Og der tar du skammelig feil.

Jeg har en søster som er psykolog som kan bekrefte at noen mennesker blir ikke tatt inn i behandling fordi sykdomsbildet er for komplisert og pasienten anses som for syk til å la seg behandle av vedkommende.

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg lurer bare litt på. Hvilken hjelp tilbys slike pasienter? Får de "bare" støttesamtaler i kommunen og evnt. innleggelser da? Frem til de (forhåpentligvis) sees på som frisk nok til å få behandling på DPS?

Anonymkode: 08b02...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om du kan velge avtalespesialist kan du og velge blant disse: https://helse-nord.no/behandlingssteder/private-avtalespesialister/psykiater/psykiater-bodo

Anonymkode: 44d14...31b

Takk. Det blir mange å velge i. Aner ikke hvordan sile ut. Jeg blir overveldet av slikt. Kanskje jeg kan få hjelp fra de i kommunen. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker det ville vert best å ringe å spørre, tror ikke de vil ha slik sensitiv informasjon på e-post. Er i alle fall det de fleste skriver på hjemmesidene sine. Men jeg lurer, hvorfor henvises du ikke til DPS på nytt? Så vidt jeg husker er det vel en stund siden du fikk det avslaget?

Anonymkode: 08b02...41f

Ja, kanskje jeg kunne ringt og spurt. Det er skummelt da. 

Jeg fikk avslaget i fjor sommer, og jeg har blitt mye mer stabil siden den gang. Så mulig DPS hadde vært aktuelt igjen. Jeg vet ikke hva som blir best jeg. 

Hva er fordeler og ulemper med DPS vs privat?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg lurer bare litt på. Hvilken hjelp tilbys slike pasienter? Får de "bare" støttesamtaler i kommunen og evnt. innleggelser da? Frem til de (forhåpentligvis) sees på som frisk nok til å få behandling på DPS?

Anonymkode: 08b02...41f

Jeg kan bare svare for meg selv, og det er det jeg har fått. Oppfølging i kommunen og innleggelser, men svært heldig med behandler i akuttpsykiatrien så jeg har fått ringe henne når jeg har hatt behov for det. Men hun slutter etter påske. Så står da igjen med kommunen og innleggelser som jeg jo vil redusere kraftig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du høre med behandleren din på akuttavdelingen som kjenner deg? Vil tro hun kjenner til de fleste fra listen og kan veilede deg. 

Anonymkode: 44d14...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du høre med behandleren din på akuttavdelingen som kjenner deg? Vil tro hun kjenner til de fleste fra listen og kan veilede deg. 

Anonymkode: 44d14...31b

Kan prøve, men jeg tror ikke jeg blir innlagt før hun slutter og det er litt tungvint å ta på tlf. Men jeg kan spørre på samarbeidsmøte kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi

Ikke at jeg har så veldig god greie på det, men tenker at du trenger en god psykiater. En psykiater kan jo følge deg opp mtp medisiner. :)

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig innafor å brette ut behandlere og nærmest kaste terning om dem på et offentlig forum? Finnes det ikke respekt for terapeuter igjen? Fy søren dere, dette syns jeg var kvalmt

Anonymkode: 9dda9...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig innafor å brette ut behandlere og nærmest kaste terning om dem på et offentlig forum? Finnes det ikke respekt for terapeuter igjen? Fy søren dere, dette syns jeg var kvalmt

Anonymkode: 9dda9...90c

Hvis psykologene leser dette og blir lei seg så burde de i det minste ha redskapene til å takle det! Får håpe de har nok te hjemme og gode uteklær! 

Anonymkode: e9d15...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (7 minutter siden):

Ikke at jeg har så veldig god greie på det, men tenker at du kanskje trenger en god psykiater framfor en psykolog? En psykiater kan jo følge deg opp mtp medisiner. :)

Ja det er jo et godt poeng. Jeg har bare en slags frykt for psykiatere. 😅

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig innafor å brette ut behandlere og nærmest kaste terning om dem på et offentlig forum? Finnes det ikke respekt for terapeuter igjen? Fy søren dere, dette syns jeg var kvalmt

Anonymkode: 9dda9...90c

Hæ? Det er da ingen som har brettet ut om noe? De linkene er offentlig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (50 minutter siden):

Ja det er jo et godt poeng. Jeg har bare en slags frykt for psykiatere. 😅

Hæ? Det er da ingen som har brettet ut om noe? De linkene er offentlig informasjon. 

Jepp og du lager en tråd for å diskutere hvilken av disse menneskene du skal velge, hvem som er best for deg. Smakløs måte å gjøre det på

Anonymkode: 9dda9...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg lurer bare litt på. Hvilken hjelp tilbys slike pasienter? Får de "bare" støttesamtaler i kommunen og evnt. innleggelser da? Frem til de (forhåpentligvis) sees på som frisk nok til å få behandling på DPS?

Anonymkode: 08b02...41f

Ofte blir de vel kasteballer.  Min erfaring med venner som er vanskelig å behandle er at de går på rundgang mellom legevakt,eget hjem, kanskje en psykepleier og dps som hiver dem fort ut igjen. Samboeren min som jobber innen rus og psykiatri får ofte inn folk der de sæbegrunner avslaget med at de er for syke til å nyttiggjøre seg behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...