Gå til innhold

Velge avtalespesialist


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jepp og du lager en tråd for å diskutere hvilken av disse menneskene du skal velge, hvem som er best for deg. Smakløs måte å gjøre det på

Anonymkode: 9dda9...90c

Informasjonen om hva de tilbyr står der for en grunn som offentlig informasjon. Dette var et spørsmål om hvilken behandler som kunne passe meg. 

Nå får du gi deg dette ble for dumt. Jeg svarer ikke deg mer i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk bare avslag på DPS og valgte da avtalespesialist og endte til slutt hos en psykiater. Har kompleks PTSD og BP2 og har fått bedre hjelp privat enn hos DPS. DPS hadde satt annen diagnose som ikke ga meg rett hjelp. Ingen avtalespesialist har gitt meg avslag. Forsøkte først psykolog, men fikk begrenset tid der og det hjalp lite, så psykiater for vurdering av bipolar lidelse (den sku pensjonere seg så ble bare vurdering) og nå psykiater og fått god hjelp og psykiateren sier det er jeg som bestemmer når behandlingen skal avsluttes. Anbefaler avtalespesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk bare avslag på DPS og valgte da avtalespesialist og endte til slutt hos en psykiater. Har kompleks PTSD og BP2 og har fått bedre hjelp privat enn hos DPS. DPS hadde satt annen diagnose som ikke ga meg rett hjelp. Ingen avtalespesialist har gitt meg avslag. Forsøkte først psykolog, men fikk begrenset tid der og det hjalp lite, så psykiater for vurdering av bipolar lidelse (den sku pensjonere seg så ble bare vurdering) og nå psykiater og fått god hjelp og psykiateren sier det er jeg som bestemmer når behandlingen skal avsluttes. Anbefaler avtalespesialist. 

Så bra du endelig har funnet en behandler som fungerer. Det er jeg glad for. 

Siden jeg har prøvd DPS er vel avtalespesialist best å prøve seg på. Jeg må få drøftet om jeg skal gå for psykiater eller psykolog, men siden jeg har en medisintrengende livslang diagnose så er sikkert psykiater best. Men jeg trenger jo hjelp med mye mer enn min bipolare lidelse så det må jo være en som tar seg tid til samtaleterapi og ikke bare er opptatt av om jeg er tilfredsstillende medisinert. Så har jeg også mulighet for flere planlagte innleggelser på DPS det har de sagt til meg siden jeg jobber godt når jeg er der. 

Dette blir veldig spennende i hvert fall. Men synd alle har så lang venteliste. De som har ett år skriver at har man ikke plass innen ett år så sendes henvisning tilbake..og da må jeg jo henvises et annet sted og vente helt på nytt. 

Altså at hvis jeg har stått ett år på venteliste uten plass så sendes henvisningen tilbake. Framfor at de bare sier med en gang at det ikke er plass.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Så bra du endelig har funnet en behandler som fungerer. Det er jeg glad for. 

Siden jeg har prøvd DPS er vel avtalespesialist best å prøve seg på. Jeg må få drøftet om jeg skal gå for psykiater eller psykolog, men siden jeg har en medisintrengende livslang diagnose så er sikkert psykiater best. Men jeg trenger jo hjelp med mye mer enn min bipolare lidelse så det må jo være en som tar seg tid til samtaleterapi og ikke bare er opptatt av om jeg er tilfredsstillende medisinert. Så har jeg også mulighet for flere planlagte innleggelser på DPS det har de sagt til meg siden jeg jobber godt når jeg er der. 

Dette blir veldig spennende i hvert fall. Men synd alle har så lang venteliste. De som har ett år skriver at har man ikke plass innen ett år så sendes henvisning tilbake..og da må jeg jo henvises et annet sted og vente helt på nytt. 

Har du vurdert Birgit Rydså? Hun har kompetanse både på kognitiv behandling og psykodynamisk som går i dybden.

Anonymkode: 44d14...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du vurdert Birgit Rydså? Hun har kompetanse både på kognitiv behandling og psykodynamisk som går i dybden.

Anonymkode: 44d14...31b

Holder hun til i Bodø da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (21 minutter siden):

Holder hun til i Bodø da? 

Ja, hun er på listen jeg lenket til. 

Anonymkode: 44d14...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, hun er på listen jeg lenket til. 

Anonymkode: 44d14...31b

Åja. Jeg husker navn så dårlig. :) Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 timer siden):

Hva er fordeler og ulemper med DPS vs privat?

Min erfaring med forskjellen ang. å gå til avtalespesialist og til DPS, har vært at det ikke lenger er mulig å få akutt medisinvurdering slik det i blant ble nødvendig på DPS. Jeg ser også at min terapeut/avtalespesialist er bevisst på å overlate mer av ansvaret for egen behandling og egne handlinger/konsekvenser til meg selv. Dette tenker jeg at ikke er negativt, men det hadde ikke fungert da jeg var på mitt dårligste noen år før og trengte tettere oppfølgning. Det er også en del ganger vanskeligere å få akutte timer, men er det alvorlig nok, går han utover vanlig arbeidstid. Selv trives jeg ikke med det, men vi har snakket en del om det og han har sagt gjentatte ganger at den vurderingen er hans ansvar.

Jeg kan godt forstå at avtalespesialister vegrer seg mot å ta imot ustabile pasienter med hyppige innleggelser eller hyppig kontakt med legevakt til behandling. På et DPS har man en bakvakt som tar imot henvendelser, men som avtalespesialist er man ansvarlig for egne pasienter fullt og helt. Det er trolig ikke mer komplisert enn det, om en person får avslag med begrunnelse i "for komplisert sykdomstilstand/sykdom". Jeg har selv sett et slikt vedtak for noen uker siden. Det betyr ikke annet enn at pasienten trolig vil ta for mye av avtalesspesialistens tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Så bra du endelig har funnet en behandler som fungerer. Det er jeg glad for. 

Siden jeg har prøvd DPS er vel avtalespesialist best å prøve seg på. Jeg må få drøftet om jeg skal gå for psykiater eller psykolog, men siden jeg har en medisintrengende livslang diagnose så er sikkert psykiater best. Men jeg trenger jo hjelp med mye mer enn min bipolare lidelse så det må jo være en som tar seg tid til samtaleterapi og ikke bare er opptatt av om jeg er tilfredsstillende medisinert. Så har jeg også mulighet for flere planlagte innleggelser på DPS det har de sagt til meg siden jeg jobber godt når jeg er der. 

Dette blir veldig spennende i hvert fall. Men synd alle har så lang venteliste. De som har ett år skriver at har man ikke plass innen ett år så sendes henvisning tilbake..og da må jeg jo henvises et annet sted og vente helt på nytt. 

Altså at hvis jeg har stått ett år på venteliste uten plass så sendes henvisningen tilbake. Framfor at de bare sier med en gang at det ikke er plass.

Det forundrer meg at din  behandler som nå skal slutte, ikke samtidig har tatt en ny drøftelse med DPS mht. et poliklinisk tilbud til deg. Det er jo DPS som i utgangspunktet burde kunne gitt deg et egnet tilbud, siden du nå er mer stabil enn du var.  Dersom dere blir enige om at en avtalespesialist vil være beste løsningen, så ville det vært en fordel om du fikk hjelp til å vurdere hvem som med størst sannsynlighet både vil ta i mot deg og som det kan fungere godt med. Dumt om det nå skal gå mange måneder med at fastlegen sender henvisning, venter på svar, får avslag, ny henvisning sendes til en annen, nytt avslag, henvisning til en tredje som så sitter på henvisningen i ett år før den returneres osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Det forundrer meg at din  behandler som nå skal slutte, ikke samtidig har tatt en ny drøftelse med DPS mht. et poliklinisk tilbud til deg. Det er jo DPS som i utgangspunktet burde kunne gitt deg et egnet tilbud, siden du nå er mer stabil enn du var.  Dersom dere blir enige om at en avtalespesialist vil være beste løsningen, så ville det vært en fordel om du fikk hjelp til å vurdere hvem som med størst sannsynlighet både vil ta i mot deg og som det kan fungere godt med. Dumt om det nå skal gå mange måneder med at fastlegen sender henvisning, venter på svar, får avslag, ny henvisning sendes til en annen, nytt avslag, henvisning til en tredje som så sitter på henvisningen i ett år før den returneres osv. 

Men hvor mye behandling skal 1 enkelt pasient få? Nå har jo glitter vært innlagt på både BET for sine traumer, mange ganger på psykiatrisk og hatt mange samtaler med sin behandler i akuttpsykiatrien. Meningen med behandling er vel ikke at psykologen skal være der livet ut, men at de skal gi en råd, gi en verktøy og hjelpe litt på veien. Men man må ta i bruk de verktøyene man har fått (f. Eks i bet) også ellers kan man gå i behandling resten av livet og blir aldri bra

Anonymkode: e9d15...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvor mye behandling skal 1 enkelt pasient få? Nå har jo glitter vært innlagt på både BET for sine traumer, mange ganger på psykiatrisk og hatt mange samtaler med sin behandler i akuttpsykiatrien. Meningen med behandling er vel ikke at psykologen skal være der livet ut, men at de skal gi en råd, gi en verktøy og hjelpe litt på veien. Men man må ta i bruk de verktøyene man har fått (f. Eks i bet) også ellers kan man gå i behandling resten av livet og blir aldri bra

Anonymkode: e9d15...231

Det betyr at jeg ikke skal få hjelp til det jeg sliter med nå, nemlig ryggen.  Har jo hatt bla 7 operasjoner tidligere (ikke i ryggen da) og har x-antall innleggelser på sengepost, intensiv og overvåking. Har jeg brukt opp behandlingdosen i helsevesenet? 

Noen trenger aldri sykehusinnleggelser, mens andre trenger mange. Sånn er der i psykiatrien også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 timer siden):

Det forundrer meg at din  behandler som nå skal slutte, ikke samtidig har tatt en ny drøftelse med DPS mht. et poliklinisk tilbud til deg. Det er jo DPS som i utgangspunktet burde kunne gitt deg et egnet tilbud, siden du nå er mer stabil enn du var.  Dersom dere blir enige om at en avtalespesialist vil være beste løsningen, så ville det vært en fordel om du fikk hjelp til å vurdere hvem som med størst sannsynlighet både vil ta i mot deg og som det kan fungere godt med. Dumt om det nå skal gå mange måneder med at fastlegen sender henvisning, venter på svar, får avslag, ny henvisning sendes til en annen, nytt avslag, henvisning til en tredje som så sitter på henvisningen i ett år før den returneres osv. 

Hm ja det er sant. Alt hun har sagt er at hun anbefaler meg videre behandling. Det er dumt vi ikke har jobbet mer med dette det ser jeg nå. Jeg føler jeg virkelig for alvor er i posisjon til å jobbe meg ut av alt nå også når det ikke er krise etter krise som lager så mye støy. 

 

Og til deg AB, du skjønner vel hvem jeg mener, så er det faktisk anbefalt, nei en forutsetning, å ha poliklinisk behandling etter BET. Dessverre var ikke BET rett for meg. Jeg lærte mye bra, men det var også endel som ble feil. Jeg kjemper en kamp for å unngå bemannet bolig. Det vil være veldig nyttig om jeg klarer det. Jeg har ellers ikke lyst på en diskusjon hvorvidt jeg "fortjener" å fortsette i behandling. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Min erfaring med forskjellen ang. å gå til avtalespesialist og til DPS, har vært at det ikke lenger er mulig å få akutt medisinvurdering slik det i blant ble nødvendig på DPS. Jeg ser også at min terapeut/avtalespesialist er bevisst på å overlate mer av ansvaret for egen behandling og egne handlinger/konsekvenser til meg selv. Dette tenker jeg at ikke er negativt, men det hadde ikke fungert da jeg var på mitt dårligste noen år før og trengte tettere oppfølgning. Det er også en del ganger vanskeligere å få akutte timer, men er det alvorlig nok, går han utover vanlig arbeidstid. Selv trives jeg ikke med det, men vi har snakket en del om det og han har sagt gjentatte ganger at den vurderingen er hans ansvar.

Jeg kan godt forstå at avtalespesialister vegrer seg mot å ta imot ustabile pasienter med hyppige innleggelser eller hyppig kontakt med legevakt til behandling. På et DPS har man en bakvakt som tar imot henvendelser, men som avtalespesialist er man ansvarlig for egne pasienter fullt og helt. Det er trolig ikke mer komplisert enn det, om en person får avslag med begrunnelse i "for komplisert sykdomstilstand/sykdom". Jeg har selv sett et slikt vedtak for noen uker siden. Det betyr ikke annet enn at pasienten trolig vil ta for mye av avtalesspesialistens tid.

Skjønner.

Det tror jeg ikke vil gjelde meg da jeg aldri har tatt mer enn 45 timer i uken når jeg har vært på DPS og aldri kontaktet behandler ellers. Det har heller ikke vært et tilbud jeg har hatt. 

Jeg har jo ringt min behandler i akuttpsykiatrien ca en gang i uken, men det er fordi jeg har hatt tilbudet om det. 

Men jeg er jo redd for å havne mellom to stoler her. Jeg vil jo komme meg ut av regelmessige innleggelser, men da trenger jeg poliklinisk behandler. 

Jeg har forsåvidt ikke vært mye på DPS til å ha vært så mye i psykiatrien. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvor mye behandling skal 1 enkelt pasient få? Nå har jo glitter vært innlagt på både BET for sine traumer, mange ganger på psykiatrisk og hatt mange samtaler med sin behandler i akuttpsykiatrien. Meningen med behandling er vel ikke at psykologen skal være der livet ut, men at de skal gi en råd, gi en verktøy og hjelpe litt på veien. Men man må ta i bruk de verktøyene man har fått (f. Eks i bet) også ellers kan man gå i behandling resten av livet og blir aldri bra

Anonymkode: e9d15...231

Dette får meg til å tenke på to små søsken som kjemper om å få nøyaktig likt utdelt lørdagsgodt og brus fordelt i et glass, fordi en ikke unner sin søster/bror noe mer enn seg selv. Og det er mulig slik det forholder seg...

Men i helsevesenet er det heldigvis, som @Emilie 321 eksemplifiserer, heldigvis ikke slik, at en spiser av en forhåndsutdelt helsekvote, men man får etter det helsepersonell vurderer er nødvendig. Så kan mye sprike mellom hva helsepersonell og pasient mener er nødvendig, og helsepersonell tar mer med i vurdering enn kun psykisk lidelse, innen psykiatrien. Dette vet @kupton mer om, men man skal gi omsorg på laveste omsorgsnivå, en skal se det opp mot kostnader og hvor mye effekt en antar at pasienten vil ha av behandlingen. Det er der også pasientens egen motivasjon for behandling kommer inn.

En kan gå åresvis til fysioterapi en gang i uken, men om en kun møter opp til fysioterapitimene uten å bidra med egentrening mellom timene, har det liten effekt. Det samme gjelder for samtaleterapi, som jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

Men jeg er jo redd for å havne mellom to stoler her. Jeg vil jo komme meg ut av regelmessige innleggelser, men da trenger jeg poliklinisk behandler. 

Jeg har forsåvidt ikke vært mye på DPS til å ha vært så mye i psykiatrien. 

En innleggelse, enten den er på DPS eller akuttpost, er en innleggelse i mine øyne...

Men jeg vil tro at om du får plass hos en avtalespesialist, vil du tilpasse deg det og muligens også vokse på det. Du virker motivert til å komme deg videre, og det er det viktigste ved all behandling.

Om noen kan dokumentere at du nå har vært mer stabil over tid, kan det muligens være best å søke deg tilbake til DPS. Da er det viktig å få frem at det har vært bevegelser i situasjonen din, for jeg har sett for mange ganger at DPS også vektlegger situasjonen ved siste kontakt. Trist at det er slik praksis mange steder...

Det vil være svært synd om du vil gå inn i en evig loop med henvisning og returer av søknader fordi det har gått ett år. Det virker som en uforutsigbar praksis.

PS: Jeg ønsket ikke å bidra til å diskutere om du er berettiget behandling eller ikke, men slike utspill til AB synes jeg er totalt usmakelig. Mitt svar til AB handler ikke om deg, men er mer generelt. Jeg ønsker at alle som ønsker å bidra til egen behandling, skal få det. Da bør man også unne at andre får sin behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

En innleggelse, enten den er på DPS eller akuttpost, er en innleggelse i mine øyne...

Men jeg vil tro at om du får plass hos en avtalespesialist, vil du tilpasse deg det og muligens også vokse på det. Du virker motivert til å komme deg videre, og det er det viktigste ved all behandling.

Om noen kan dokumentere at du nå har vært mer stabil over tid, kan det muligens være best å søke deg tilbake til DPS. Da er det viktig å få frem at det har vært bevegelser i situasjonen din, for jeg har sett for mange ganger at DPS også vektlegger situasjonen ved siste kontakt. Trist at det er slik praksis mange steder...

Det vil være svært synd om du vil gå inn i en evig loop med henvisning og returer av søknader fordi det har gått ett år. Det virker som en uforutsigbar praksis.

PS: Jeg ønsket ikke å bidra til å diskutere om du er berettiget behandling eller ikke, men slike utspill til AB synes jeg er totalt usmakelig. Mitt svar til AB handler ikke om deg, men er mer generelt. Jeg ønsker at alle som ønsker å bidra til egen behandling, skal få det. Da bør man også unne at andre får sin behandling.

Ja jeg er enig i at en innleggelse er en innleggelse uansett hvor det er. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med å si det? 

Det er bare å diskutere det AB skrev om å få videre hjelp, jeg bare ønsker ikke selv å gå inn I diskusjonen med AB da jeg har dårlig erfaring med det. 

Ja, jeg fikk avslag i fjor sommer hvor DPS til tross for hva min behandler hadde skrevet, påsto at situasjonen var lik og at de ikke kunne hjelpe meg, men at når ting var annerledes kunne jeg henvises på nytt. Nå har jeg blitt betydelig bedre siden i fjor sommer. Jeg har fortsatt innleggelser,  men jeg klarer meg hjemme lenger og det skjer ingenting i forkant. Jeg bare drar til fastlegen og spør om innleggelse. Har ikke vært tvangsinnlagt siden september/oktober i fjor og jeg regner med jeg er ferdig med å tvangsinnlegges. Og jeg har satt meg klare mål og de vil jeg oppnå. Og da må jeg få redusert innleggelsene mye mer. Jeg vil klare meg med max 1-2 innleggelser i året. Min behandler har sagt at det er realistisk for meg. Så klart om jeg klarer meg med 0 innleggelser så tar jeg den, men akkurat nå velger jeg å håpe forsiktig på 1-2 stk. Det er tross alt nettopp søkt benannet bolig for meg (som jeg vil unngå), så må ha realistiske mål. Med et slikt intervall kan jeg utføre målene mine og det er hva som betyr noe. Ikke å ha en total nullvisjon på innleggelser. 

Jeg er optimistisk. Om enn så svinger min egen tro på meg selv, men det anser jeg som naturlig. 

Eneste er at på DPS risikerer jeg vel i større grad å bli avsluttet i behandling før jeg er klar for det? En avtalespesialist tar seg kanskje tid til å la meg nå mine mål? Forutsatt at jeg jobber godt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...