Gå til innhold

Dere som i dag er 40 år +


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh nei. Hva ler du av? Tror du de som har hatt hushjelp så på når hushjelpen strøk klær og vasket vinduer? Mange har vaskehjelp i dag og før. 

Anonymkode: d9a81...a37

Jeg ler faktisk av at voksne mennesker ikke vet hvordan man vasker vinduer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh nei. Hva ler du av? Tror du de som har hatt hushjelp så på når hushjelpen strøk klær og vasket vinduer? Mange har vaskehjelp i dag og før. 

Anonymkode: d9a81...a37

Men behøver ikke være rakettforsker for å vaske vinduer. Det er ikke noe man behøver "lære".

Anonymkode: 4dd58...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Jeg ler faktisk av at voksne mennesker ikke vet hvordan man vasker vinduer.

 

Stygt av deg å le. Jeg ler når jeg hører voksne som ikke kan 9*4 på 0,1 sekund. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men behøver ikke være rakettforsker for å vaske vinduer. Det er ikke noe man behøver "lære".

Anonymkode: 4dd58...524

Ut fra tråden var det mange «måter» å gjøre det på men det finnes faktisk bare èn rett måte. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stygt av deg å le. Jeg ler når jeg hører voksne som ikke kan 9*4 på 0,1 sekund. 

Anonymkode: d9a81...a37

Det er vel stygt av deg å le også? Men jeg har da aldri sagt at gangetabellen er mindre viktig - jeg sa at begge deler er viktig. Jeg kan både gangetabellen og å vaske vinduer. Mamma holdt meg ikke hjemme fra skolen for å lære meg å vaske, skjønner du. Én gang med vindusvaskopplæring holder i lange baner 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Det er vel stygt av deg å le også? Men jeg har da aldri sagt at gangetabellen er mindre viktig - jeg sa at begge deler er viktig. Jeg kan både gangetabellen og å vaske vinduer. Mamma holdt meg ikke hjemme fra skolen for å lære meg å vaske, skjønner du. Én gang med vindusvaskopplæring holder i lange baner 🙂 

Jeg gjorde det for første gang i helgen. Aldri sett at det har vært nyttig kunnskap før. Det er utrolig unyttig kunnskap i sin helhet. Når du lo så lo jeg. Det er så mange ting voksne ikke kan som faktisk er allmennkunnskap. Jeg kan nevne flere eks på. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjorde det for første gang i helgen. Aldri sett at det har vært nyttig kunnskap før. Det er utrolig unyttig kunnskap i sin helhet. Når du lo så lo jeg. Det er så mange ting voksne ikke kan som faktisk er allmennkunnskap. Jeg kan nevne flere eks på. 

Anonymkode: d9a81...a37

Men slutt nå da - du snakker om allmennkunnskap selv. Jeg er da fullstendig enig med deg i at folk bør ha et minimum av allmennkunnskap - men det er altså ikke bare boklig lærdom, men også praktisk kunnskap. Jeg sa allerede i første innlegget mitt - begge deler er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Men slutt nå da - du snakker om allmennkunnskap selv. Jeg er da fullstendig enig med deg i at folk bør ha et minimum av allmennkunnskap - men det er altså ikke bare boklig lærdom, men også praktisk kunnskap. Jeg sa allerede i første innlegget mitt - begge deler er viktig. 

Fint så ikke le av meg da. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor er det forum hvis man skal Google alt man lurer på?når voksne spør hvilket undertøy man skal ta på seg om vinteren kan man vel spørre om vindusvask også. Eller er det et eget regelverk for dere eldre?

Anonymkode: d9a81...a37

Da har du nok misforstått. Doktor Online er et diskusjonsforum, ikke et betjent oppslagsverk. 

Regelverket på DOL er likt for alle uavhengig av alder, og en overordnet regel er at man skal skal være hyggelig og høflig når man snakker sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Da har du nok misforstått. Doktor Online er et diskusjonsforum, ikke et betjent oppslagsverk. 

Regelverket på DOL er likt for alle uavhengig av alder, og en overordnet regel er at man skal skal være hyggelig og høflig når man snakker sammen. 

Fint. Jeg klarer ikke være hyggelig når dere er frekke. 

Anonymkode: d9a81...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint. Jeg klarer ikke være hyggelig når dere er frekke. 

Anonymkode: d9a81...a37

Det tror jeg du hadde vunnet mye på å øve deg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kjøpte egen enebolig da jeg var 23 år sammen med mannen. Har renovert et helt hus, skiftet dører, vindu, lagt tak osv. så kan mye. Er 40 + nå

Anonymkode: d472c...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, en gammel tråd jeg ikke har sett før dukket plutselig opp. Artig :) 

I likhet med mange andre som har svart har jeg også plukket opp og lært en del ting i oppveksten. Dels fordi foreldrene mine, besteforeldre, en og annen tante eller mor til venner osv gjør eller sier ting som man får med seg, dels fordi de faktisk viser/lærer bort. Og så plukker man opp ting via skolen, fritidsaktiviteter (særlig speideren) osv osv. 

Også som voksen har jeg hatt interesse av å tilegne meg ferdigheter/videreutvikle ferdigheter mht ting som jeg synes det er viktig for meg å kunne, klare, forstå. 

Det er ikke bare på DOL folk forventer at voksne kan, vet, klarer, forstår ting, men det kommer lettere til syne her. Det kan jo være veldig bra, for da kan man jo få en mulighet til å ta ting til seg. For å sitere Trinny & Susannah i programserien hvor de fikset opp folk i klesveien: «Your best friend might tell you that you look great, but we are not your best friend and we will tell it like it is.»

Så til de konkrete punktene du nevner: 

- skifting av rørsluker: Jeg var blant de som lurte på om dette var noe rørleggerrelatert, og som jeg ikke visste hva var, 😆 men at rensing av sluk er noe som må gjøres har jeg fått med meg siden jeg var liten. Men neppe noe jeg tok særlig ansvar for før jeg ble endel større.

- privatøkonomi - har gradvis plukket opp ting og tilpasset meg. Jeg har alltid vært flink med penger, ut fra alder og livssituasjon, helt fra da ukelønna var 2 kroner  

- vask av vinduer - vet jeg har vært med på det siden jeg var barn, men har finslepet teknikk over årene. Blant annet lærte jeg ved å studere vindusvaskerne på kontoret for ca 30 år siden at den beste bevegelsen på nalen er liggende åttetall fra topp til bunn :) 

tak, vegger, lister?  - Dette var også tema fra barnsben av 

Hjulskift på bil - det har jeg aldri gjort og aldri vært interessert i heller. Sikkert nyttig å kunne i uttrengsmål, men jeg har klart med med kombo av dekkhotell og veihjelp inkludert i forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...