Gå til innhold

Tips til plante?


lavender

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg gjerne en plante som tåler mye, for jeg har ingen grønne fingre. Så håper noen har tips til en plante som tåler min glemsomhet og manglende ferdigheter 😊🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredslilje og gullranke. Søk på navnene, så finner du bilde, beskrivelse og tips om hvordan de vil ha det. De er nøysomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (10 minutter siden):

Jeg ønsker meg gjerne en plante som tåler mye, for jeg har ingen grønne fingre. Så håper noen har tips til en plante som tåler min glemsomhet og manglende ferdigheter 😊🌱

Smaragdpalme. Tåler det aller meste, trenger ikke så  mye lys heller, men trives bedre om den får godt med lys. Sansevieria, særlig av typen "Svigermors skarpe tunge" er en veldig tålmodig og hardfør plante som tåler å glemmes i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Fredslilje og gullranke. Søk på navnene, så finner du bilde, beskrivelse og tips om hvordan de vil ha det. De er nøysomme. 

Takk for tips! Gullranke virker som en ganske så kul plante med tanke på hvor stor den kan bli 😄 Kanskje får jeg dekorert hele stua med den etter hvert hehe. 

IMG_0042_480x480.webp.81f4424542e15280acf19effb9707f04.webp
(Bilde lånt fra google)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Smaragdpalme. Tåler det aller meste, trenger ikke så  mye lys heller, men trives bedre om den får godt med lys. Sansevieria, særlig av typen "Svigermors skarpe tunge" er en veldig tålmodig og hardfør plante som tåler å glemmes i månedsvis.

Å, smaragdpalme har jeg faktisk! Det ligner i alle fall😊 Hadde glemt hva den hette. Men ja, det er den eneste planten jeg har fått til, har vel hatt den i 5 år nå kanskje 🙂 Det er så koselig med planter synes jeg. Det blir liksom ekstra hjemmekoselig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (1 minutt siden):

Å, smaragdpalme har jeg faktisk! Det ligner i alle fall😊 Hadde glemt hva den hette. Men ja, det er den eneste planten jeg har fått til, har vel hatt den i 5 år nå kanskje 🙂 Det er så koselig med planter synes jeg. Det blir liksom ekstra hjemmekoselig da. 

Planter er kjempekoselig! Jeg skal faktisk innom et gartneri i ettermiddag og titte litt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Planter er kjempekoselig! Jeg skal faktisk innom et gartneri i ettermiddag og titte litt. ;) 

Spennende. Er det noe spesielt du er på utkikk etter? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 minutter siden):

Spennende. Er det noe spesielt du er på utkikk etter? 😊

Nye sansevieriaer... 🙈 Det finnes mange og jeg har en del men er alltid på leting etter nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Jeg har vel nærmest «røde» fingre (om det er så langt fra grønne som man kommer?) 😬 Klarer å ta livet av alt mulig, selv planter som skal «tåle alt» 🙄 det gjør de ikke! De tåler nemlig ikke meg 🤣

Men, jeg har en plante jeg har hatt i 8 år. Den nekter å dø, makan til livsvilje. Siste 3 åra har den stått på badet, og husker å gi den vann en gang i mnd omtrent 🙈 Paraplyplante 🤩👏 finnes også oppstrammet som «tre».

 

0A702016-D82A-436E-8CF5-96A39A19BD15.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Nye sansevieriaer... 🙈 Det finnes mange og jeg har en del men er alltid på leting etter nye.

Man kan aldri få nok planter 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (2 minutter siden):

Jeg har vel nærmest «røde» fingre (om det er så langt fra grønne som man kommer?) 😬 Klarer å ta livet av alt mulig, selv planter som skal «tåle alt» 🙄 det gjør de ikke! De tåler nemlig ikke meg 🤣

Men, jeg har en plante jeg har hatt i 8 år. Den nekter å dø, makan til livsvilje. Siste 3 åra har den stått på badet, og husker å gi den vann en gang i mnd omtrent 🙈 Paraplyplante 🤩👏 finnes også oppstrammet som «tre».

 

0A702016-D82A-436E-8CF5-96A39A19BD15.jpeg

Hehe, røde fingrer ja 😅 Jeg tror jeg også har det. Som sagt så har jeg bare en plante som har overlevd så langt, alt annet dør bare. En gang fikk jeg en orkide i gave med beskjed om at den var sååå enkel å ta vare på men neida, fikk ikke til den gitt 😄 Også orkideer som er så fine da, skulle ønske... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (3 minutter siden):

Man kan aldri få nok planter 😃

Meg i et gartneri - "Nei, jeg har egentlig nok planter nå... Åååå - seee på deeeeen!" 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (1 minutt siden):

Hehe, røde fingrer ja 😅 Jeg tror jeg også har det. Som sagt så har jeg bare en plante som har overlevd så langt, alt annet dør bare. En gang fikk jeg en orkide i gave med beskjed om at den var sååå enkel å ta vare på men neida, fikk ikke til den gitt 😄 Også orkideer som er så fine da, skulle ønske... 

Joda - ta orkideen ut av potta, fjern alt av løst rusk og rask, bark og jord, skyll røttene og sett den i en blank potte, gjerne av glass. La den stå i ca. 2-3 cm vann hele tiden. De elsker det! De trenger ikke jord og bark, det holder med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Meg i et gartneri - "Nei, jeg har egentlig nok planter nå... Åååå - seee på deeeeen!" 🤣

Hehe 😂 Skal ikke se bort i fra at jeg også blir slik etter hvert nå som jeg endelig får begynt på plantesamlingen jeg har hatt lyst på i så mange år 😄 Kanskje får jeg litt ferdigheter etter hvert også så jeg kan utvide repertoaret av planter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Joda - ta orkideen ut av potta, fjern alt av løst rusk og rask, bark og jord, skyll røttene og sett den i en blank potte, gjerne av glass. La den stå i ca. 2-3 cm vann hele tiden. De elsker det! De trenger ikke jord og bark, det holder med vann.

Oj, er det så enkelt altså? 😄 Da tror jeg faktisk at jeg skal forsøke på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (1 minutt siden):

Hehe 😂 Skal ikke se bort i fra at jeg også blir slik etter hvert nå som jeg endelig får begynt på plantesamlingen jeg har hatt lyst på i så mange år 😄 Kanskje får jeg litt ferdigheter etter hvert også så jeg kan utvide repertoaret av planter 😊

Du får lese deg litt opp på hva plantene du kjøper trenger av stell (lys, vann, gjødsel) og notere deg det i et dokument eller en liten bok. :) Om du er på fb så er gruppa "Grønne stueplanter" et ypperlig sted å henge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 minutter siden):

Oj, er det så enkelt altså? 😄 Da tror jeg faktisk at jeg skal forsøke på nytt!

Jepp! Min lever på 3-4. året, men jeg har vanskjøttet den litt, glemt å fylle på vann, så den synger nok på siste verset, men den har blomstret flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Du får lese deg litt opp på hva plantene du kjøper trenger av stell (lys, vann, gjødsel) og notere deg det i et dokument eller en liten bok. :) Om du er på fb så er gruppa "Grønne stueplanter" et ypperlig sted å henge!

Det var veldig lurt, det skal jeg gjøre. Takk for tips. Har meldt meg inn nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har en knallfin hengende grønn plante på kontoret som jeg fikk da jeg begynte her for 13 år siden 😮 Den tåler alt av tørke, korona, og drukning og kaffeskvetter. Den foretrekker nok tørke fremfor drukning. Aner ikke hva den heter, men den har små grønne blader som sitter 3 og tre nedover stengelen. Jeg hadde den på et lavt bord de første årene, men nå står den høyt oppe i ei bokhylle, og stenglene når til golvet!

Jeg hadde en fredslilje også, som jeg holdt liv i i årevis, men den døde under koronaen, da vanningen var veldig ymse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Jeg har en knallfin hengende grønn plante på kontoret som jeg fikk da jeg begynte her for 13 år siden 😮 Den tåler alt av tørke, korona, og drukning og kaffeskvetter. Den foretrekker nok tørke fremfor drukning. Aner ikke hva den heter, men den har små grønne blader som sitter 3 og tre nedover stengelen. Jeg hadde den på et lavt bord de første årene, men nå står den høyt oppe i ei bokhylle, og stenglene når til golvet!

Jeg hadde en fredslilje også, som jeg holdt liv i i årevis, men den døde under koronaen, da vanningen var veldig ymse.

Så koselig at du fikk den i gave, og imponerende at den har vart i 13 år! Det er ikke gullranke da? Som Laban nevnte og som jeg postet bilde av over her? 🙂 Eller, om den har små blader er det kanskje ikke den? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...