Gå til innhold

Tips til plante?


lavender

Anbefalte innlegg

lavender skrev (1 minutt siden):

Så koselig at du fikk den i gave, og imponerende at den har vart i 13 år! Det er ikke gullranke da? Som Laban nevnte og som jeg postet bilde av over her? 🙂 Eller, om den har små blader er det kanskje ikke den? 🤔

Gullrankens blader sitter ett og ett langs stengelen, ikke tre og tre. Grønnrenner er forresten en plante som kan være lett å få til om den får riktige lysforhold. Min henger i kjøkkenvinduet, mot øst så den får litt morgensol og sikkert mer fuktig luft enn ellers i huset og den vokser og vokser og vokser og kommer med haugevis av babyer i ett kjør! Hadde en til, den hang i ettermiddagssola og tok kvelden. Denne likte seg heller ikke i et mørkere vindu, men elsker morgensolen. Trenger heller ikke så mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
lavender skrev (18 minutter siden):

Så koselig at du fikk den i gave, og imponerende at den har vart i 13 år! Det er ikke gullranke da? Som Laban nevnte og som jeg postet bilde av over her? 🙂 Eller, om den har små blader er det kanskje ikke den? 🤔

Nei, det er ikke gullranke. Den har mye større blader. Disse er ensfargede, mellomgrønne i fargen, og størrelsene på bladene er omtrent som et kronestykke, bare litt mer avlange. Har aldri turd å bytte jord på den og bytte potte, så den står i den minipotta den kom i for 13 år siden 😮 Nesten ikke jord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke gullranke. Den har mye større blader. Disse er ensfargede, mellomgrønne i fargen, og størrelsene på bladene er omtrent som et kronestykke, bare litt mer avlange. Har aldri turd å bytte jord på den og bytte potte, så den står i den minipotta den kom i for 13 år siden 😮 Nesten ikke jord!

Skjønner. Såpass, det er ganske så imponerende da. Du får si fra om du noen gang finner ut av hva den heter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
lavender skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Såpass, det er ganske så imponerende da. Du får si fra om du noen gang finner ut av hva den heter 😊

Ja, jeg var på besøk hos min niese, hun er helt rå med grønne planter, og hun hadde den! Og visste hva den het. Jeg kan sende en melding og høre med henne 🙂 Finner den ikke på nettet nå, når jeg søker på grønne hengende inneplanter 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 28.3.2023 den 14.16):

Fredslilje og gullranke. Søk på navnene, så finner du bilde, beskrivelse og tips om hvordan de vil ha det. De er nøysomme. 

Fredsliljen blir jo sur og legger seg ned  og skal ha vann hele tiden så for det meste så ser den ikke særlig pen ut. 

Anonymkode: bcb23...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fredsliljen blir jo sur og legger seg ned  og skal ha vann hele tiden så for det meste så ser den ikke særlig pen ut. 

Anonymkode: bcb23...f01

Hele tiden? Mine får vann én gang i uka. Men pottestørrelsen har selvsagt noe å si. 

Det som er fint, er at de ikke dør selv om de blir så uttørket at de henger med bladene. Det er tidsnok å vanne dem når de helt tydelig ber om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (På 28.3.2023 den 14.16):

Fredslilje og gullranke. Søk på navnene, så finner du bilde, beskrivelse og tips om hvordan de vil ha det. De er nøysomme. 

Fredslilje? Synes den er fin og har hatt et x-antall av de, men får de ikke til å overleve mer enn ca 6 måneder 🙈  Nå skal det sies at jeg så absolutt ikke har grønne fingre da.  Synes det allikevel er fint med blomster 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Nå skal det sies at jeg så absolutt ikke har grønne fingre da. 

Det har ikke jeg heller, derav tipsene om de to hardføre. Men våre fredsliljer stammer fra en hardfør, gammel "morplante" med veldig store blader. Det kan tenkes at de som er i salg nå, ikke er like robuste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Fredslilje? Synes den er fin og har hatt et x-antall av de, men får de ikke til å overleve mer enn ca 6 måneder 🙈  Nå skal det sies at jeg så absolutt ikke har grønne fingre da.  Synes det allikevel er fint med blomster 

Jeg hadde en fredslilje på kontoret i 9-10 år. Den tålte alt, men bukket under da koronaen kom og det ble altfor sjelden vanning. Elsket kaffeskvetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en fredslilje på kontoret i 9-10 år. Den tålte alt, men bukket under da koronaen kom og det ble altfor sjelden vanning. Elsket kaffeskvetter!

Tror jeg må prøve meg på ny med en fredslilje, synes de er fine, men jeg drukner de nok. Det er nok derfor de dør så raskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
emilie321 skrev (15 minutter siden):

Tror jeg må prøve meg på ny med en fredslilje, synes de er fine, men jeg drukner de nok. Det er nok derfor de dør så raskt

Ja, heller for lite vann enn for mye. Og som Laban sier, når de faller litt sammen pga tørke, redder du dem som regel med å gi litt vann. Og gjerne litt kaffe innimellom, hvis du drikker det, da får de næring også. Min var skikelig mørk og blank i bladene i mange år, veldig kjipt at den døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 timer siden):

Fredslilje? Synes den er fin og har hatt et x-antall av de, men får de ikke til å overleve mer enn ca 6 måneder 🙈  Nå skal det sies at jeg så absolutt ikke har grønne fingre da.  Synes det allikevel er fint med blomster 

Jeg kan ikke fredsliljer. Får til en del annet, men fredsliljene dør så snart jeg snur ryggen til. For lite vann - henger med bladene, for mye vann - henger med bladene, for lite lys - henger med bladene, for mye lys - henger med bladene. Glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (20 timer siden):

Hele tiden? Mine får vann én gang i uka. Men pottestørrelsen har selvsagt noe å si. 

Det som er fint, er at de ikke dør selv om de blir så uttørket at de henger med bladene. Det er tidsnok å vanne dem når de helt tydelig ber om det. 

De har ganske liten potte ja det tror jeg for må vanne den 2,3 ganger i uka

Anonymkode: bcb23...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
lavender skrev (På 28.3.2023 den 15.31):

Skjønner. Såpass, det er ganske så imponerende da. Du får si fra om du noen gang finner ut av hva den heter 😊

Planten min heter trolig "Pletter i luften" 😁 Den likner i alle fall veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 minutter siden):

Planten min heter trolig "Pletter i luften" 😁 Den likner i alle fall veldig!

Morsomt navn. Takk for at du fant det ut 😊

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...