Gå til innhold

Er EUPF en alvorlig diagnose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sykdommen er betegnet som en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Men den kommer jo i ulike grader. Jeg for eksempel hadde den i alvorlig grad, og det var jo da en alvorlig diagnose. Nå har jeg den mer i mild grad, men den kan svinge opp til moderat når jeg blir veldig deprimert. Den er sånn sett ikke like alvorlig for meg lenger, og den er ikke den av mine diagnoser som er mest alvorlig lenger mtp funksjon i hverdagen. 

Min behandler sa for øvrig at de skal slutte å dele inn i de ulike PF. Det skal bli personlighetsforstyrrelse mild, moderat og alvorlig grad, men så kan de sette i parentes "med treff av feks EUPF". Vet ikke om det kommer i ICD-11. 

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Selv om det er et stort spenn fra de mildeste former til de mest alvorlige, vil jeg si at det er en alvorlig diagnose.

@kupton, kjenner du til STEPPS, som brukes bl.a. ved DPS i Trondheim for personer med EUPF? En som står meg nær, følger det kurset, og jeg må si at det ser veldig bra ut, det tar tak i utfordringene på en måte ingen andre i helsevesenet har gjort tidligere. Håper at innsikten og verktøyene for å takle hverdagens mange sterke emosjonssvingninger og andre utslag av sårbarhet og usikkerhet vil gi varige resultater, også på lang sikt. Hvis du kjenner til det, vet du noe om hvor lenge dette behandlingstidlbudet har vart, og om de har noen formening om hvordan det fungerer i årene etter kursslutt?

Anonymkode: b7dfe...424

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

@kupton, kjenner du til STEPPS, som brukes bl.a. ved DPS i Trondheim for personer med EUPF? En som står meg nær, følger det kurset, og jeg må si at det ser veldig bra ut, det tar tak i utfordringene på en måte ingen andre i helsevesenet har gjort tidligere. Håper at innsikten og verktøyene for å takle hverdagens mange sterke emosjonssvingninger og andre utslag av sårbarhet og usikkerhet vi1vart, og om de har noen formening om hvordan det fungerer i årene etter kursslutt?

Anonymkode: b7dfe...4245

Ja, jeg kjenner STEPPS. Tror de begynte med det ca 2015. Nord-Trøndelag bruker det også. Effekten er avhengig av hvor aktivt en selv har deltatt inkl gjort arbeidsoppgaver. Det er mulig å ta STEPPS to ganger. Etter behandlingen og en pause, er det også mulig å gå videre i programmet STAIRWAYS.

Det er forøvrig et program etter min smak. En leter ikke etter årsaker i fortiden, men fokuserer på hva en kan gjøre for endring i dag og fremover.

AnonymBruker
kupton skrev (9 timer siden):

Ja, jeg kjenner STEPPS. Tror de begynte med det ca 2015. Nord-Trøndelag bruker det også. Effekten er avhengig av hvor aktivt en selv har deltatt inkl gjort arbeidsoppgaver. Det er mulig å ta STEPPS to ganger. Etter behandlingen og en pause, er det også mulig å gå videre i programmet STAIRWAYS.

Det er forøvrig et program etter min smak. En leter ikke etter årsaker i fortiden, men fokuserer på hva en kan gjøre for endring i dag og fremover.

Takk. Til det siste: Det er slik jeg også har oppfattet det. Det er så godt som pårørende at det endelig er noe som treffer og som ser ut til å virke av behandling! Liker også dette med forsterkningsteam rundt hver person, at de ikke står alene i dette, men at vi som pårørende blir involvert, i den grad de ønsker selv da.

Anonymkode: b7dfe...424

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...