Gå til innhold

Tvinge barn med aspergers/autime på fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnet er kanskje sliten etter skolen og trenger fritiden til å hente seg inn og bearbeide inntrykk.

Husk at meltdowns ikke er et uttrykk for vranghet fra barnets side, men en reaksjon på at barnet har blitt utsatt for mer stress enn det klarer å håndtere.

Jeg tvinger min sønn på fritidsaktiviteter. Har sagt at han må drive med en eller annen form for trening. Men etterhvert har han mistrives mer og mer og jeg har endret litt på standpunktet. Nå "må" han gå på esport. Der blir gamingen litt mer sosial og de har en fysisk treningsøkt inkludert. 

Jeg ville nok tenkt meg om en ekstra gang hvis barnet mitt hadde en diagnose. For mange barn i autismespekteret er det utrolig slitsomt å være på skolen. Det krever alt av dem. Da hadde jeg også trengt å være for meg selv på kvelden. 

Hvis jeg skulle tvunget barnet til å drive med noe på fritiden ville jeg valgt noe som knyttet seg til særinteressene til barnet;  sjakklubb, legoklubb, esport etc. (Nå merket jeg at jeg var fordumsfull, men jeg har bare jobbet med gutter i spekteret og da har det vært de tre tingene som har vært mest interessant)

Det er et viktig valg. Du kjenner barnet ditt best. Ikke la deg påvirke av andres forventninger.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal man tvine barnet til å gå på fritidsaktiviteter selv om det absolutt ikke vil. Klager på magevont og kvalme, sinne og gjør absolutt alt for å slippe. Kanskje skolen er nok?

Anonymkode: 61702...afe

Nei det bør du ikke gjøre. Har du satt deg inn i hva asperger er? 

Anonymkode: 3e75e...fa9

AnonymBruker

Nei. 

Har du ikke spurt hva barnet ditt faktisk er interessert i? Ikke tving barnet på en fritidsaktivitet fordi du er interessert i det, men velg noe barnet faktisk vil. 

Forøvrig finnes det et eget underforum her for autisme. 

Anonymkode: df8c9...904

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. 

Har du ikke spurt hva barnet ditt faktisk er interessert i? Ikke tving barnet på en fritidsaktivitet fordi du er interessert i det, men velg noe barnet faktisk vil. 

Vil drive med sitt eget. Liker ikke organiserte fritidsaktiviteter.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forøvrig finnes det et eget underforum her for autisme. 

Anonymkode: df8c9...904

Der er det ingen aktivitet.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal man tvine barnet til å gå på fritidsaktiviteter selv om det absolutt ikke vil. Klager på magevont og kvalme, sinne og gjør absolutt alt for å slippe. Kanskje skolen er nok?

Syns ikke man skal tvinge noen barn, uansett tilstand og diagnose. Oppfordre, ja. Tvinge, nei.

Anonymkode: b95db...3a7

Gjest Vendi
Fionys skrev (1 time siden):

Jeg mener at til en viss grad kan man "tvinge" barn til aktivitet.

Nå er det ikke snakk om barn generelt slik du ser ut til å mene her, men et barn med autisme. Da stiller det seg litt annerledes. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...