Gå til innhold

Hvilke medisiner bruker dere med bipolar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

lavender skrev (4 timer siden):

Bipolar type 2, litium 🙂

Kan jeg spørre om denne har stabilisert deg på en annen måte enn tidligere medisiner? Og hvordan svigningene dine er? Har ikke hørt så mye fra folk med bipolar 2 som også går på Litium. Var det dårlig effekt på tidligere medisiner som var årsak til Litium? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil. 😊Jeg ser ut til å for første gang ha skikkelig effekt av en medisin. Hvis det er medisinen som gjør det da. Den har stabilisert mye mer enn jeg trodde. Samtidig som at jeg har hele spekteret av følelser og jeg blir både deprimert og mildt hypoman, men jeg går ikke kjempehøyt opp eller kjempelangt ned. Hittil da. Er bare 3 mnd siden oppstart. 

Glitter skrev (26 minutter siden):

Kan jeg spørre om denne har stabilisert deg på en annen måte enn tidligere medisiner? Og hvordan svigningene dine er? Har ikke hørt så mye fra folk med bipolar 2 som også går på Litium. Var det dårlig effekt på tidligere medisiner som var årsak til Litium? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil. 😊Jeg ser ut til å for første gang ha skikkelig effekt av en medisin. Hvis det er medisinen som gjør det da. Den har stabilisert mye mer enn jeg trodde. Samtidig som at jeg har hele spekteret av følelser og jeg blir både deprimert og mildt hypoman, men jeg går ikke kjempehøyt opp eller kjempelangt ned. Hittil da. Er bare 3 mnd siden oppstart. 

Jeg vet ikke helt om litium har stabilisert meg på en annen måte, men jeg vil si at litium har stabilisert meg mer enn de tidligere medisinene jeg har stått på 🙂 Men nå skal det sies at jeg har bare blitt medisinert med ulike antipsykotika tidligere ettersom jeg først fikk bipolardiagnosen etter noen år i psykiatrien. Så ja, litium er den første stemningsstabiliserende jeg har forsøkt. For min del tar den toppene og bunnene, men tar ikke helt vekk depresjon (som er det jeg sliter med). Eller, jeg tror ikke jeg har depressive symptomer i så stor grad at jeg tror det kan kalles for depresjon lengre - så blir vel mer rett å kalle det nedstemthet. Det var for øvrig noe av det mest fornuftige jeg lærte på bipolarkurset, at stemningsstabiliserende ikke nødvendigvis tar depresjoner og (hypo)manier helt vekk. Det er vel mange som forventer det så vidt jeg skjønte det på psykiater som var kursleder.

Men i forhold til antipsykotika, så vidt jeg har skjønt har de også en viss stemningsstabiliserende effekt. Men om den effekten kan måles opp mot faktisk stemningsstabiliserende medikamenter aner jeg ikke. Hadde vert interessant om noen her hadde svaret på det. Jeg har forresten også brukt lamictal i tillegg til litium, men merket ikke store forskjellen på den komboen. Uansett. Grunnen til at jeg ble satt på litium tror jeg var at psykiater som jeg hadde som behandler da var "glad i" litium, hadde god erfaring med det, mente det hadde rask virkning både mot depresjon og selvmordstanker. Det er så bra at du har funnet en medisin som har skikkelig effekt på deg 😊

Endret av lavender
lavender skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om litium har stabilisert meg på en annen måte, men jeg vil si at litium har stabilisert meg mer enn de tidligere medisinene jeg har stått på 🙂 Men nå skal det sies at jeg har bare blitt medisinert med ulike antipsykotika ettersom jeg først fikk bipolardiagnosen etter noen år i psykiatrien. Så ja, litium er den første stemningsstabiliserende jeg har forsøkt. For min del tar den toppene og bunnene, men tar ikke helt vekk depresjon (som er det jeg sliter med). Eller, jeg har ikke depressive symptomer i så stor grad at jeg tror det kan kalles for depresjon lengre - så blir vel mer rett å kalle det nedstemthet. Det var for øvrig noe av det mest fornuftige jeg lærte på bipolarkurset, at stemningsstabiliserende ikke nødvendigvis tar depresjoner og (hypo)manier helt vekk. Det er vel mange som forventer det såvidt jeg skjønte det på psykiater som var kursleder.

Men i forhold til antipsykotika, så vidt jeg har skjønt har de også en viss stemningsstabiliserende effekt. Men om den effekten kan måles opp mot faktisk stemningsstabiliserende medikamenter aner jeg ikke. Hadde vert interessant om noen her hadde svaret på det. Jeg har forresten også brukt lamictal i tillegg til litium, men merket ikke store forskjellen på den komboen. Uansett. Grunnen til at jeg ble satt på litium tror jeg var at psykiater som jeg hadde som behandler da var "glad i" litium, hadde god erfaring med det, mente det hadde rask virkning både mot depresjon og selvmordstanker. Det er så bra at du har funnet en medisin som har skikkelig effekt på deg 😊

Takk for svar. :)

Ja jeg trodde ikke at depresjonene ville forsvinne helt, men trodde ikke jeg skulle kunne svinge opp lengre. Men det har jeg gjort, jeg bare ble ikke så høy at det var et ordentlig problem. Det var bare å nyte liksom. Også varte det bare i 2,5 uker så det pluss at jeg fikk nok søvn gjorde at det gjorde ikke noe å bli høy. Jeg har ikke kræsjet i etterkant heller. 

Jeg vet ikke hvor god stemninssstabiliserende antipsykotisk er i forhold jeg. Jeg gikk på 900 mg Quetiapine i 2017 da en psykiater jeg hadde kortvarig mente jeg var bipolar (før ny behandler sa nei ikke bipolar, men borderline. Fikk først diagnosen i fjor januar av samme behandler 😛) pluss fontex 40 mg og jeg ble overhodet ikke stabilisert av det. Galheten min ble verre. 😛 Også så trøtt. 

Men så bra du merker du ikke går inn i dype daler eller høye topper. Jeg tenker egentlig at en kan ikke forvente å bli helt symptomfri som bipolar? Mulig noen kan bli det, men det forventer jeg ikke selv i hvert fall for min bipolar har vært overaktiv hvis en kan kalle det det i mange år. Så om den heller bare kan være en del hakk roligere så er jeg fornøyd. :)

Jeg hadde tilnærmet null effekt av Lamictal. 

Endret av Glitter
Gjest Vendi
lavender skrev (24 minutter siden):

Men i forhold til antipsykotika, så vidt jeg har skjønt har de også en viss stemningsstabiliserende effekt. Men om den effekten kan måles opp mot faktisk stemningsstabiliserende medikamenter aner jeg ikke. Hadde vert interessant om noen her hadde svaret på det.

Kan bare svare for min egen del. Jeg bruker Lamictal og Zyprexa, og Zyprexa fungerer stemningsstabiliserende for meg (i tillegg til Lamictal da)

Endret av Vendi
Glitter skrev (3 timer siden):

Takk for svar. :)

Ja jeg trodde ikke at depresjonene ville forsvinne helt, men trodde ikke jeg skulle kunne svinge opp lengre. Men det har jeg gjort, jeg bare ble ikke så høy at det var et ordentlig problem. Det var bare å nyte liksom. Også varte det bare i 2,5 uker så det pluss at jeg fikk nok søvn gjorde at det gjorde ikke noe å bli høy. Jeg har ikke kræsjet i etterkant heller. 

Jeg vet ikke hvor god stemninssstabiliserende antipsykotisk er i forhold jeg. Jeg gikk på 900 mg i 2017 da en psykiater jeg hadde kortvarig mente jeg var bipolar (fikk først diagnosen i fjor januar) pluss fontex 40 mg og jeg ble overhodet ikke stabilisert av det. Galheten min ble verre. 😛 Også så trøtt. 

Men så bra du merker du ikke går inn i dype daler eller høye topper. Jeg tenker egentlig at en kan ikke forvente å bli helt symptomfri som bipolar? Mulig noen kan bli det, men det forventer jeg ikke selv i hvert fall for min bipolar har vært overaktiv hvis en kan kalle det det i mange år. Så om den heller bare kan være en del hakk roligere så er jeg fornøyd. :)

Jeg hadde tilnærmet null effekt av Lamictal. 

Bare hyggelig 🙂

Jeg var en av de som naivt tenkte at medisinene skulle fjerne alle symptomer jeg hehe. Det er så deilig de periodene man bare kan nyte det å være litt høy uten at det går over styr og man trenger å bekymre seg 😊

Det er litt interessant det egentlig. Jeg vet i alle fall at antipsykotika har hatt stemningsstabiliserende effekt på meg ettersom jeg har fungert mye bedre med enn uten. Men jeg tror/føler at bare antipsykotika ikke har tilstrekkelig stemningsstabiliserende effekt som det jeg trenger. Hehe, ikke bra at galheten ble verre. Jeg har også brukt høyere doser seroquel men ble bare veldig trøtt. Husker jeg var hypoman og bare sto og gråt fordi jeg ikke ville ta medisinene mine 🤪

Jeg tenker også at man egentlig ikke kan forvente å bli helt symptomfri som bipolar. Selv med medisiner. Men som du sier, så er det sikkert individuelt og dermed også slik at noen kan bli det 🙂

Vendi skrev (3 timer siden):

Kan bare svare for min egen del. Jeg bruker Lamictal og Zyprexa, og Zyprexa fungerer stemningsstabiliserende for meg (i tillegg til Lamictal da)

Når du vet at zyprexa fungerer stemningsstabiliserende, hvordan vet du det da? Var det fordi du begynte på zyprexa først? Jeg synes det er så vanskelig å si forskjell når man blir satt på to (eller flere) forskjellige medikamenter samtidig 🙂 Jeg spør kanskje dumt nå men... men håper på noen tips. 

Endret av lavender

Annonse

Gjest Vendi
lavender skrev (26 minutter siden):

Når du vet at zyprexa fungerer stemningsstabiliserende, hvordan vet du det da? Var det fordi du begynte på zyprexa først? Jeg synes det er så vanskelig å si forskjell når man blir satt på to (eller flere) forskjellige medikamenter samtidig 🙂 Jeg spør kanskje dumt nå men... men håper på noen tips. 

Jeg er så dum når det kommer til medisiner at det eneste jeg kan svare er at jeg merker det 😄 Men det har vel med dosering å gjøre. Synes å ha lest at AP kan ha flere virkningsprofiler avhengig av dose. Jeg har vel en sånn dose som fungerer stemningsstabiliserende da. 

Vendi skrev (1 minutt siden):

Jeg er så dum når det kommer til medisiner at det eneste jeg kan svare er at jeg merker det 😄 Men det har vel med dosering å gjøre. Synes å ha lest at AP kan ha flere virkningsprofiler avhengig av dose. Jeg har vel en sånn dose som fungerer stemningsstabiliserende da. 

Nei, ikke dum i det hele tatt 🙂 Jeg synes alt slikt med medisiner er skikkelig vanskelig. Om noen spør feks. "Hvilke forskjeller merket du på lamictal og litium?" så er eneste svaret jeg kan gi "Janei, litium fungerte vel bedre". Det er det beste jeg får til. Men får jeg spørsmål om på hvilken måte er jeg helt lost 😅 Virkningsprofil ja, fancy ord 😄

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...