Gå til innhold

Er dette mattestykket riktig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Hva er regelen når det ikke står parenteser? For dette er enten

(7-7) x 6 =  eller 7 - (7x6)=

Rekkefølgen er:

1. Parenteser (overstyrer alt)

2. Potenser (og røtter)

3. Divisjon og multiplikasjon

4. Addisjon og subtraksjon

Det vil si at 7 - 7 x 6  er entydig og lik  7 - (7 x 6)

Skriver du 7 - 7 * 6 i Excel for eksempel, så får du -35.

Annonse

kupton skrev (Akkurat nå):

Nydelig. Tross reallinje og to år på universitet med matte, har jeg ikke fått med meg denne 🙂

Hva? Er ikke dette ungdomsskolepensum? Jeg trodde jeg lærte at gange og dele overstyrer pluss og minus på ungdomsskolen. :) 

UtakknemligDiva

Men hva skal vi med sånt? Er det noe med at parentesen flyttes? 
Var det Pytagoras som bestemte disse reglene? 
Det er som helt tilfeldige ting han bare har bestemt. Når jeg satt med disse leksene på skolen så satt jeg og bannet over at Pytagoras noen gang eksisterte fordi han fant opp alt dette.

Det er gøy å mestre matte altså, når man knekker en kode. Men jeg forstår fremdeles ikke vitsen med mye av det der. Det er ikke realistisk. Det kunne like gjerne vært hvilken som helst annen regel.

90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Men hva skal vi med sånt? Er det noe med at parentesen flyttes? 
Var det Pytagoras som bestemte disse reglene? 
Det er som helt tilfeldige ting han bare har bestemt. Når jeg satt med disse leksene på skolen så satt jeg og bannet over at Pytagoras noen gang eksisterte fordi han fant opp alt dette.

Det er gøy å mestre matte altså, når man knekker en kode. Men jeg forstår fremdeles ikke vitsen med mye av det der. Det er ikke realistisk. Det kunne like gjerne vært hvilken som helst annen regel.

Ja, regelen er temmelig tilfeldig. Men den er der for at regnemåter skal være konsekvent og likt for alle. 

Lillemus skrev (52 minutter siden):

Hva? Er ikke dette ungdomsskolepensum? Jeg trodde jeg lærte at gange og dele overstyrer pluss og minus på ungdomsskolen. :) 

Der ser du. En kan risikere å ikke få med seg de mest elementære reglene for et lykkelig liv 🤩

Endret av kupton
kupton skrev (3 minutter siden):

Der ser du. En kan risikere å ikke få med seg de mest elementære reglene for et lykkelig liv 🤩

😂 Jeg har sett merkelig mange som ikke skjønner dette med brøk på flere mat-grupper på fb. "Hvor mye er 3/4 dl, er det det samme som 3,4?" eller "Hva betyr egentlig 3 1/4 dl?" Jeg undrer meg hver gang over hvor de var i mattetimene på skolen, at en hel er fire kvarte er ikke astrofysikk liksom... Guttungen min var 4-5 år da han skjønte at en time er delt inn i 4 kvarter.

Lillemus skrev (5 minutter siden):

😂 Jeg har sett merkelig mange som ikke skjønner dette med brøk på flere mat-grupper på fb. "Hvor mye er 3/4 dl, er det det samme som 3,4?" eller "Hva betyr egentlig 3 1/4 dl?" Jeg undrer meg hver gang over hvor de var i mattetimene på skolen, at en hel er fire kvarte er ikke astrofysikk liksom... Guttungen min var 4-5 år da han skjønte at en time er delt inn i 4 kvarter.

Helt enig. Prøver å lære noen flyktninger nettopp dette og opplever det samme. 

Til det forrige: Gikk aldri på ungdomsskolen. Så langt tilbake som til Realskolen hadde vi tid til å bruke parenteser 😀

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...