Gå til innhold

Hva er grunnen til at de fleste bipolare aldri utvikler mani?

Anbefalte innlegg

Bipolar lidelse type 2 er jo den vanligste formen, og de som er rammet opplever jo kun hypomanier som ikke utvikler seg til mani. Det er vel nærmere dobbelt så mange som har type 2 som type 1? Jeg lurer på hvorfor de med type 2 rett og slett ikke utvikler mani? Er BP1 og BP2 to separate sykdommer, hvor hvorvidt man kun opplever hypomani eller om man også opplever mani er biologisk determinert? Eller er det andre faktorer som også spiller inn?

Fortsetter under...

kupton skrev (4 minutter siden):

Det er to ulike sykdommer. 

Så hvis man blir manisk har man egentlig hatt BP1 hele tiden? 

Men er det sant at det kun er ved mani at man utvikler vrangforestillinger? At det ikke skjer ved kraftig hypomani? Det var noen her på forumet som sa det. Kan man ikke få vrangforestillinger pga man ikke sover noe særlig uten at det er mani? 

Endret av Glitter
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man ha mani uten å bli innlagt på sykehus pga påfallende atferd? Eller blir ca alle maniske pasienter fanget opp? @kupton Her trenger vi ekspertsvar og ikke synsing 🙂

Anonymkode: 18dd0...7ad

Jeg har vært manisk uten å ha blitt lagt inn. 

Anonymkode: bf46a...444

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært manisk uten å ha blitt lagt inn. 

Hvordan var manien din da som gjorde at ingen rundt reagerte og kontaktet helsevesen? 

Annonse

AnonymBruker

Hvordan var manien din da som gjorde at ingen rundt reagerte og kontaktet helsevesen? 

Folk rundt meg reagerte, gikk på legevakten og fikk beskjed om å ta medisiner som skulle slå det ned hjemme. Var mani, men ikke så kraftig at jeg ble gal av det. 

kupton skrev (1 time siden):

Det er to ulike sykdommer. 

Takk for svar, det var i grunn det jeg trodde. 

Glitter skrev (1 time siden):

Så hvis man blir manisk har man egentlig hatt BP1 hele tiden? 

Men er det sant at det kun er ved mani at man utvikler vrangforestillinger? At det ikke skjer ved kraftig hypomani? Det var noen her på forumet som sa det. Kan man ikke få vrangforestillinger pga man ikke sover noe særlig uten at det er mani? 

Trodde ikke man skilte mellom vrangforestillinger forårsaket av mani og vrangforestillinger forårsaket av manisk søvnløshet? Skulle vel tro at det var det samme? Sånn sett så er det vel vanskelig å skille? De fleste med mani med psykotiske symptomer lider jo også av søvnløshet som er forårsaket av manien? Det står i hvert fall i de diagnostiske kriteriene for hypomani at "Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger." Hvis man ikke sover som følge av hypomani eller mani og derfor utvikler vrangforestillinger, vil ikke (hypo)manien ha forårsaket vrangforestillingene uansett? 

skogbrann skrev (18 minutter siden):

Takk for svar, det var i grunn det jeg trodde. 

Trodde ikke man skilte mellom vrangforestillinger forårsaket av mani og vrangforestillinger forårsaket av manisk søvnløshet? Skulle vel tro at det var det samme? Sånn sett så er det vel vanskelig å skille? De fleste med mani med psykotiske symptomer lider jo også av søvnløshet som er forårsaket av manien? Det står i hvert fall i de diagnostiske kriteriene for hypomani at "Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger." Hvis man ikke sover som følge av hypomani eller mani og derfor utvikler vrangforestillinger, vil ikke (hypo)manien ha forårsaket vrangforestillingene uansett? 

Såpass ja. Jeg lurer på om jeg hadde en mild mani da og ikke hypomani. Men det kan jo gå for det samme siden jeg er medisinert nå. 

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Såpass ja. Jeg lurer på om jeg hadde en mild mani da og ikke hypomani. Men det kan jo gå for det samme siden jeg er medisinert nå. 

Tenker helsepersonell skal avgjøre diagnose og ikke du eller andre på forum, 

Jeg har ikke avgjort det eller bedt noen avgjøre det. Dette er et forum og det er lov å stille et spørsmål som var det jeg gjorde. Jeg spurte ikke hva som er tilfellet med meg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tenker du må prøve å skaffe deg et liv utenfor nettet.

Anonymkode: 3e232...714

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker du må prøve å skaffe deg et liv utenfor nettet.

Anonymkode: 3e232...714

Har full jobb, unger, hytte og ektemake jeg. Venner til og med. Mer enn mange her inne som virkelig kunne ha godt at et liv utenfor forumet og egn akse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...