Gå til innhold

Er det å døgne og sove lite som skaper hypomanien eller er det hypomanien som skaper søvnløsheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen ganger lurer jeg på om bipolar 2 egentlig er en sykdom i det hele tatt eller om det bare er det at man sover lite, det å døgne og å generelt gjøre mye ting på dagtid som forårsaker oppstemtheten

Anonymkode: c553a...5bc

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis man sover mye og i tilegg er ufør og ikke har noe å gjøre på dagtid. Ikke noe liv. Ingen venner, ingen som besøker deg eller du kan besøke. Du blir bare sittende alene uten noe å gjøre. Da blir man jo nedstemt og lite energi VS hvis man i motsatt fall har masse å gjøre på dagtid, masse ting du gleder deg til, dra å besøke venner, ut på utflukter, feste, studere da blir man isteden oppstemt og hypomanisk

Ihvertfall sånn jeg tenker litt nå at det kanskje er isteden.

Hos meg skaper hypomani lite søvn og lite søvn vedlikeholder hypomanien. Kommer på en måte i en ond sirkel. Men har nødmedisin for å få nok søvn hvis jeg kjenner det forverrer seg. Jeg har lite venner her jeg bor, men er i litt aktivitet. Aktivitet begrenser seg noe pga somatiske helseplager. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså at det ikke er sykdom, men mer at det er pga tingene man gjør. Dårlig på å forklare men om noen skjønner

Jeg blir definitivt syk og den oppstemtheten og alle de andre symptomene er mye mer enn innenfor normalområdet. Samme med depresjonene. 

Hvorfor skal du synse så mye om noe er en sykdom? 

Hos meg starter hypomanien som oftest med at jeg våkner kl 04 om natten og med lett oppstemthet. Deretter eksploderer det i ren eufori og jeg prater på inn og utpust, hopper i tema, er hektisk, høyt volum og så raskt tempo på talen at det er vanskelig å følge med. Så blir jeg full av ideer og impulsiv feks har jeg bestilt meg hund tre eller fire ganger. Jeg får også trang til å ruse meg og en gang da jeg var hypoman pluss rusa så var jeg med på å stjele en bil og jeg danset frivillig naken foran kamera som ble delt på sosiale medier. Ikke likt meg selv i rus. Etter hvert har det også  kommet vrangforestillinger et par ganger både med og uten rus. Kunne fortsatt å beskrive hvordan det ikke er normal adferd og bare normale følelser, men det får holde. 

Det samme med depresjonene de kan virkelig være ille. Og de har jeg hatt fra ni års alder. Så det har ingenting med uførheten å gjøre. 

Jeg tror du kanskje er ute etter å provosere, men jeg skriver for at ingen skal tro det du sier. Og hypomani kommer i flere grader. Mine mer milde hypomanier er ikke like ille som beskrevet over mtp ukritisk adferd, men alt det andre er tilstede.  

Endret av Glitter
AnonymBruker

Syns ikke det var noe særlig snilt av han som anklaget meg for å kun være ute etter å provosere når jeg stilte et spørsmål. Og dette er et diskusjonsforum så her kan man skrive ting man tenker på og lurer på. Vet at du har anklaget andre folk før også og syns ikke noe om det. 

Er det andre som har tanker om dette temaet jeg tok opp i førstepost? 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

BP2 er en sykdom. Både ved BP1 og BP2 er en fast og god døgnrytme beskyttende mot nye episoder.

Døgning/langvarig våkenhet kan utløse nye sykdomsepisoder.

Ok. Men kan å ha mye å gjøre, stress, fullt opp med jobb og barn og hobbier også fremtvinge hypomani? Fordi det virker sånn for meg. Jo mindre jeg gjør jo mindre energi får jeg og jo mer jeg gjør jo mer energi får jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...