Gå til innhold

Avhengig pf, kupton og andre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tusen takk for engasjementet i tråden. Tråden fikk meg til å reflektere over ting. Jeg tror at jeg vil få hevet livskvaliteten mange hakk om jeg bl.a skifter fokus og tar i bruk ressursene jeg har fremfor å la meg styre av angst og følelser - samt være positiv og ha en positiv innstilling til livet og det som hører med i hverdagen. Jeg vil også jobbe med å bli tøffere og i praksis gjøre ting jeg er redd for. 
Jeg visste faktisk ikke at avhengig og unnvikende pf går så tett hånd i hånd, så også her har jeg fått en ny innsikt. 

Anonymkode: f6ba3...9a6

AnonymBruker
kupton skrev (9 timer siden):

Selv om pf cluster C (avhengig og unnvikende) regnes som de mindre alvorlige pf. er min erfaring at de er vanskelige å behandle. Min erfaring og vurdering er at personene med disse lidelsene har så mye nevrotisisme som gjør det vanskelig å endre dem.

Kupton. Litt OT: idag leste jeg en artikkel om at så mange som 2 av 3 med pf ikke kommer ut i jobb og blir ufør. Er det virkelig så ille? 

https://rop.no/aktuelt/to-av-tre-med-personlighetsforstyrrelser-kommer-ikke-ut-i-jobb/

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kupton. Litt OT: idag leste jeg en artikkel om at så mange som 2 av 3 med pf ikke kommer ut i jobb og blir ufør. Er det virkelig så ille? 

https://rop.no/aktuelt/to-av-tre-med-personlighetsforstyrrelser-kommer-ikke-ut-i-jobb/

Har du pf?

Anonymkode: 63155...a2f

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Artikkelen ser ut til å ha en misvisende tittel. Det står ikke noe om hvor stor andel av personer med pf som deltar i arbeidslivet, men om hvor stor andel av de på AAP med pf, som kommer tilbake til jobb. 

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Artikkelen ser ut til å ha en misvisende tittel. Det står ikke noe om hvor stor andel av personer med pf som deltar i arbeidslivet, men om hvor stor andel av de på AAP med pf, som kommer tilbake til jobb. 

Ok :) 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du pf?

Anonymkode: 63155...a2f

Ja. Og det gjør meg trist å se at så mange med pf faller utenfor arbeidslivet. Det overrasket meg, samtidig som jeg da også forstår at noen stiller spørsmål om jeg har pf siden jeg klarer meg så bra i arbeidslivet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en viktig påpekning frosken gir.

Nå det er sagt, er det dessverre slik at når noen har problemer med psyken og/eller arbeidslivet, blir det langt vanskeligere å hjelpe dem dersom de også har en personlighetsforstryrrelse.

Alle som har lang erfaring som behandler, har erfart at de fleste lidelser lar seg behandle relativt greit om personen ikke også har en komorbid pf.

AnonymBruker

Fant dykkerinnlegget til kupton om noen vil lese det: 

«Jeg tillater meg å nevne en opplevelse jeg hadde. Jeg var på dykkerkurs ute på kysten. Der var det en dame som skulle fylle 40 år i løpet av det neste halvåret. Hun fortalte at hun hele livet hadde vært slik som det vi her omtaler som nevrotisisme. Etter hvert "hatet" hun å være slik. Var ikke fornøyd med sin personlighet og ville ikke at den skulle fortsette å begrense hennes livsutfoldelse. Hun hadde rett og slett bestemt seg for å leve som unevrotisk. "Fake it till you make it". Kurset kostet nok henne mye mer enn oss andre, men hun gjennomførte og fikk sitt sertifikat. Vi hadde flere samlinger, og hun fortalte at hun i mellomtiden hadde vært på flere tøffe toppturer. I tillegg var det slutt på at mannen tok fisken av kroken og gjorde opp den. Nå var det hun som gjorde dette. Jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt, men det forundrer meg ikke om hun gjennomførte, og at de neste 40 år ble langt bedre enn de første»

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting til.. når man har denne type pf, er det mulig å bli helt bra, eller må man lære seg å akseptere noe uro? 

Det er mulig å komme på samme nivå av plager, uro og bekymringer som det folk flest (de friske) har.

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Det er mulig å komme på samme nivå av plager, uro og bekymringer som det folk flest (de friske) har.

Idag gjorde jeg noe jeg ikke har våget før og vært så redd for. Jeg tok ikke så stort skritt enda, jeg «safet» ganske mye - men jeg løp en viss «risiko» ved å gjøre det, det var ikke helt «risikofritt». Neste gang er planen å  ta et større skritt der jeg ikke skal «safe» og virkelig utsette meg for langt større «risiko». 

Jeg skal også ta et annet skritt i morgen, jeg skal utsette meg for mye ubehag da også, men dette er ting jeg har gjort før så jeg vet at det går bra - men til tross for det er det ubehagelig og vil koste meg mye fordi jeg som følge av angst har utsatt det hver uke i 4 mnd. 

Jeg vet det er bare følelser/angst, og jeg vet at det blir lettere for hver gang jeg gjør det - til tross for at jeg vet at alt er bare følelser/angst, så er det jeg gjør noe som virkelig koster meg mye i form av angst. 

Jeg har satt meg sånne mål. Jeg kaller det å handle, jeg vet ikke om det er dette som er å handle. Dvs det er ikke bare noe jeg snakker om eller sier at jeg har lyst til å gjøre - men jeg gjør det til handling.  

Er det slike ting som skal til for å bli tøffere, eller tenker og gjør jeg feil? 

Beklager dumme spørsmål. Jeg ble så i tvil idag om det jeg gjør er riktig, om jeg forstår hva det vil si å virkelg handle eller om jeg må gjøre det på andre måter. Jeg ønsker iallefall å bli sterkere og nå mål jeg har satt meg. 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 14.07):

Fant dykkerinnlegget til kupton om noen vil lese det: 

«Jeg tillater meg å nevne en opplevelse jeg hadde. Jeg var på dykkerkurs ute på kysten. Der var det en dame som skulle fylle 40 år i løpet av det neste halvåret. Hun fortalte at hun hele livet hadde vært slik som det vi her omtaler som nevrotisisme. Etter hvert "hatet" hun å være slik. Var ikke fornøyd med sin personlighet og ville ikke at den skulle fortsette å begrense hennes livsutfoldelse. Hun hadde rett og slett bestemt seg for å leve som unevrotisk. "Fake it till you make it". Kurset kostet nok henne mye mer enn oss andre, men hun gjennomførte og fikk sitt sertifikat. Vi hadde flere samlinger, og hun fortalte at hun i mellomtiden hadde vært på flere tøffe toppturer. I tillegg var det slutt på at mannen tok fisken av kroken og gjorde opp den. Nå var det hun som gjorde dette. Jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt, men det forundrer meg ikke om hun gjennomførte, og at de neste 40 år ble langt bedre enn de første»

Historien er god nok, men etter å ha lest den noen ganger og gått litt trøtt på denne referansen, hva med å spice den litt opp. F,eks:

«Jeg, som den VIP-person, jeg er,  tillater meg å nevne en opplevelse jeg hadde. Jeg var på dykkerkurs ute på kysten av New Zealand. Der var det en dame som skulle fylt 50 i løpet av neste året. Hun fortalte at hele livet hadde hun vært en slik som vi her omtaler som super-nevrotisk. Hennes to søstre ,(de var forresten trillinger), hadde blitt behandlet i norsk helsevesen med henholdsvis hyper-Meta-kognitiv og psyko-psykodynamisk fler-gruppe-terapi, uten resultat. De bodde fremdeles i indre-Levanger og bevegende seg ikke utenfor eiendommen. Hun hadde rett og slett og helt i vater bestemt seg for å leve som U-nevrotisk. «FAKE IT TILL U MAKE IT». Kurset kostet nok henne en million mer en oss andre, men hun gjennomførte og fikk sitt sertifikat. Vi hadde flere tusen samlinger, og hun fortalte at hun i mellomtiden hadde vært på en ekstremt tøff jordomseiling og en topptur på Mont Everest. I tillegg var det slutt på at mannen tok haien på kroken og gjorde opp med den. Nå var det hun og hennes 7 del-personligheter som gjorde dette. Jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt, men det forundrer meg ikke om hun gjennomførte , og de neste årene vil bli langt og lengre en langt bedre en de første. Det er i alle fall hva jeg ser i min magiske spåkule». 

😉

frosken skrev (På 8.4.2023 den 21.56):

Det har du rett i. Jeg leste artikkelen, men så ikke det. Syntes den var veldig trist å lese, men fint at du påpekte dette!

AnonymBruker
kupton skrev (På 11.4.2023 den 21.50):

Du må gjerne tenke også - bare det blir gjort.

Terskelen for å ikke handle er lavere når jeg er sliten og har mindre selvtillit. Da må jeg presse meg ekstra hardt, selv om alt stritter i mot. Jeg må sikkert regne med sånne dager når jeg sllter med lavt selvbilde og følelse av at jeg ikke er «bra nok»? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...