Gå til innhold

Bekymringstanker eller paranoiditet?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om tankene jeg har regnes som normale bekymringstanker eller paranoiditet? Jeg kan få tanker om at venninnen min ikke liker meg lengre, at kollegaene mine ler av meg bak ryggen min, at studiet jeg gikk på var en test - men det plager meg ikke i så stor grad, det er bare slik av og til liksom… Men kan det kalles å være paranoid eller er det bare forholdsvis vanlige bekymringstanker? Jeg har hatt slike og lignende tanker så lenge jeg kan huske men det har eskalert i det siste… Men siden jeg selv ser at den kan være paranoid så er det vel ikke helt det eller? 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472276-bekymringstanker-eller-paranoiditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (3 minutter siden):

At venninnen ikke liker deg - kan være tanker som mange har innimellom

At kollegene ler bak ryggen din - ikke normalt - litt sånn selvhenføring

At studiet var en test - klart sykelig

Håper du får hjelp for dette.

Slik du har oppsummert er omtrent slik jeg tenker også. Ja, jeg får hjelp for det. Eller, det vil si, jeg kan få hjelp for det bare jeg tar det opp. Jeg har bare så mange andre ting jeg ser på som viktigere å snakke om og som jeg mye heller vil ha fokus på enn akkurat dette. Det plager meg jo ikke i noen stor grad så så lenge det ikke eskalerer tenker jeg at det ikke haster 🙂 Eller hva tror du?

Endret av lavender
kupton skrev (1 minutt siden):

Det kunne vært fikset med en liten dose AP. Det tar ikke tiden fra de andre sakene.

Jeg har brukt antipsykotika før og det hjalp ikke på disse tankene. Eller, sett bort fra tankene om at studiet var en test da, det gikk fra overbevisning (psykose) og til bare tidvis tanker om at det var det. 

lavender skrev (Akkurat nå):

Jeg har brukt antipsykotika før og det hjalp ikke på disse tankene. Eller, sett bort fra tankene om at studiet var en test da, det gikk fra overbevisning (psykose) og til bare tidvis tanker om at det var det. 

Det var nok fordi det var den syke tanken.

Annonse

kupton skrev (2 minutter siden):

Det var nok fordi det var den syke tanken.

Ja, det er jo sant. Men hvorfor tror du at antipsykotika ikke tok vekk tanken helt? Med tanke på at det var en psykotisk tanke altså. Eller er det bare slik at antipsykotika ikke alltid tar vekk tankene helt?

AnonymBruker
kupton skrev (34 minutter siden):

At venninnen ikke liker deg - kan være tanker som mange har innimellom

At kollegene ler bak ryggen din - ikke normalt - litt sånn selvhenføring

At studiet var en test - klart sykelig

Håper du får hjelp for dette.

Å kalle noe sykelig kan man vel først gjøre om disse tankene faktisk var så sterke at de skapte betydelig funksjonsvikt. 

Anonymkode: 3d052...f77

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å kalle noe sykelig kan man vel først gjøre om disse tankene faktisk var så sterke at de skapte betydelig funksjonsvikt. 

Jeg kjenner en kar uten funksjonssvikt som mener han er sønn av en ww2 tysk general og Wenche Foss. I tillegg at hans sæd er stjålet og at han derfor regelmessig treffer personer han er sikker på er hans barn.  Er dette heller ikke sykelig?

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner en kar uten funksjonssvikt som mener han er sønn av en ww2 tysk general og Wenche Foss. I tillegg at hans sæd er stjålet og at han derfor regelmessig treffer personer han er sikker på er hans barn.  Er dette heller ikke sykelig?

Nei. I hans tilfelle vil jeg kalle dette bare fantasi og ønsketenkning. Han trives vel med å tro det og har det bra så da ser jeg ingen grunn til at det skal kalles sykelig. 

Det samlede globale fagfelt av psykologer og psykiatere mener at det finnes syke tanker, og at disse er sykelige til tross for at personen som har dem ikke har vesentlig redusert funksjon.

Men i Norge og andre demokratiske land, er det lov å ha andre meninger inkl at jorda er flat.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (23 timer siden):

Og dette er en kar du omgås? Hva tenker han selv om sine tanker? 

Anonymkode: 845e2...7cd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...