Gå til innhold

Overdose for å bli innlagt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venn som postet på snapchat at hun hadde tatt overdose fordi hun ville dø og ikke lenge etter poster at hun var på sykehus fordi noen hadde jo ringt legevakt . Men jeg har i lengre tid også hadde det helt jævlig, men syns ikke at hun har det noe verre bare fordi hun tar overdoser (som åpenbart kun ble gjort for å få hjelp siden hun la det ut på åpen snapchat). Allikevel så er det jo hun som får hjelp, mens jeg har det fortsatt vondt og kunne også trengt en innleggelse. Syns det er vondt å se at det er sånn man må gjøre det for å bli innlagt fordi jeg har ikke noe ønske om å ta overdoser. Når jeg skal ta selvmord så bruker jeg heller en sikker metode og sier det ikke til noen. Men det er altså sånn at dersom man trenger hjelp før man gjør noe så må man ta overdoser.. Ja da vurderer jeg også å ta overdose hver gang jeg trenger en innleggelse.. 

Anonymkode: df145...f40

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472297-overdose-for-%C3%A5-bli-innlagt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en venn som postet på snapchat at hun hadde tatt overdose fordi hun ville dø og ikke lenge etter poster at hun var på sykehus fordi noen hadde jo ringt legevakt . Men jeg har i lengre tid også hadde det helt jævlig, men syns ikke at hun har det noe verre bare fordi hun tar overdoser (som åpenbart kun ble gjort for å få hjelp siden hun la det ut på åpen snapchat). Allikevel så er det jo hun som får hjelp, mens jeg har det fortsatt vondt og kunne også trengt en innleggelse. Syns det er vondt å se at det er sånn man må gjøre det for å bli innlagt fordi jeg har ikke noe ønske om å ta overdoser. Når jeg skal ta selvmord så bruker jeg heller en sikker metode og sier det ikke til noen. Men det er altså sånn at dersom man trenger hjelp før man gjør noe så må man ta overdoser.. Ja da vurderer jeg også å ta overdose hver gang jeg trenger en innleggelse.. 

Det beste er jo å kommunisere med ord at du trenger en innleggelse. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange ting som kan sies til det du skriver her, men jeg nevner to:

1. De fleste som legges inn på denne måten, skrives raskt ut igjen også. Det er ikke nødvendigvis en veldig god opplevelse, mange opplever de raske utskrivelsene som avvisning

2. Det er ikke gitt at innleggelser innebærer den beste behandlingsformen. 

Hun er på psykiatrisk og ikke somatisk? Er jo logisk at man blir sendt til somatisk etter å ha tatt en overdose, men at man får plass på psykiatrisk etterpå noen timer? Vet vel egentlig ikke helt hva de på psykiatrisk skal hjelpe til med da, kanskje noe medisiner eller noe beroligende? Ellers så er det jo fastlegen som skal hjelpe med dette.

Annonse

AnonymBruker

Tror behandlingsapparatet vet og tenker det samme som deg: at de som kommer inn med denne type overdoser, iallfall varslede overdoser, på ingen måte er sykere enn det mørketallene som sitter hjemme og ikke overdoser for å få en innleggelse og «hjelp». Desperate og dramatiske handlinger gjør deg ikke sykere, men sier kanskje noe om modenhet, type sykdom (feks pf kan handle på impuls) og noe om evne til å regulere egne affekter. Det sier ikke nødvendigvis noe om at de som overdoser er mer alvorlig deprimert enn dem som lar være.

Anonymkode: ef233...d0a

Jeg pleide vanligvis ikke å legges inn før da jeg slet med overdoser. Har blitt tvangsinnlagt et par ganger fordi jeg nesten har dødd, men for noen år siden slet jeg med hyppige overdoser og jeg dro hjem etter jeg var fysisk stabil. Så man legges ikke nødvendigvis inn av å ta en overdose. Jeg ønsket ikke det heller. 

Og det er ikke som du sier at man må ta overdose for å bli innlagt. De fleste som blir lagt inn har ikke først tatt en overdose. 

Hvis du er så dårlig at du har behov for en innleggelse så må du prøve å få dette formidlet til legen din. Ikke sammenlign deg med din venninne. Dere har hver deres problematikk og om den ene er sykere enn den andre og hvem av det det er, er jo ikke viktig. Det viktige er at også du som har mer stille symptomer får hjelp du også. 

Men det er også som Frosken sier at legges man inn etter overdose blir det ofte bare 1, kanskje to netter også utskrivelse. Det er ikke mye hjelp i det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...