Gå til innhold

Gradering av depresjon

Anbefalte innlegg

Hva skiller mild, moderat og alvorlig depresjon? Og hvordan graderes det?

Er det bare MADRS som gjelder eller er det flere ting også? MADRS er jo ikke så mange spørsmål og dekker kanskje ikke alt? I tillegg til at svaret på noen av spørsmålene er individuelle. Jeg sover mer når jeg er deprimert feks og de spør jo etter søvnproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472308-gradering-av-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en sykdom er mild, kan symptomene være plagsomme, men mesteparten av funksjonen er som regel bevart. 

Med moderat alvorlighet pleier man å slite mer med funksjonen, man er oftere sykmeldt eller borte fra jobb, har mer uttalte vanskeligheter med å få ting gjort, osv.

En alvorlig sykdom har ofte ett eller flere alvorlige symptomer (f.eks. i tilfellet depresjon; vrangforestillinger om skyld og synd, næringsvegring, selvmordstanker, selvmordsadferd, osv) - og funksjonen er såpass dårlig at man ofte ikke klarer å utføre vanlige gjøremål (f.eks. dusje hver dag).

Så har man tilfeller der man f.eks. er i full jobb med 58 poeng på MADRS. Jeg har sett dette flere ganger. Ofte har man da en komorbid personlighetsforstyrrelse.

ISW skrev (1 minutt siden):

Hvis en sykdom er mild, kan symptomene være plagsomme, men mesteparten av funksjonen er som regel bevart. 

Med moderat alvorlighet pleier man å slite mer med funksjonen, man er oftere sykmeldt eller borte fra jobb, har mer uttalte vanskeligheter med å få ting gjort, osv.

En alvorlig sykdom har ofte ett eller flere alvorlige symptomer (f.eks. i tilfellet depresjon; vrangforestillinger om skyld og synd, næringsvegring, selvmordstanker, selvmordsadferd, osv) - og funksjonen er såpass dårlig at man ofte ikke klarer å utføre vanlige gjøremål (f.eks. dusje hver dag).

Så har man tilfeller der man f.eks. er i full jobb med 58 poeng på MADRS. Jeg har sett dette flere ganger. Ofte har man da en komorbid personlighetsforstyrrelse.

Takk for forklaring 🙂

Oj, såpass høy score og fungere så bra. Er ikke 60 det høyeste man kan score? Skulle ikke tro det var mulig. Eller, nå sammenligner jeg bare med meg selv da, og jeg hadde aldri klart det. Men så er det jo nok naturligvis veldig individuelt hva man klarer og ikke. På hvilken måte spiller personlighetsforstyrrelsen inn?

AnonymBruker
ISW skrev (18 minutter siden):

Hvorfor har man ofte personlighetsforstyrrelse om man er alvorlig deprimert og likevel får til å jobbe? 

Anonymkode: 87696...a07

AnonymBruker
lavender skrev (48 minutter siden):

Hva skiller mild, moderat og alvorlig depresjon? Og hvordan graderes det?

Er det bare MADRS som gjelder eller er det flere ting også? MADRS er jo ikke så mange spørsmål og dekker kanskje ikke alt? I tillegg til at svaret på noen av spørsmålene er individuelle. Jeg sover mer når jeg er deprimert feks og de spør jo etter søvnproblemer.

Funksjonsgraden. Dvs hvor mye de symptomene påvirker funksjonsevnen. Jo sterkere symptomer jo lavere funksjon får man

Anonymkode: 0edfd...fbe

AnonymBruker
ISW skrev (29 minutter siden):

Vet ikke hva 58poeng på MADRS betyr, men regner med det er høyt. Men til det vil jeg bare si at mye kommer også ann på hvordan man ser en selv for mange tenker og tror de er mye sykere enn de egentlig er og overrapporter symptomene. Og siden MADRS er selvrapporteringskjema så er det jo ikke så rart at folk som scorer veldig høyt kan fungere bra, men da tror jeg ikke den er besvart helt etter hva de faktisk har av symptomalvorlighet. 

Å score i øverste sikt på MADRS og samtidig være i full jobb, være ute med venner ofte, trene og slikt er ikke forenelig. 

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor har man ofte personlighetsforstyrrelse om man er alvorlig deprimert og likevel får til å jobbe? 

Anonymkode: 87696...a07

Jeg "lånte" dette utsagnet fra en psykolog jeg kjenner, men jeg har også sett det i arbeidslivet. Har ved flere tilfeller hatt personalansvar for personer som har fortalt (frivillig såklart) om at de nesten scorer 60 på MADRS men fortsatt har helt perfekt funksjon. Hvorfor dette skjer ved personlighetsforstyrrelser (kanskje spesielt EUPF) vet jeg ikke, men jeg antar at det er fordi ens subjektive opplevelse av smerte er høyere enn den objektive. 

Så finnes det selvfølgelig også mennesker som er så flinke til å bite tennene sammen at de holder seg i jobb uansett, uten personlighetsforstyrrelse. Men jeg antar at det er like vanskelig å jobbe med MADRS på 50-tallet (objektivt sett) som det er å jobbe med to brukne bein og hjernerystelse.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet ikke hva 58poeng på MADRS betyr, men regner med det er høyt. Men til det vil jeg bare si at mye kommer også ann på hvordan man ser en selv for mange tenker og tror de er mye sykere enn de egentlig er og overrapporter symptomene. Og siden MADRS er selvrapporteringskjema så er det jo ikke så rart at folk som scorer veldig høyt kan fungere bra, men da tror jeg ikke den er besvart helt etter hva de faktisk har av symptomalvorlighet. 

Å score i øverste sikt på MADRS og samtidig være i full jobb, være ute med venner ofte, trene og slikt er ikke forenelig. 

MADRS skal vel gjøres av helsepersonell, men jeg antar at i tilfellene jeg nevnte, så er det en overrapportering av symptomer, fordi man opplever den subjektive smerten så sterk.

Ellers er jeg enig, å jobbe med en reell så alvorlig depresjon, virker ekstremt vanskelig.

Jeg har kun erfaring fra ca 35 år i psykiatrien. Mest fra akuttpsykiatri og de dårligste. Jeg har aldri skåret noen over 44, og helt sikkert bare et ensifret antall over 40.

Når noen skårer 58, er det annet enn depresjon som får dem til å fremstille seg på den måten. 

kupton skrev (Akkurat nå):

Jeg har kun erfaring fra ca 35 år i psykiatrien. Mest fra akuttpsykiatri og de dårligste. Jeg har aldri skåret noen over 44, og helt sikkert bare et ensifret antall over 40.

Når noen skårer 58, er det annet enn depresjon som får dem til å fremstille seg på den måten. 

Åja. Det hadde jeg ikke trodd, interessant. Tenker du at man burde score annerledes? At maks score var lavere eller annet?

Så du mener at de med diagnosen overdriver og at de derfor får så høy score? Forstår jeg deg rett da?

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg scoret over 50 på MADRS test. Nærmere 55. Til tross for det var jeg i både jobb og var nyskilt mamma til to små barn. Hva tenker du om det? 

Anonymkode: 9a3d0...479

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg scoret over 50 på MADRS test. Nærmere 55. Til tross for det var jeg i både jobb og var nyskilt mamma til to små barn. Hva tenker du om det? 

At du overdrev symptomene p g a personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: e915a...0c3

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg overdrev ingenting. 

Hvordan forklarer du at var i jobb og nyskilt mamma til to når du må ha scoret høyt på intiativløshet for å få en slik score? Du har åpenbart ikke hatt mer enn lette vansker med å komme i gang med ting? 

Anonymkode: 178b7...013

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan forklarer du at var i jobb og nyskilt mamma til to når du må ha scoret høyt på intiativløshet for å få en slik score? Du har åpenbart ikke hatt mer enn lette vansker med å komme i gang med ting? 

Anonymkode: 178b7...013

Jeg vet ikke. Jeg var bare ærlig. Jeg husker jeg stålsatte meg og brukte viljens kraft og var rå, jeg kjempet for å holde meg på beina selv om det var ekstemt tøft både fysisk og psykisk. Jeg hadde liksom ikke noe valg. Jeg kjempet for barna mine. 

Har tatt slike tester flere gang da jeg gikk til behandling. Disse testene i seg selv var et dårlig verktøy for å finne ut hvilken grad av depresjon jeg hadde. Noen av spørsmålene skåret jeg veldig lavt på slik at testene kunne vise at jeg hadde mild depresjon, mens jeg hadde moderat til alvorlig depresjon. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg var bare ærlig. Jeg husker jeg stålsatte meg og brukte viljens kraft og var rå, jeg kjempet for å holde meg på beina selv om det var ekstemt tøft både fysisk og psykisk. Jeg hadde liksom ikke noe valg. Jeg kjempet for barna mine. 

Det er umulig å fungere så bra med en slik høy score som 55. 

Anonymkode: e915a...0c3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...