Gå til innhold

Gradering av depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg var bare ærlig. Jeg husker jeg stålsatte meg og brukte viljens kraft og var rå, jeg kjempet for å holde meg på beina selv om det var ekstemt tøft både fysisk og psykisk. Jeg hadde liksom ikke noe valg. Jeg kjempet for barna mine. 

Anonymkode: 9a3d0...479

Du vet vel at de fleste av oss andre også kjemper med viljens kraft og er rå og kjemper alt vi kan, men forskjellen på deg og de med høyere score er at de klarer ikke å jobbe eller være sosial TIL TROSS FOR AT DE KJEMPER ALT DE KAN. 

Anonymkode: 0edfd...fbe

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er umulig å fungere så bra med en slik høy score som 55. 

Anonymkode: e915a...0c3

Ok. Jeg gjorde ialllefall ingenting for å påvirke testen på noen som helst måte. Jeg kjente ikke en gang til testen på forhånd, og jeg var 100 % ærlig da han stilte alle spørsmål i utredningen.  
Men det kan hende min utreder/behandler også gjorde feil, han var lege i spesialisering. Jeg vet ikke. Men som du sier kunne jeg umulig fungere så bra hvis jeg var scoret så høyt. Hvor feilen ligger vet jeg ikke, og jeg kommer nok aldri til å få vite det heller. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet vel at de fleste av oss andre også kjemper med viljens kraft og er rå og kjemper alt vi kan, men forskjellen på deg og de med høyere score er at de klarer ikke å jobbe eller være sosial TIL TROSS FOR AT DE KJEMPER ALT DE KAN. 

Ok. Jeg var sikkert ikke så syk. 

Fionys skrev (1 time siden):

Har tatt slike tester flere gang da jeg gikk til behandling. Disse testene i seg selv var et dårlig verktøy for å finne ut hvilken grad av depresjon jeg hadde. Noen av spørsmålene skåret jeg veldig lavt på slik at testene kunne vise at jeg hadde mild depresjon, mens jeg hadde moderat til alvorlig depresjon. 

Det er det jeg har tenkt litt på, at symptomer på depresjon er så forholdsvis individuelle at de burde kanskje utvikle en test som tok høyde for det mer enn det MADRS gjør? Eller er det ikke "vits"? Og hvis det er et poeng i det hvorfor har ingen tatt tak i det før? Så vidt jeg vet finnes det ikke andre tester for depresjon?

AnonymBruker

Jeg har ved flere anledninger blitt anklaget/kritisert for at jeg til tross for min diagnose greier å både jobbe og være sosial. Det er så sårt for meg. Jeg vet hvilken innsats jeg har lagt ned i kampen for å klare å jobbe. Det har vært kjempehardt! Jeg har to søsken som er uføre. Begge mine foreldre var også uføre. Mitt tredje søsken ville nav uføretrygde før hen var 20 år pga en sannsynligvis diagnose paranoid schisofreni - men også hen kjempet for å ikke bli ufør, og hen har jobbet 100 % stilling siden til tross for sine synptomer og har som meg sjelden fravær, vi presser oss hardt. 

lavender skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg vet finnes det ikke andre tester for depresjon?

Det finnes en stor mengde tester for depresjon. Viktigere enn å få et tall på hvor deprimert pasienten er i dag, er det å ta testen med visse mellomrom for å sjekke at behandlingen virker ved at skåren går ned. Akkurat som en måler blodsukker ved diabetes eller at en måler Hb ved anemibehandling.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ved flere anledninger blitt anklaget/kritisert for at jeg til tross for min diagnose greier å både jobbe og være sosial. Det er så sårt for meg. Jeg vet hvilken innsats jeg har lagt ned i kampen for å klare å jobbe. Det har vært kjempehardt! Jeg har to søsken som er uføre. Begge mine foreldre var også uføre. Mitt tredje søsken ville nav uføretrygde før hen var 20 år pga en sannsynligvis diagnose paranoid schisofreni - men også hen kjempet for å ikke bli ufør, og hen har jobbet 100 % stilling siden til tross for sine synptomer og har som meg sjelden fravær, vi presser oss hardt. 

Hva er det som er sårt? At du ikke regnes for å være syk nok? Er det ikke bra å ikke være syk nok til ikke å klare jobbe da?

kupton skrev (6 minutter siden):

Det finnes en stor mengde tester for depresjon. Viktigere enn å få et tall på hvor deprimert pasienten er i dag, er det å ta testen med visse mellomrom for å sjekke at behandlingen virker ved at skåren går ned. Akkurat som en måler blodsukker ved diabetes eller at en måler Hb ved anemibehandling.

Åja. Det har jeg ikke fått med meg. Burde kanskje googlet før jeg skrev innlegget. Men er kanskje ingen som blir brukt like mye som MADRS? Jeg har i alle fall aldri opplevd å bli testet med en annen test enn den. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det som er sårt? At du ikke regnes for å være syk nok? Er det ikke bra å ikke være syk nok til ikke å klare jobbe da?

Nei, det er ikke derfor. Jeg skulle sldri svart i denne tråden. Jeg trodde ikke jeg ville få kritikk for at jeg klarer å jobbe. Jeg trodde det kanskje kunne gi  litt håp til andre å vise at det er mulig. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikke derfor. Jeg skulle sldri svart i denne tråden. Jeg trodde ikke jeg ville få kritikk for at jeg klarer å jobbe. Jeg trodde det kanskje kunne gi  litt håp til andre å vise at det er mulig. 

Det gir ikke andre håp fordi det ikke er mulig, madrs tar ikke bare høyde for hvor vanskelig du synes det er å komme i gang med ting, men vektlegger hva du objektivt sett er i stand til. Det er overhodet ikke mulig å score høyt på det punktet og fremdeles fungere. 

Anonymkode: 178b7...013

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men tror du ikke alle vi andre også kjemper? Vi vil jo ikke være uføre. Jeg har kjempet, men klarer likevel ikke å jobbe fordi sykdommen er for sterk og jeg har nok en alvorligere grad enn deg. Men vi kjemper begge 2 like mye, men noen er så syke at de ikke greier å jobbe eller være sosial til tross for at de prøver alt de kan

Denne tråden er et eksempel på hvordan en saklig tråd kan utvikle seg negativt.

TS stiller et saklig spørsmål om gradering av depresjon. Så utvikler det seg til en krangel (diskusjon) mellom personer som aldri har truffet hverandre  om hvor syke en person var for flere år siden. Hva oppnår en ved det?|

Annonse

lavender skrev (12 timer siden):

Men er kanskje ingen som blir brukt like mye som MADRS? Jeg har i alle fall aldri opplevd å bli testet med en annen test enn den. 

Både når det gjelder diagnostiske intervjuer og ratingscales er det to ofte motstridende faktorer som må veies mot hverandre. 1. Kvaliteten. 2. Tidsbruken. Som igjen påvirker i hvor stor grad den blir brukt.    

Hverdagen for alle behandlere er travel, og hver gang en fører inn en ny prosedyre som skal gjennomføres, går det på bekostning av noe annet. Det hjelper lite å ha de beste og mest valide instrumenter om de er så tidkrevende at de ikke blir brukt.

MADRS er en av de ratingscales hvor en mener å ha funnet en god balanse mellom kvalitet og tidsbruk. Dessuten er det viktig om en i et land kan bli enige om noen felles verktøy slik at alle både i første- og andrelinjetjenesten vet hva f.eks 24 på MADRS betyr/innebærer.

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

TS stiller et saklig spørsmål om gradering av depresjon. Så utvikler det seg til en krangel (diskusjon) mellom personer som aldri har truffet hverandre  om hvor syke en person var for flere år siden. Hva oppnår en ved det?|

Jeg for min del mente ikke å krangle og diskutere. Jeg mente å stille et saklig spørsmål rundt MADRS test og dele min erfaring og kanskje gi håp til andre som kanskje ikke ser lys i tunnellen under alvorlig depresjon. Jeg bestemte meg til slutt for å stole på den/de som utredet meg. Jeg vet denne diskusjonen er min feil og skulle ikke blandet meg i ts sitt seriøse og gode spørsmål. Unnskyld.

kupton skrev (5 minutter siden):

Både når det gjelder diagnostiske intervjuer og ratingscales er det to ofte motstridende faktorer som må veies mot hverandre. 1. Kvaliteten. 2. Tidsbruken. Som igjen påvirker i hvor stor grad den blir brukt.    

Hverdagen for alle behandlere er travel, og hver gang en fører inn en ny prosedyre som skal gjennomføres, går det på bekostning av noe annet. Det hjelper lite å ha de beste og mest valide instrumenter om de er så tidkrevende at de ikke blir brukt.

MADRS er en av de ratingscales hvor en mener å ha funnet en god balanse mellom kvalitet og tidsbruk. Dessuten er det viktig om en i et land kan bli enige om noen felles verktøy slik at alle både i første- og andrelinjetjenesten vet hva f.eks 24 på MADRS betyr/innebærer.

Jeg skjønner. Takk for forklaring 🙂

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Prøvd å ro deg ned nå. Ta deg en kopp te og sett deg ut så tar du noen pusteøvelser der du teller til 10. Er ingen her som krangler så tror du ser litt syner. Kanskje øke AP? Man må tåle at voksne folk diskuterer og er uenig. Jeg vurderer at du er ganske umoden, men kan jo hende du hadde hatt godt av et sinnemestringskurs? 

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er interessant at du eksplisitt sier noe om hvordan bestemte former for komorbiditet kan påvirke resultatet også på MADRS. Det er vel egentlig opplagt at personlighet kan påvirke hvor på skalaen den enkelte plasserer seg selv når det gis flere svaralternativer. Dersom noen f.eks. er veldig opptatt av å sikre seg at behandler forstår at de har det vondt, så kan de komme til å skåre høyere enn andre med mer alvorlig depresjon. 

frosken skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er interessant at du eksplisitt sier noe om hvordan bestemte former for komorbiditet kan påvirke resultatet også på MADRS. Det er vel egentlig opplagt at personlighet kan påvirke hvor på skalaen den enkelte plasserer seg selv når det gis flere svaralternativer. Dersom noen f.eks. er veldig opptatt av å sikre seg at behandler forstår at de har det vondt, så kan de komme til å skåre høyere enn andre med mer alvorlig depresjon. 

En annen viktig sak er skåreren/raterens kompetanse. Jeg våger deg på stand at >90% av de som skårer MADRS ikke har fått skikkelig opplæring i bruk. Jeg kan nevne noen punkter:
En skal skåre på hvordan pasienten har hatt det de tre siste døgn. Pasienter sklir alltid ut og svarer på hvordan det var i forrige måned, i jula eller i fjor. Derfor må en ofte flere ganger per item påpeke - siste tre døgn.

En skal ikke gi pasienten skjemaet og be de fylle ut selv. En skal ikke lese opp alternativene og be pasienten velge et. En skal stille åpne spørsmål, ikke legge ordene i munnen på pasienten, og en kan komme med oppfølgende spørsmål for å få klarhet i tilstanden.

Skårer skal ha gjennomført flere kasus med samrating. Dvs en følger/ser på et intervju utført av en kompetent behandler for så å skåre dette selv. Deretter diskuteres svarene i en gruppe, og underviser rettleder i hva som er korrekt skåring. Det er en tendens til at de som vanligvis jobber med lettere kasus skårer samme pasient sykere enn de som til vanlig jobber med alvorligere kasus.

Så til det punkt hvor det svikter mest: Å lære seg å gjøre intervjuet selv. Jeg deltok på et godkjenningskurs for bruk av MADRS i forskning ledet av Ulrik Malt. Det gikk over to todagers samlinger. Til den andre skulle vi medbringe video av to intervjuer vi hadde gjort selv, og disse skulle brukes i gruppens samrating. Her viste det seg at nesten halvparten av gruppen falt gjennom. Dette var personer som mente de var erfarne og som hadde gått greit gjennom samratingen.

Dessverre er det nok slik at det er et medet lite mindretall av institusjoner som gjennomfører slik grundig opplæring med sine ansatte både i MADRS og i alle tilsvarende verktøy enten det gjelder rating-scales eller diagnostiske verktøy.

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

En annen viktig sak er skåreren/raterens kompetanse. Jeg våger deg på stand at >90% av de som skårer MADRS ikke har fått skikkelig opplæring i bruk. Jeg kan nevne noen punkter:
En skal skåre på hvordan pasienten har hatt det de tre siste døgn. Pasienter sklir alltid ut og svarer på hvordan det var i forrige måned, i jula eller i fjor. Derfor må en ofte flere ganger per item påpeke - siste tre døgn.

En skal ikke gi pasienten skjemaet og be de fylle ut selv. En skal ikke lese opp alternativene og be pasienten velge et. En skal stille åpne spørsmål, ikke legge ordene i munnen på pasienten, og en kan komme med oppfølgende spørsmål for å få klarhet i tilstanden.

Skårer skal ha gjennomført flere kasus med samrating. Dvs en følger/ser på et intervju utført av en kompetent behandler for så å skåre dette selv. Deretter diskuteres svarene i en gruppe, og underviser rettleder i hva som er korrekt skåring. Det er en tendens til at de som vanligvis jobber med lettere kasus skårer samme pasient sykere enn de som til vanlig jobber med alvorligere kasus.

Så til det punkt hvor det svikter mest: Å lære seg å gjøre intervjuet selv. Jeg deltok på et godkjenningskurs for bruk av MADRS i forskning ledet av Ulrik Malt. Det gikk over to todagers samlinger. Til den andre skulle vi medbringe video av to intervjuer vi hadde gjort selv, og disse skulle brukes i gruppens samrating. Her viste det seg at nesten halvparten av gruppen falt gjennom. Dette var personer som mente de var erfarne og som hadde gått greit gjennom samratingen.

Dessverre er det nok slik at det er et medet lite mindretall av institusjoner som gjennomfører slik grundig opplæring med sine ansatte både i MADRS og i alle tilsvarende verktøy enten det gjelder rating-scales eller diagnostiske verktøy.

«En skal ikke gi pasienten skjemaet og be de fylle ut selv. En skal ikke lese opp alternativene og be pasienten velge et. En skal stille åpne spørsmål, ikke legge ordene i munnen på pasienten, og en kan komme med oppfølgende spørsmål for å få klarhet i tilstanden.« 

Det var slik det foregikk da jeg tok testen. Jeg gjorde ikke noe for å påvirke testen og var ikke opptatt av hvordan jeg fremsto for behandler. Jeg hatet å sitte der og svare (jeg  hater å gå til fastlegen også, og det å sitte der og svare var like ille som å gå til fastlegen) men jeg måtte gjennom det, hadde gjerne sluppet å gjøre det. Jeg svarte ærlig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...