Gå til innhold

Alt. beh. mot pollenallergi/hundeallergi

Anbefalte innlegg

Jeg har også lagt dette under forum for (mot?) allergi, men ønsker også svar fra homeopat/akupunktør eller andre alternative behandlere som har god erfaring i kurering av allergier.

*****************************************'

Jeg har pollenallergi, moderat plaget. Har grei effekt av medisin (Clarityn tabl. og Livostin øyedråper og nesespray). Legen har også foreslått at jeg kan prøve ut allergisprøyter med lavdose kortison.

Vi har planlagt å skaffe oss en hund, men har blitt advart, da flere mener at det er stor risiko for at jeg vil utvikle allergi også mot hunden, muligens ikke med en gang, men over tid (slik at det ikke er noen hjelp i å "låne" en hund noen dager for å se hvorvidt jeg reagerer).

Hunderasen det er snakk om heter Hovawart. http://www.hovawart.no . Den er langhåret og ganske stor. Sambo er innstilt på å ta hovedansvaret for pelsstell, ekstra renhold som følger med hundeholdet og slikt. Og hunden kan dusjes ofte for å unngå for mye flass som blir luftbåren, samt stelles utendørs til en viss grad.

Så til spørsmålene:

Er det en veldig stor risiko for at jeg - som pollenallergiker - vil utvikle allergi mot hund (dyr) om vi anskaffer oss en slik, selv om egenerfaring og allergiprøver nå ikke viser noen allergi?

Og om jeg utvikler en dyreallergi, vil det være en stor sannsynlighet for at denne blir mer intens/plagsom enn min nåværende pollenallergi?

Hva med alternativ medisin - som akupunktur og homeopati - evt. tradisjonell medisin med hyposensibilisering - vil noe av dette kunne KURERE min pollen-allergi og/eller potensiell dyre-allergi, og ikke bare lindre symptomer?

Eller kan det i alle fall lindre symptomer i en slik grad at jeg kan leve med en hund i huset, dersom vi (sambo) er meget omhyggelig med renhold og dyrestellet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47231-alt-beh-mot-pollenallergihundeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Gemini,

Vår kunnskap om allergi øker stadig og det virker å være slik at både for mye og for lite er uheldig, her som i livet for øvrig. Både oppvekst i ekstremt rene miljøer og ekstremt forurensede miljøer synes å kunne forværre allergi. Det kan også se ut som om kroppen kan trenes opp til å reagere mindre på allergifremkallende stoffer ved kontrollert eksponering. Dette kalles gjerne desensibilisering og har fått en viss renessanse innen medisinen. Her gir man oftest sprøyter i økende doser med sterkt fortynnede allergifremkallende stoffer. Innen homøopatien har man brukt piller som gis som enkeltdoser eller i økende konsentrasjon før allergisesongen. Flere kontrollerte undersøkelser fra store medisinske tidsskrifter, ser ut til å bekrefte at denne formen for homøopati kan ha effekt. Det er også gjort studier som viser at akupunktur kan ha effekt mot allergi. Det positive, etter min erfaring, er at homøopatisk behandling kan hjelpe til å redusere symptomene på sikt og dermed minske allergien mere permanent. I og med at du disponert for allergi, er sjangsen større enn gjennomsnittet for at du skal utvikle allergi også mot hund. På den annen side er kryssallergi mellom pollen og pelsdyr sjelden. Det er mye større fare for kryssreaksjoner og utvikling av ny allergi hvis man er allergisk for dyrehår (katt, kanin, hest) i en eller annen form.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...