Gå til innhold

Hvor viktig er rett diagnose?

Anbefalte innlegg

Jeg har en diagnose og lurer på om jeg egentlig har en annen. Diagnosene er i samme gate og det brukes vel så vidt jeg har fått med meg stort sett samme behandling og medisiner. Så slikt sett er det kanskje ikke så viktig? Det ville jo vel vert viktigere om diagnosene var mer forskjellige. Jeg har for øvrig alt gjennomgått redaignostisering for 4 år siden med resultat at forrige diagnose ble fjernet og ny satt. (Første diagnose gjorde de ikke full utredning for, jeg ble bare observert ved innleggelse). 

Så man kan da vel kanskje da si at jeg er sikret, og at det er lite sannsynlig at jeg har den tenkte diagnosen ettersom at jeg har blitt ordentlig utredet? Ellers så kan vel behandlere overse og gjøre individuelle vurderinger så det kan jo sånn sett være en mulighet for at jeg har den også? Jeg sliter fortsatt en del med forskjellig, så er ikke slik at jeg føler at all behandling hjelper og jeg føler at jeg har ett stykke igjen til jeg føler jeg har kommet til det livet jeg vil leve. Så hvor viktig er det egentlig med rett diagnose? Burde jeg be om enda en utredning eller bare la det ligge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472327-hvor-viktig-er-rett-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker det kommer an på hvilken forståelsesmodell av psykiatrien man lener seg på. Innen den medisinske forståelsesmodellen er diagnoser sentralt og styrende for behandling. Men innen en ikke-medisinsk forståelsesmodell så vil ikke diagnoser ha noen betydning da andre ting vil være styrende for behandling uavhengig og på tvers av diagnoser. Feks tilknytningsmønstre.

Anonymkode: 9becb...ac1

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det kommer an på hvilken forståelsesmodell av psykiatrien man lener seg på. Innen den medisinske forståelsesmodellen er diagnoser sentralt og styrende for behandling. Men innen en ikke-medisinsk forståelsesmodell så vil ikke diagnoser ha noen betydning da andre ting vil være styrende for behandling uavhengig og på tvers av diagnoser. Feks tilknytningsmønstre.

Anonymkode: 9becb...ac1

Hm. Ja. Hvilke forståelsesmodeller innen psykiatrien finnes det? Er det bare medisinsk og ikke-medisinsk? Og hvilken av de er mest vanlig? Medisinsk regner jeg med?

Endret av lavender
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Det er viktig å ha rett diagnose og også viktig å skille mellom bipolar 1 og 2, og også schizotyp og schizofreni. 

Jeg er egentlig litt usikker på om jeg har bipolar type 1 eller type 2, men trodde ikke det var så viktig så lenge man er tilstrekkelig medisinert? For det som er, er at jeg er veldig innadvendt og stille så når jeg blir hypoman er jeg mer eller mindre det mange kanskje ville sett på som normal for enkelte. Og den gangen jeg tror jeg hadde mani var jeg virkelig høyt oppe og de ansatte som da kjente meg godt kalte det da mani, men psykologen som satt diagnosen observerte meg ikke da. Så vet ikke om det ville blitt annerledes om det var tilfelle? Uansett så er det depresjonene jeg sliter mest med da, så har liksom ikke sett på det som så viktig å skulle finne ut av det.

Men diagnosen jeg tenkte på var egentlig schizoaffektiv. Om bipolar diagnosen egentlig heller skulle ha vert schizoaffektiv. Burde jeg be om ny utredning på bakgrunn av det?

Endret av lavender

Annonse

AnonymBruker
lavender skrev (13 minutter siden):

Jeg er egentlig litt usikker på om jeg har bipolar type 1 eller type 2, men trodde ikke det var så viktig så lenge man er tilstrekkelig medisinert? For det som er, er at jeg er veldig innadvendt og stille så når jeg blir hypoman er jeg mer eller mindre det mange kanskje ville sett på som normal for enkelte. Og den gangen jeg tror jeg hadde mani var jeg virkelig høyt oppe og de ansatte som da kjente meg godt kalte det da mani, men psykologen som satt diagnosen observerte meg ikke da. Så vet ikke om det ville blitt annerledes om det var tilfelle? Uansett så er det depresjonene jeg sliter mest med da, så har liksom ikke sett på det som så viktig å skulle finne ut av det.

Men diagnosen jeg tenkte på var egentlig schizoaffektiv. Om bipolar diagnosen egentlig heller skulle ha vert schizoaffektiv. Burde jeg be om ny utredning på bakgrunn av det?

Har du bp2 som diagnose i dag da? Hvis du mistenker schizoaffektiv er det vel fordi du er innom psykose eller grenser mot det også når du ikke er ned eller oppstemt? Da ville jeg sagt det til en behandler og spurt om den tenker det er vesentlig med vurdering av diagnose. Ellers mener jeg som deg at diagnosene ikke er så viktige så lenge behandlingen virker. 

Anonymkode: 17c99...2d9

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du bp2 som diagnose i dag da? Hvis du mistenker schizoaffektiv er det vel fordi du er innom psykose eller grenser mot det også når du ikke er ned eller oppstemt? Da ville jeg sagt det til en behandler og spurt om den tenker det er vesentlig med vurdering av diagnose. Ellers mener jeg som deg at diagnosene ikke er så viktige så lenge behandlingen virker. 

Ja, det har jeg. Og ja, det stemmer også. Jeg har ikke vert fullt psykotisk uten å være deprimert, men jeg har likevel tidvis paranoide tanker. Vet ikke om det kvalifiserer til schizoaffektiv diagnosen? Og om det ikke skulle gjøre det så legger de vel til forklaring til bipolar diagnosen om at de mener man har psykotiske symptomer? Så vidt jeg har skjønt det?

AnonymBruker
lavender skrev (1 time siden):

Ja, det har jeg. Og ja, det stemmer også. Jeg har ikke vert fullt psykotisk uten å være deprimert, men jeg har likevel tidvis paranoide tanker. Vet ikke om det kvalifiserer til schizoaffektiv diagnosen? Og om det ikke skulle gjøre det så legger de vel til forklaring til bipolar diagnosen om at de mener man har psykotiske symptomer? Så vidt jeg har skjønt det?

Jeg har også paranoide tanker i perioder uten at jeg tenker jeg har schizoaffektiv likevel. Hvordan får du psykotiske symptom ved depresjon da? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har også paranoide tanker i perioder uten at jeg tenker jeg har schizoaffektiv likevel. Hvordan får du psykotiske symptom ved depresjon da? 

Åja. Tenker du at det er normalt med paranoide tanker i perioder da eller misforstår jeg deg nå?

Jeg har vert psykotisk to ganger, nå sist gang dreide det seg om at jeg trodde studiet jeg studerte var en test. Jeg tenkte at studiestedet egentlig ikke eksisterte og at det bare var oppkonstruert for min del. At ingen av de som studerte eller jobbet der virkelig jobbet der, de hadde bare fått det som ett oppdrag for å teste meg. 

Nå ser jeg jo at det ikke stemmer da, men kan fortsatt få paranoide tanker knyttet til det i perioder. Men er ikke da helt overbevist om at det stemmer.

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (9 minutter siden):

Åja. Tenker du at det er normalt med paranoide tanker i perioder da eller misforstår jeg deg nå?

Jeg har vert psykotisk to ganger, nå sist gang dreide det seg om at jeg trodde studiet jeg studerte var en test. Jeg tenkte at studiestedet egentlig ikke eksisterte og at det bare var oppkonstruert for min del. At ingen av de som studerte eller jobbet der virkelig jobbet der, de hadde bare fått det som ett oppdrag for å teste meg. 

Nå ser jeg jo at det ikke stemmer da, men kan fortsatt få paranoide tanker knyttet til det i perioder. Men er ikke da helt overbevist om at det stemmer.

Ble denne psykosen bekreftet av helsepersonell eller har du selv tenkt at du hadde psykose? 

jeg tenker det er normalt som bipolar å være nevrotisk og full av angst og litt paranoide tanker i perioder. Om du har fulle psykoser mellom opp og nedtur må du selvsagt vurdere en psykosediagnose, men høres ikke ut som om du er der

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ble denne psykosen bekreftet av helsepersonell eller har du selv tenkt at du hadde psykose? 

jeg tenker det er normalt som bipolar å være nevrotisk og full av angst og litt paranoide tanker i perioder. Om du har fulle psykoser mellom opp og nedtur må du selvsagt vurdere en psykosediagnose, men høres ikke ut som om du er der

Nei, det ble den ikke siden jeg ikke snakket om det til noen. 

Åja. Ja, det gir jo egentlig mening kanskje. Jeg er jo ikke plaget av psykose (er 3 år siden sist), så jeg tenker nå når jeg skriver det at det kanskje ikke er så viktig likevel. Det jeg strever aller mest med og det som påvirker meg mest i hverdagen er urelatert til det.

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Det kan være svært viktig med riktig diagnose fordi ulike lidelser kan kreve svært ulik behandling.

Hva tenker du i mitt tilfelle spesifikt da? Jeg har da bipolar og lurer på om diagnosen kanskje heller burde være schizoaffektiv.

lavender skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du i mitt tilfelle spesifikt da? Jeg har da bipolar og lurer på om diagnosen kanskje heller burde være schizoaffektiv.

Ved bipolar lidelse er det ikke uvanlig at en kun behandles med stemningsstabiliserende. Det er vanlig å bruke også ved schizoaffektiv lidelse, men her må en også legge til AP - antipsykotika.

kupton skrev (1 time siden):

Ved bipolar lidelse er det ikke uvanlig at en kun behandles med stemningsstabiliserende. Det er vanlig å bruke også ved schizoaffektiv lidelse, men her må en også legge til AP - antipsykotika.

Ja, det er jo sant. Men hvis man medisineres med antipsykotika uansett har det at man heller burde være diagnostisert med schizoaffektiv noe å si? Kanskje på måten man blir sett på av helsepersonell man møter?

AnonymBruker
lavender skrev (8 minutter siden):

Ja, det er jo sant. Men hvis man medisineres med antipsykotika uansett har det at man heller burde være diagnostisert med schizoaffektiv noe å si? Kanskje på måten man blir sett på av helsepersonell man møter?

Jeg tror ikke det. Så lenge medisinene dine virker for deg er ikke diagnosekoden viktig. Jeg er ikke helsepersonell da, bare bipolar med erfaring. Siden diagnosene det står mellom er så like. Om det var bipolar eller ptsd så ville det vært viktig å avdekke. Og siden det du mener er psykose er noe som ikke gjør at andre reagerer men at du virker i hverdagen og de paranoide takene går vekk av seg selv så tror jeg ikke det er snakk om fulle psykoser som man har i en psykoselidelse. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke det. Så lenge medisinene dine virker for deg er ikke diagnosekoden viktig. Jeg er ikke helsepersonell da, bare bipolar med erfaring. Siden diagnosene det står mellom er så like. Om det var bipolar eller ptsd så ville det vært viktig å avdekke. Og siden det du mener er psykose er noe som ikke gjør at andre reagerer men at du virker i hverdagen og de paranoide takene går vekk av seg selv så tror jeg ikke det er snakk om fulle psykoser som man har i en psykoselidelse. 

Jeg tenker du har rett i det. Det er jo litt omfattende å gjennomgå ny diagnostisering også - i alle fall måtte jeg gjennomgå full utredning sist gang forrige diagnose ble fjernet og ny satt. Vet ikke om man alltid må det men? Det er jo litt bortkastet om det viser seg at det egentlig ikke er nødvendig. Jeg skal tenke litt på det og høre med behandler, så får vi se hva det blir til. 

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (2 timer siden):

Hva gjorde du da du skjønte at studiet ikke eksisterte og var en test? 

Anonymkode: e3403...9ec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...