Gå til innhold

Hva skal til for å få en psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

Hva må til for å få psykoselidelse? 

Det ble l dag skrevet i journalen at jeg har noe som er på grensen til vrangforestillinger, mulige taktile hallosunasjoner og grunn til å mistenke psykoselidelse. 

Jeg har paranoide tanker vedrørende politiet, men det har jeg vel ikke sagt noe om. Det andre er jeg ikke enig i at er en vrangforestilling. Men holder det at de mener jeg har en vrangforestilling så kan de sette en psykoselidelse?? Det er jo bare periodevis at dette går ut over hverdagen min. Akkurat nå tørr jeg ikke gå ut alene, men vanligvis klarer jeg å leve ved siden av det. 

Endret av Glitter

Fortsetter under...

kupton skrev (13 minutter siden):

Hvis de er overbevist om at det er vrangforestillinger, kan de nok sette psykosediagnose. De vil ikke sette psykosediagnose så lenge de mener du har noe som er på grensen til vrangforestilling.

Ok. Takk for svar. De skrev de skulle observere meg videre. Da kan jeg vel puste ut. 

AnonymBruker

Lurer på hva slags psykoselidelse du ville fått da. Kanskje schizoaffektiv siden du har påviste depresjoner og hypomanier. Tror også du kan puste ut, men ubehagelig at de skriver det når det bare er spekulasjoner og ikke noe sikkert.

Anonymkode: 8e8cf...437

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Lurer på hva slags psykoselidelse du ville fått da. Kanskje schizoaffektiv siden du har påviste depresjoner og hypomanier. Tror også du kan puste ut, men ubehagelig at de skriver det når det bare er spekulasjoner og ikke noe sikkert.

Lurer jeg også på. Jeg ble ganske stresset da jeg leste journalnotatet. Jeg skjønte da vi snakket sammen at de ikke tror på meg, men trodde ikke det gav grunnlag for å sette en slik type diagnose. Trodde det skulle mer til enn en det de mener er en vrangforestilling. Men jeg satser på at de ikke endrer på noen diagnose. 

stjernestøv
Glitter skrev (2 minutter siden):

Lurer jeg også på. Jeg ble ganske stresset da jeg leste journalnotatet. Jeg skjønte da vi snakket sammen at de ikke tror på meg, men trodde ikke det gav grunnlag for å sette en slik type diagnose. Trodde det skulle mer til enn en det de mener er en vrangforestilling. Men jeg satser på at de ikke endrer på noen diagnose. 

Hvis du snakker om at universet er mot deg tror de det er psykose symptom, jeg har sagt mye om sånne ting og alt er visst psykose symptomer. 

stjernestøv skrev (29 minutter siden):

Hvis du snakker om at universet er mot deg tror de det er psykose symptom, jeg har sagt mye om sånne ting og alt er visst psykose symptomer. 

Jeg prøvde bare å forklare dem den tvangen jeg har og at det ikke er jeg selv som tenker de tankene, men at det kommer av energier. Jeg kjenner jo energiene fysisk, men det var visst taktile hallisunasjoner. Måtte forklare hvorfor jeg ville legges inn og det er fordi jeg føler meg tvunget til en handling jeg ikke ønsker og også ruset meg et par dager for å slippe unna det og trengte hjelp til å ikke ruse meg mer.  Men jeg har pratet litt forsiktig om tvangen tidligere uten at det har blitt oppfattet sånn. Da har jeg ikke turt å gå i detaljer for er redd de da vil dele oppfatning med universet. 

stjernestøv
Glitter skrev (21 minutter siden):

Jeg prøvde bare å forklare dem den tvangen jeg har og at det ikke er jeg selv som tenker de tankene, men at det kommer av energier. Jeg kjenner jo energiene fysisk, men det var visst taktile hallisunasjoner. Måtte forklare hvorfor jeg ville legges inn og det er fordi jeg føler meg tvunget til en handling jeg ikke ønsker og også ruset meg et par dager for å slippe unna det og trengte hjelp til å ikke ruse meg mer.  Men jeg har pratet litt forsiktig om tvangen tidligere uten at det har blitt oppfattet sånn. Da har jeg ikke turt å gå i detaljer for er redd de da vil dele oppfatning med universet. 

Energier har jeg også snakket mye om, de tolker det som sykt i psykiatrien. Jeg kjente også energiene fysisk og de var så sterke. For meg er dette ekte men for psykiatrien er det psykose, vi har ulik oppfatning. Kanskje dere også har det? 

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Energier har jeg også snakket mye om, de tolker det som sykt i psykiatrien. Jeg kjente også energiene fysisk og de var så sterke. For meg er dette ekte men for psykiatrien er det psykose, vi har ulik oppfatning. Kanskje dere også har det? 

Ja kanskje det. 

Annonse

Jeg må innrømme at jeg har vært litt bekymret for om det er noe i "psykosegata" når du har snakket om dette med "universet". Men så har jeg tenkt at kanskje det bare er en annen beskrivelse av det andre kaller for "Gud"? De fleste mennesker i verden tror på en større makt og kraft utenfor seg selv, og det kan være ulikt hva de kaller det. Så kan man jo spørre om det er psykt eller ikke. Men kanskje det blir psykt i det man føler seg influert og kontrollert av det, enten det er universet, eller som i mitt tilfelle: Gud, djevelen og åndeverdenen. Og i hvor stor styrke, og om det fører til funksjonsfall. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg har vært litt bekymret for om det er noe i "psykosegata" når du har snakket om dette med "universet". Men så har jeg tenkt at kanskje det bare er en annen beskrivelse av det andre kaller for "Gud"? De fleste mennesker i verden tror på en større makt og kraft utenfor seg selv, og det kan være ulikt hva de kaller det. Så kan man jo spørre om det er psykt eller ikke. Men kanskje det blir psykt i det man føler seg influert og kontrollert av det, enten det er universet, eller som i mitt tilfelle: Gud, djevelen og åndeverdenen. Og i hvor stor styrke, og om det fører til funksjonsfall. 

Ja, nei jeg vet ikke. Men det plager meg veldig i perioder i hvert fall og jeg opplever det jo ikke som en vrangforestilling, men noe reelt. Samtidig har jeg vegret meg for å prate om det for jeg vil ikke at noen egentlig skal vite om hvor fæl en person jeg er. Men så har jeg begynt å fortelle litt og litt likevel. 

Vendi skrev (33 minutter siden):

En god indikator på om noe er psykotisk er også om AP får det til å forsvinne eller mildne. 

Ok. Jeg går på en minidose, som ifølge blodprøver er for lavt. 

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Hvordan ser du for deg at en journal skal skrives, og hva mener du er hensikten med en journal?

Skjønner hva hensikten er og vet godt hvordan den skrives da jeg selv er pasient. For å snu spørsmålet kan man lure på om den som skriver jorunalnotatene innimellom forestiller seg å være pasienten som skrives om og om skribenten tar dette med seg inn i arbeidet. Det er utrolig hvor mange feil og merkverdige spekulasjoner som ikke har noen nødvendig funksjon som finnes i min og sikkert andres journal. 

Slik jeg har lært å skrive journal, er det nettopp slik den skal skrives. Behandler skal skrive sine vurderinger. Hva som er usikkert, hva som mistenkes, hva som må undersøkes nærmere osv.

Jeg mener at det er ærlig overfor pasienten, og jeg mener at det er riktig at pasienten får del i dette selv om det ikke trenger å være hyggelig lesning. Dette gjelder både i somatisk og psykiatrisk journal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...