Gå til innhold

Usikkerhet ang psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har mye tungsinn. Noen dager er så vanskelige at jeg omtrent ikke kommer meg opp av senga. Andre dager er bedre og jeg får gjort litt hjemme og kan føle at livet er okei. Sliter med søvn, sosial angst og negative tanker om meg selv/andre. Har også innslag av paranoide tanker i perioder med mye stress. Jeg har også selvmordstanker ukentlig. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse på papiret.
Men jeg blir så usikker.. Tenker jo at jeg ikke fortjener hjelp og i et møte med psykologen i dag (som jeg ikke har åpnet meg ordentlig for) sier at hun ikke opplever meg som deprimert.

Det høres sikkert litt dramatisk ut, men da starter tankekjøret hos meg. Er jeg egentlig ikke deprimert? Jeg går på antidepressiva også, så har som sagt gode dager.. Kan jeg ha lurt meg selv til å tro jeg har depresjon? At jeg har det vanskelig vet jeg jo selv.. Men om det er en depresjon tør jeg ikke å svare på. Kanskje jeg bare har det vondt? Jeg opplever meg selv som deprimert, uten at det må bety at jeg er det.. 

Dette høres sikkert ut som en dum ting å henge seg opp i, men jeg klarer ikke helt å la det ligge. Om jeg ikke er deprimert er jo det en god ting. Jeg bare føler at jeg opptar plass.. Turte ikke si noe til psykologen om at jeg var uenig, for hun har tross alt mange års utdannelse og jeg er ingen psykolog selv. 

Kanskje er det ikke så viktig hva det er? 

Jeg bare: tenker/skriver litt høyt her. Innspill mottas med takk! 

Anonymkode: 5c791...834

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472378-usikkerhet-ang-psykisk-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Du burde fortelle til psykologen hvordan du føler deg. Du er ekspert på eget hodet og sinn på en måte.

Takk for svar. Jeg må nok være mer åpen med henne og burde jo vært det fra starten av. 

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

Å gå i behandling uten å være åpen og fortelle hvordan det er, er totalt bortkastet. Skal en få hjelp, må en være helt ærlig.

Ja, altså.. Jeg har jo vært ærlig om noe, men har ikke gått der så lenge, så jeg sliter med å åpne meg, uten at det er noen unnskyldning. Kjenner også på litt dårlig kjemi med psykologen og meg.  Ikke at hun gjør noe feil, men at vi er en litt dårlig match. De tyngste og mørkeste tankene har jeg ikke snakket om i detalj da jeg skammer meg over dem og er redd for svaret hun vil gi da hun kan oppleves som litt krass. Det hører med til historien at psykologen har sagt ting hun egentlig ikke har lov til å si, så jeg sliter litt med tilliten til henne av den grunn, uten at det er noe alvorlig. Samtidig har jeg tenkt at hun leser jo i papirene mine om de tingene som har vært vanskelig da jeg har vært innom legevakt osv hvor jeg har snakket om dette. Men kanskje jeg burde ha gått mer i detalj, skrevet til henne om det som er vanskelig. 

Annonse

Selv om en psykolog har mange års utdannelse kan hun ikke vite hvordan du har det. At hun mener at du ikke er deprimert betyr ingenting, min første behandler mente jeg bare hadde mild depresjon, men jeg hadde egentlig en alvorlig depresjon jeg gikk med lenge før jeg fikk skikkelig behandling. Det er derfor de som snakker mye og de som utagerer får best og mest hjelp.

AnonymBruker
Everybody skrev (16 timer siden):

Selv om en psykolog har mange års utdannelse kan hun ikke vite hvordan du har det. At hun mener at du ikke er deprimert betyr ingenting, min første behandler mente jeg bare hadde mild depresjon, men jeg hadde egentlig en alvorlig depresjon jeg gikk med lenge før jeg fikk skikkelig behandling. Det er derfor de som snakker mye og de som utagerer får best og mest hjelp.

Takk for svar. Trist å høre at det gikk så langt før du fikk hjelp. Sånn skal det ikke være:( 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...