Gå til innhold

Ang negative symptomer og fungering.

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Kan negative symptomer komme senere i sykdomsforløpet? Jeg klarte jo mer før 2014 og forandret meg mye da, trodde det var pga risperdal men kan det være da de negative symptomene kom? Eller hva mener du @kupton denne forandringen er? Og vil jeg ha negative symptomer resten av livet nå eller kan de forsvinne? Savner virkelig de to årene jeg følte meg så bra, kan jeg noen gang få det sånn igjen? 

Sykepleieren mente det var best å ta dag for dag og gjøre det beste ut av dagen i dag, får tenke på det hver dag men noen dager er bare drittdager. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472405-ang-negative-symptomer-og-fungering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror at du må gjøre noen endringer om du vil at funksjonsnivået ditt skal bli bedre. Det hjelper ikke å dag ut og dag inn sitte hjemme alene og glo i veggen. Kanskje du burde prøve deg på en liten deltidsjobb? 

Anonymkode: a0d2b...f0d

stjernestøv
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror at du må gjøre noen endringer om du vil at funksjonsnivået ditt skal bli bedre. Det hjelper ikke å dag ut og dag inn sitte hjemme alene og glo i veggen. Kanskje du burde prøve deg på en liten deltidsjobb? 

Poenget er jo at jeg gjorde mye mer før og var en helt annen person også, deltidsjobb? Tror du virkelig jeg hadde klart det? Klarer knapt nok komme meg ut av døren. 

stjernestøv
Osten skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker at jeg er enig med sykepleieren. Og de aller fleste mennesker har drittdager innimellom.

Ja han sa det i dag, det gjelder både fysiske og psykiske sykdommer og friske folk og har jo drittdager. Men jeg tror syke folk har mer av dem, skal gjøre det beste ut av det. 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Poenget er jo at jeg gjorde mye mer før og var en helt annen person også, deltidsjobb? Tror du virkelig jeg hadde klart det? Klarer knapt nok komme meg ut av døren. 

Ja, jeg tror du klarer det om du virkelig prøver. Du har jo klart mann og barn så hvorfor skal du klare det og ikke en liten deltidsjobb? Selvsagt blir du dårligere og dårligere i funksjon ettersom årene går dersom du bare sitter inne. Du må prøve å gjøre noe med det, utfordre deg litt. Ta kontakt med nav og si at du vil prøve deg litt ut i jobb, og je g lover deg det blir lettere etterhvert. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg tror du klarer det om du virkelig prøver. Du har jo klart mann og barn så hvorfor skal du klare det og ikke en liten deltidsjobb? Selvsagt blir du dårligere og dårligere i funksjon ettersom årene går dersom du bare sitter inne. Du må prøve å gjøre noe med det, utfordre deg litt. Ta kontakt med nav og si at du vil prøve deg litt ut i jobb, og je g lover deg det blir lettere etterhvert. 

Tror ikke du forstår, jeg klarer ikke. Det er ikke tull. Og jeg var mye syk da barna vokste opp, det er en grunn til at barnevernet pustet meg i nakken. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om det er slik for deg så er det ikke sikkert det er sånn for stjenestøv. Når man har en psykoselidelse er det ikke sikkert det hjelper å utfordre seg eller at det blir lettere etterhvert. Da er det mest medisinene som utgjør forskjellen.

stjernestøv
Everybody skrev (3 minutter siden):

Selv om det er slik for deg så er det ikke sikkert det er sånn for stjenestøv. Når man har en psykoselidelse er det ikke sikkert det hjelper å utfordre seg eller at det blir lettere etterhvert. Da er det mest medisinene som utgjør forskjellen.

Enig, og jeg er også to ulike personer med og uten medisin. Det er veldig rart men de negative symptomene blir visst ikke bedre, har merket jeg får ikke mer energi av f.eks trening. Det er et ork hver gang og men har klart det før. 

Den forsvunne diamanten
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Enig, og jeg er også to ulike personer med og uten medisin. Det er veldig rart men de negative symptomene blir visst ikke bedre, har merket jeg får ikke mer energi av f.eks trening. Det er et ork hver gang og men har klart det før. 

Har du testet d vitamin? Jeg var med i et forsøk der de skulle se om d vitamin hadde noe å si for negative symptomer. Kan jo ikke skade å prøve?

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei, det som er med psykoselidelse er nesten det samme som autisme, det blir ikke bedre av å utfordre seg selv. Og trening hjelper egentlig ikke på negative symptomer eller depresjon, da er det medisiner som gjør mest. For meg hjalp Effexor mye på negative symptomer, men det er der fortsatt.

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (3 minutter siden):

Har du testet d vitamin? Jeg var med i et forsøk der de skulle se om d vitamin hadde noe å si for negative symptomer. Kan jo ikke skade å prøve?

Tar 40 mg D.vit hver dag. 

Annonse

stjernestøv
Everybody skrev (4 minutter siden):

Nei, det som er med psykoselidelse er nesten det samme som autisme, det blir ikke bedre av å utfordre seg selv. Og trening hjelper egentlig ikke på negative symptomer eller depresjon, da er det medisiner som gjør mest. For meg hjalp Effexor mye på negative symptomer, men det er der fortsatt.

Nei det blir ikke bedre, håper brintellix vil virke på meg. Men har jo tatt det en stund nå. 

AnonymBruker

Jeg sliter med det noe av det samme  som deg lite energi og interesse og lyst til å gjøre noe , ja egentlig noe som helst uten å sitte i sofaen. 

Erfaringen min er at det eneste en kan gjøre vis en ønsker forandring er å presse seg til å gjøre ting. Synes jeg har fått noe mer energi til å gjøre ting etter at jeg begynte å presse meg, og har ihvertfall fått bedre kondisjon og mer muskelstyrke.

Vet det er tungt, null energi, mangel på lyst til å gjøre noe ,kanskje dårlig evne til å glede seg og ha forhåpninger om at ting skal bli kjekt eller interessant, gjøre det blytungt å komme igang. 

Men selv om opplevelsen av å gjøre ting ikke utløser de samme følelsene som det gjorde før, så er ihvertfall min erfaring at det som oftest føles ok å ha gjort noe ,en har i det minste fått en opplevelse som ikke er sofa.  Eller en er fornøyd med å få gjort noe i hjemmet. 

Anonymkode: 33a56...7f8

AnonymBruker
stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Tror ikke du forstår, jeg klarer ikke. Det er ikke tull. Og jeg var mye syk da barna vokste opp, det er en grunn til at barnevernet pustet meg i nakken. 

Da blir du jo ikke bedre heller. Om du aldri utfordrer deg. 

Å bare være inne, ligge i sofaen og se på tv fremmer bare enda mer døsighet. Jeg vet om flere som har blitt friske fra schizofreni, men da har de også klart å komme seg ut av den stillesittende onde sirkelen. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da blir du jo ikke bedre heller. Om du aldri utfordrer deg. 

Å bare være inne, ligge i sofaen og se på tv fremmer bare enda mer døsighet. Jeg vet om flere som har blitt friske fra schizofreni, men da har de også klart å komme seg ut av den stillesittende onde sirkelen. 

Jeg utfordrer meg men tror ikke jeg blir frisk. 

stjernestøv skrev (16 timer siden):

Eller hva mener du @kupton denne forandringen er?

Når siste utgave av diagnosesystemet ikke lenger deler schizofrenier inn i paranoid, hebefren osv, er det fordi slike symptomer ikke er konstante, men kan variere gjennom livet. Dvs hvor fremtredende positive og negative symptomer er, kan variere. Det betyr at også negative symptomer kan svinger og dermed også til det bedre. Men dette er umulig å forutsi.

Generelt vet vi at det som har mest å si for fungering ved psykosesymptomer er etter viktighet: Kognitiv svekkelse, negative symptomer, positive symptomer.

stjernestøv
kupton skrev (3 timer siden):

Når siste utgave av diagnosesystemet ikke lenger deler schizofrenier inn i paranoid, hebefren osv, er det fordi slike symptomer ikke er konstante, men kan variere gjennom livet. Dvs hvor fremtredende positive og negative symptomer er, kan variere. Det betyr at også negative symptomer kan svinger og dermed også til det bedre. Men dette er umulig å forutsi.

Generelt vet vi at det som har mest å si for fungering ved psykosesymptomer er etter viktighet: Kognitiv svekkelse, negative symptomer, positive symptomer.

Ok takk. Har et lite håp om at det blir bedre da men det hadde jo vært rart etter så mange år. Så jeg hadde diagnosen selv de to årene jeg følte meg bedre? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...