Gå til innhold

Kan man stole på autisme utredning gjort privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For jeg var først på utredning hos dps uten å få diagnosen før jeg dro privat der jeg betalte for utredningen av egen lomme. Det endte med at jeg fikk diagnosen asperger. Men jeg føler ofte på at den ikke er like valid som de som får den i spesialisthelsetjenesten fordi jeg tenker at de som jobber privat kanskje gir diagnosen mye lettere enn hva dps gjør mtp at de ønsker at de pasientene de har som betaler alt av egen lomme skal føle de får det man har betalt for. Er det noen som skjønner hva jeg mener? Kan jeg stole på diagnosen? Blir jo usikker når dps som jeg gikk til i 2år ikke så noe eller nok tegn til det. 

Anonymkode: 63dc6...0d6

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For jeg var først på utredning hos dps uten å få diagnosen før jeg dro privat der jeg betalte for utredningen av egen lomme. Det endte med at jeg fikk diagnosen asperger. Men jeg føler ofte på at den ikke er like valid som de som får den i spesialisthelsetjenesten fordi jeg tenker at de som jobber privat kanskje gir diagnosen mye lettere enn hva dps gjør mtp at de ønsker at de pasientene de har som betaler alt av egen lomme skal føle de får det man har betalt for. Er det noen som skjønner hva jeg mener? Kan jeg stole på diagnosen? Blir jo usikker når dps som jeg gikk til i 2år ikke så noe eller nok tegn til det. 

Anonymkode: 63dc6...0d6

Det virker som om man oftere får diagnosen privat. Om de er mer slepphende med å gi diagnosen eller dyktigere enn på dps er ikke godt å si.

Anonymkode: be718...386

kupton skrev (10 timer siden):

Ja, du kan stole på utredningen. Privat er det ku spesialister som jobber. På DPS er spesialisttettheten de fleste steder alt for lav.

Men er det ikke en spesialistoppgave, nevropsykolog, å utrede for autisme? Min behandler som er psykologspesialist henviste meg til nevropsykolog på DPS for utredning. Så jeg trodde ikke en vanlig psykolog kan utrede slik eller? 

Slike spørsmål om psykiatrisk utredning og behandling i Norge, er nesten umulige å svare generelt på fordi ulikhetene i tilbud er så varierte.

Det finnes DPS, bla. i Oslo, som dekker opptaksområder på flere hundre tusen innbyggere, og som har flere titalls spesialister. Men det finnes også DPS i den helt motsatte ende av skalaen der det ofte ikke er en spesialist til stede hver dag i uka.

Til ditt spørsmål: Ja, nevropsykologer er spesialister. Men også psykologer uten spesialitet kan være godkjent for å utføre ulike psykologiske tester som brukes i ADHD-utredning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...