Gå til innhold

Psykotiske gjennombrudd - borderline

Anbefalte innlegg

Er det virkelig sant at jeg kan ha vrangforestillinger og et psykotisk gjennombrudd som følge av borderline? Går det an? Jeg har en nyutdannet overlege som hadde det som teori på hva jeg sliter med nå. 

Dette sa han i utskrivelsessamtale og jeg ble veldig paff og lei meg for jeg mener jeg er nesten frisk fra borderline. Så jeg spurte ikke noe mer om det. 

Jeg er ikke enig i dette. Men sett bort fra min uenighet er dette mulig? Hvis det skulle være sånn hva gjør jeg med dette da? Går det bare over av seg selv? 

Jeg er skrevet ut nå og føler ikke jeg har fått kontroll på det jeg plages med. Jeg trenger å håndtere det og å få ro.

Hvis man har gjennombrudd av vrangforestillinger pga borderline da er man ikke psykotisk nei?

Han beskrev også at jeg har en uvirkelig oppfatning av verden. Hva betyr det?  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472413-psykotiske-gjennombrudd-borderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså: 

1. Er psykotiske gjennombrudd med vrangforestillinger ved borderline vanlig og hva betyr det egentlig? 

2. Hvordan skal jeg jobbe med dette? 

3. Hva betyr det å ha en uvirkelig oppfatning av verden? 

4. Burde jeg ikke ellers vært svært kaotisk hvis jeg pga borderline har psykotiske gjennombrudd/symptomer? Han sa jeg er skikkelig stresset osv. Men jeg er ganske rolig og balansert ellers. 

Endret av Glitter
Den forsvunne diamanten

Denne artikkelen kan være noe å se nærmere på. Det står det: 
Delusions have a prevalence of 26% in patients with borderline personality disorder.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010440X21000687

Annonse

Den forsvunne diamanten skrev (1 minutt siden):

Nei det er bra, men det er jo sånne positive symptomer så er liksom i samme gate som vrangforestillinger.

Ja sånn sett. Men hvis det hypotetisk er slik det henger sammen, er det derfor jeg går inn og ut av det? For han nevnte at jeg har jo perioder hvor det ikke er like sterkt. 

Er det et argument for at det er pga borderline? 

Min frykt og mine tanker er ekte, men ingen er enig så jeg prøver å utforske litt. Min beste venn som jeg stoler på var i går uenig med meg. Jeg vet han ikke ville lyve til meg så jeg blir veldig usikker på egne opplevelser. 

Den forsvunne diamanten skrev (5 minutter siden):

Denne artikkelen kan være noe å se nærmere på. Det står det: 
Delusions have a prevalence of 26% in patients with borderline personality disorder.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010440X21000687

Jeg leste hovedpunktene. Skal lese resten, men takk for link. 

26% altså. Hm. Men hvordan kan jeg skille om det jeg mener er sånn, eller ikke er sånn? I dag fikk jeg en skikkelig stuck i meg da varebilen kjørte forbi igjen. Det føles så ekte. Det gjør alltid det, men periodevis kan jeg leve ved siden av det og periodevis oppsluker energiene meg som nå. 

La oss si jeg er blant de 26% da. Hva skal jeg gjøre med det? 

Endret av Glitter
Den forsvunne diamanten
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg leste hovedpunktene. Skal lese resten, men takk for link. 

26% altså. Hm. Men hvordan kan jeg skille om det jeg mener er sånn, eller ikke er sånn? I dag fikk jeg en skikkelig stuck i meg da varebilen kjørte forbi igjen. Det føles så ekte. Det gjør alltid det, men periodevis kan jeg leve ved siden av det og periodevis oppsluker energiene meg som nå. 

La oss si jeg er blant de 26% da. Hva skal jeg gjøre med det? 

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre fordi jeg ikke vet hvordan det behandles. Men jeg vil tro en blanding av samtaleterapi og medisiner sikkert er riktig. Til du får dps behandler kan du jo gjøre det du allerede gjør riktig med rutiner, søvn og trening. Og prøve å utfordre tankene dine om universet. Og prøve å være åpen for hva andre tenker. 

Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre fordi jeg ikke vet hvordan det behandles. Men jeg vil tro en blanding av samtaleterapi og medisiner sikkert er riktig. Til du får dps behandler kan du jo gjøre det du allerede gjør riktig med rutiner, søvn og trening. Og prøve å utfordre tankene dine om universet. Og prøve å være åpen for hva andre tenker. 

Ja. Jeg føler jeg er mer åpen for det nå. Ikke for at jeg tror noe mindre på det, men jeg vil ha en løsning og jeg kan ikke påstå at jeg vet mer enn alle andre. Så jeg prøver å være mer åpen. Også når det gjør vondt. 

Jeg begynte å gråte da behandler sa det han sa i dag. For jeg kjenner meg ikke igjen i det og det gjør vondt å bli puttet i den båsen. Likevel når sjokket hadde lagt seg ville jeg utforske det. Men da hadde jeg alt blitt skrevet ut. Så derfor spurte jeg her. Jeg håper det går bra at jeg gjorde det. 

stjernestøv
Glitter skrev (47 minutter siden):

Altså: 

1. Er psykotiske gjennombrudd med vrangforestillinger ved borderline vanlig og hva betyr det egentlig? 

2. Hvordan skal jeg jobbe med dette? 

3. Hva betyr det å ha en uvirkelig oppfatning av verden? 

4. Burde jeg ikke ellers vært svært kaotisk hvis jeg pga borderline har psykotiske gjennombrudd/symptomer? Han sa jeg er skikkelig stresset osv. Men jeg er ganske rolig og balansert ellers. 

Jeg fikk jo diagnosen borderline i min ungdom og de sa jeg var grensepsykotisk, jeg fikk ap og ad og. Og ha en uvirkelig oppfatning av verden er at du ser verden annerledes enn gjennomsnittet. 

stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk jo diagnosen borderline i min ungdom og de sa jeg var grensepsykotisk, jeg fikk ap og ad og. Og ha en uvirkelig oppfatning av verden er at du ser verden annerledes enn gjennomsnittet. 

Okei. Det er jo interessant. 

Å se verden annerledes enn gjennomsnittet ja. Men hva hvis den måten å se verden på er skikkelig plagsom og til tider farlig? Hvordan kan jeg endre min oppfatning? Det går kanskje ikke an det? Men jeg ser jo det virkelige problemet her som at jeg takler det dårlig. Jeg kunne taklet det bedre. Er det min måte å takle det på som kanskje er i retning borderline? 

At jeg har agert på tvangen om straff? Eller er det bare et tegn på svakhet?

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (47 minutter siden):

Okei. Det er jo interessant. 

Å se verden annerledes enn gjennomsnittet ja. Men hva hvis den måten å se verden på er skikkelig plagsom og til tider farlig? Hvordan kan jeg endre min oppfatning? Det går kanskje ikke an det? Men jeg ser jo det virkelige problemet her som at jeg takler det dårlig. Jeg kunne taklet det bedre. Er det min måte å takle det på som kanskje er i retning borderline? 

At jeg har agert på tvangen om straff? Eller er det bare et tegn på svakhet?

Tror det eneste som hjelper mot dette er ap så syns det er rart du ikke fikk tilbud om det, det er jo tungt for deg å ha det sånn. Vet ikke akkurat hva slags forbindelse det har til borderline jeg da, det er tegn på sykdom. Du er ikke svak. 

Annonse

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Tror det eneste som hjelper mot dette er ap så syns det er rart du ikke fikk tilbud om det, det er jo tungt for deg å ha det sånn. Vet ikke akkurat hva slags forbindelse det har til borderline jeg da, det er tegn på sykdom. Du er ikke svak. 

Vi snakket om medisiner og han sa han ikke ville ta AP bort. Men han sa ikke at han ønsket å øke den. Men jeg går på veldig lav dose.

Vet ikke hva det er et tegn på. Jeg tenker jeg er fordømt. Men vennen min mente jeg ikke er det. Han sa jeg i mange år har hatt rare tanker og at det ikke gir mening. Så begynner behandler å snakke om psykosegjennombrudd pga borderline. Og det er da jeg søker svar. Hva betyr det, hvis det er sånn. Og hva hvis det ikke er det? Hvordan får jeg han til å skjønne det da? 

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Vi snakket om medisiner og han sa han ikke ville ta AP bort. Men han sa ikke at han ønsket å øke den. Men jeg går på veldig lav dose.

Vet ikke hva det er et tegn på. Jeg tenker jeg er fordømt. Men vennen min mente jeg ikke er det. Han sa jeg i mange år har hatt rare tanker og at det ikke gir mening. Så begynner behandler å snakke om psykosegjennombrudd pga borderline. Og det er da jeg søker svar. Hva betyr det, hvis det er sånn. Og hva hvis det ikke er det? Hvordan får jeg han til å skjønne det da? 

Du burde jo øke eller få et nytt ap, det hjelper jo tydeligvis ikke det du tar. 

Alle mennesker kan vel få psykose, også dem med borderline men om det er som følge av det vet jeg ikke. Hva om du har schizoaffektiv? Man kan tro alt mulig da uten at det stemmer. De legene sier jo så mye rart. 

AnonymBruker

Mine tanker om dette er vel at du virker å være så institusjonalisert og sykelig opptatt av sykdommene dine. Jeg tenker du hadde hatt godt av å slutte å tenke på alt som feiler deg. Sett deg heller ut i solen enn å drive å gruble på alt det legene sier hele tiden. Du gjør deg jo bare sykere av å være så opptatt av det? 

Anonymkode: 55581...b3c

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Du burde jo øke eller få et nytt ap, det hjelper jo tydeligvis ikke det du tar. 

Alle mennesker kan vel få psykose, også dem med borderline men om det er som følge av det vet jeg ikke. Hva om du har schizoaffektiv? Man kan tro alt mulig da uten at det stemmer. De legene sier jo så mye rart. 

Aner ikke. Jeg brukte zyprexa da jeg var veldig hypoman evt manisk. 

Men det tok mange år før de sluttet å se ALT som borderline. Så fant de plutselig ut at jeg er bipolar. Jaja sier jeg bare.

Men jeg tror egentlig ikke AP vil hjelpe på dette. Men om det kan det vil jeg gjerne prøve for jeg er redd. 😕

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine tanker om dette er vel at du virker å være så institusjonalisert og sykelig opptatt av sykdommene dine. Jeg tenker du hadde hatt godt av å slutte å tenke på alt som feiler deg. Sett deg heller ut i solen enn å drive å gruble på alt det legene sier hele tiden. Du gjør deg jo bare sykere av å være så opptatt av det? 

Unnskyld meg, men jeg har hatt rekord på å være hjemme, og det har jeg vært stolt av. Det er ikke som du sier. Selv om jeg kan skjønne hvorfor du tror det.

Jeg er kun opptatt av det akkurat nå. Jeg pleier ikke være det.

Blir litt som da jeg liksom kun var borderline. Men så skjønte de jeg var bipolar. 

Jeg tenker jeg ikke har noen diagnose. Men at jeg MÅ lære å takle mine symptomer. Ikke noe annet virker jo. Kjør jo fordi jeg er desperat

Endret av Glitter

Et av de ni kriteriene for borderline personlighetsforstyrrelse er (fra DSM-5): "Transient, stress-related paranoid ideation or severe dissociative symptoms." På norsk har noen også brukt ordet "vrangforestillinger" i forbindelse med dette kriteriet. 

Så jeg vil tro at noen former for psykotiske gjennombrudd kan være en del av lidelsen? Men i kriteriet nevnes jo "transient" som betyr midlertidig/forbigående/flyktig. Hvis vi ser på disse symptomene fra et borderline-perspektiv vil man kunne tolke dette, eller forverringen som en reaksjon på å bli "forlatt" av et menneske som betydde mye. 

Jeg sier på ingen måte at det er tilfellet, eller at det er dette jeg mener, og jeg foreslår ikke dette som en måte å forstå symptomene dine på, men bare en måte symptomene kanskje kan ha blitt, eller blir tolket på i lys av borderline diagnosen, da det var dette du lurte på, altså om psykotiske symptomer kan skyldes borderline. Jeg beklager hvis dette kan tolkes som kritikk, eller som fornærmende, jeg prøver bare å svare på spørsmålet om sammenhengen mellom borderline og psykotiske symptomer. Dine symptomer er vedvarende, og jeg vet ikke hva de skyldes. 

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg, men jeg har hatt rekord på å være hjemme, og det har jeg vært stolt av. Det er ikke som du sier. Selv om jeg kan skjønne hvorfor du tror det.

Jeg er kun opptatt av det akkurat nå. Jeg pleier ikke være det.

Blir litt som da jeg liksom kun var borderline. Men så skjønte de jeg var bipolar. 

Jeg tenker jeg ikke har noen diagnose. Men at jeg MÅ lære å takle mine symptomer. Ikke noe annet virker jo. Kjør jo fordi jeg er desperat

Ja, men bruk heller tiden din på å gjøre hyggelige ting enn å sitte å fundere på dette. Du skal jo bli bedre 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...