Gå til innhold

Psykotiske gjennombrudd - borderline

Anbefalte innlegg

skogbrann skrev (3 minutter siden):

Et av de ni kriteriene for borderline personlighetsforstyrrelse er (fra DSM-5): "Transient, stress-related paranoid ideation or severe dissociative symptoms." På norsk har noen også brukt ordet "vrangforestillinger" i forbindelse med dette kriteriet. 

Så jeg vil tro at noen former for psykotiske gjennombrudd kan være en del av lidelsen? Men i kriteriet nevnes jo "transient" som betyr midlertidig/forbigående/flyktig. Hvis vi ser på disse symptomene fra et borderline-perspektiv vil man kunne tolke dette, eller forverringen som en reaksjon på å bli "forlatt" av et menneske som betydde mye. 

Jeg sier på ingen måte at det er tilfellet, eller at det er dette jeg mener, og jeg foreslår ikke dette som en måte å forstå symptomene dine på, men bare en måte symptomene kanskje kan ha blitt, eller blir tolket på i lys av borderline diagnosen, da det var dette du lurte på, altså om psykotiske symptomer kan skyldes borderline. Jeg beklager hvis dette kan tolkes som kritikk, eller som fornærmende, jeg prøver bare å svare på spørsmålet om sammenhengen mellom borderline og psykotiske symptomer. Dine symptomer er vedvarende, og jeg vet ikke hva de skyldes. 

Interessant det du sier. Du har ikke noe å beklage. Det er jeg som skal beklage hvis jeg har gitt inntrykk av at det er nødvendig å beklage så mye. 

Jeg bare har veldig vanskelig for å tro på  dette. Jeg prøver å tro på legen, men det er så annerledes enn hva jeg mener. Gir det noen mening?

Fortsetter under...

stjernestøv
Glitter skrev (6 minutter siden):

Aner ikke. Jeg brukte zyprexa da jeg var veldig hypoman evt manisk. 

Men det tok mange år før de sluttet å se ALT som borderline. Så fant de plutselig ut at jeg er bipolar. Jaja sier jeg bare.

Men jeg tror egentlig ikke AP vil hjelpe på dette. Men om det kan det vil jeg gjerne prøve for jeg er redd. 😕

Det minner litt om hvordan jeg har tenkt før og jeg tenker ikke sånn på ap i alle fall, syns du burde fått zyprexa. Jeg var også veldig redd. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men bruk heller tiden din på å gjøre hyggelige ting enn å sitte å fundere på dette. Du skal jo bli bedre 

Anonymkode: 55581...b3c

Selvfølgelig. Målet mitt er å bli bedre. Men jeg ønsker å forstå. Det er alt.

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Målet mitt er å bli bedre. Men jeg ønsker å forstå. Det er alt.

Hva er det å forstå? Du har jo alt din egen oppfatning av hvordan ting henger sammen. Du skal jo straffes pga tvangen din eller hva det var. (jeg husker ikke hva det var altså). Men er det så viktig for deg hva alle andre mener? Ønsker du å bli stemplet som syk? Kan du ikke bare leve med din versjon? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det å forstå? Du har jo alt din egen oppfatning av hvordan ting henger sammen. Du skal jo straffes pga tvangen din eller hva det var. (jeg husker ikke hva det var altså). Men er det så viktig for deg hva alle andre mener? Ønsker du å bli stemplet som syk? Kan du ikke bare leve med din versjon? 

Jo, men min versjon gjør jeg dumme ting ved. Jeg ønsker å klare å tåle det tvangen vil ha meg til. Vet ikke om det gir mening? 

Også lurte jeg på om min måte å takle det er nøyaktig derfor det blir tolket som borderline?  Og jeg lurer på hva begrepene betyr. Er det ikke naturlig å lure?

Det gjør vondt for meg å tolkes sånn. Det gjør det bare det. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jo, men min versjon gjør jeg dumme ting ved. Jeg ønsker å klare å tåle det tvangen vil ha meg til. Vet ikke om det gir mening? 

Også lurte jeg på om min måte å takle det er nøyaktig derfor det blir tolket som borderline? 

Det gjør vondt for meg å tolkes sånn. Det gjør det bare det. 

Men hvorfor er det så hardt å høre at du har borderline? Det er jo det du har?

Anonymkode: d45fe...cb9

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor er det så hardt å høre at du har borderline? Det er jo det du har?

Anonymkode: d45fe...cb9

Jeg trodde jeg var tilnærmet frisk. Det er en vond diagnose å ha. Virkelig vondt.

Og jeg ble skikkelig overrasket da han legen mente det er fordi jeg har borderline. Jeg er ikke enig I der. Jeg mener jeg er under straff. Men det er ikke det viktige i denne tråden. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan tolke det feil. 

Skjønner du hvordan mine tanker om hvordan det henger sammen kræsjer? Jeg har bestemt meg for å være åpen. Men jeg må ærlig si at jeg bare forvirret.  

stjernestøv
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen ganger kan ting være forvirrende, det har det vært for min del. Og jeg er ikke enig i at alt var sykt, men når jeg ser tilbake på det ser jeg jo at jeg hadde vrangforestillinger. Ingen vil bli stemplet som syk og noen ganger kan man være overbevist om at det man opplever er sant, det er ikke godt å være så redd. 

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Og jeg ble skikkelig overrasket da han legen mente det er fordi jeg har borderline. Jeg er ikke enig I der. Jeg mener jeg er under straff. Men det er ikke det viktige i denne tråden. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg kan tolke det feil. 

Skjønner du hvordan mine tanker om hvordan det henger sammen kræsjer? Jeg har bestemt meg for å være åpen. Men jeg må ærlig si at jeg bare forvirret.  

Men hva har det å si hva legen mener? Du vet jo selv hva som er sannheten. 

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja. Det er er godt poeng faktisk. 

Hos oss ble vi enige om at vi så ting ulikt, fact og meg. Det var en grei ordning for min del, men jeg ser nå at de hadde rett i noen tilfeller. Sikkert fordi jeg har tatt medisin så lenge og det har vært borte en stund. 

Annonse

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Hos oss ble vi enige om at vi så ting ulikt, fact og meg. Det var en grei ordning for min del, men jeg ser nå at de hadde rett i noen tilfeller. Sikkert fordi jeg har tatt medisin så lenge og det har vært borte en stund. 

Ja. Det bra du ser at det var slik. 

Hvordan skiller man hva som er hva?? Jeg prøver å være åpen. Men de beskylde meg.

stjernestøv

Ja. Det bra du ser at det var slik. 

Hvordan skiller man hva som er hva?? Jeg prøver å være åpen. Men de beskylde meg.

Det er ikke lett å skille hva som er hva når man er midt i, vil si det nesten er umulig. Det er bra du er åpen om det. 

AnonymBruker

Ja det er mulig å få gjennombrudd av psykose og psykotiske symptom som følge av borderline diagnose. Bare å Google. En overlege er ikke veldig nyutdannet, vedkommende har studert og vært i arbeid svært lenge for å få en overlegetittel. 

Anonymkode: 9efd8...69d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er mulig å få gjennombrudd av psykose og psykotiske symptom som følge av borderline diagnose. Bare å Google. En overlege er ikke veldig nyutdannet, vedkommende har studert og vært i arbeid svært lenge for å få en overlegetittel. 

Ok. For meg er dette nytt. Hva gjør jeg med det hvis det virkelig er sant? Jeg enighet i det, men har bestemt meg bestemt å å høre.

AnonymBruker

Ok. For meg er dette nytt. Hva gjør jeg med det hvis det virkelig er sant? Jeg enighet i det, men har bestemt meg bestemt å å høre.

Du må vel som før forholde deg til diagnosen og se hva du kan gjøre for å redusere stress og tankekjør mm som kan føre til psykotiske symptom? Og behandle sykdommen selvsagt med samtaleterapi og arbeide for økt selvinnsikt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...