Gå til innhold

Psykotiske gjennombrudd - borderline

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må vel som før forholde deg til diagnosen og se hva du kan gjøre for å redusere stress og tankekjør mm som kan føre til psykotiske symptom? Og behandle sykdommen selvsagt med samtaleterapi og arbeide for økt selvinnsikt. 

Anonymkode: 9efd8...69d

Hm ja. Jeg hører nå på Pink Floyd. Prøvde å skjønte hva de skjønner hva de dier. Men keg skjønner hva som er skjer de. Vi skjønner hverandre det tror jeg. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hm ja. Jeg hører nå på Pink Floyd. Prøvde å skjønte hva de skjønner hva de dier. Men keg skjønner hva som er skjer de. Vi skjønner hverandre det tror jeg. 

Har du drukket eller noe? Spør bare pga alle skrivefeilene dine, du bruker ikke ha så mange... 

Anonymkode: 3da06...f18

Glitter skrev (33 minutter siden):

Interessant det du sier. Du har ikke noe å beklage. Det er jeg som skal beklage hvis jeg har gitt inntrykk av at det er nødvendig å beklage så mye. 

Jeg bare har veldig vanskelig for å tro på  dette. Jeg prøver å tro på legen, men det er så annerledes enn hva jeg mener. Gir det noen mening?

Jeg skjønner at du har vanskelig for å tro på det, særlig når du opplever at du er bedre fra borderlinen. Du kan jo uansett ha blitt bedre på flere andre punkter. Hvis du ikke har snakket med det med helsepersonell, og dermed ikke tatt skikkelig tak i disse symptomene så blir det kanskje vanskelig å bli bedre fra dem, hvis vi nå ser på dette fra et blorderline-perspektiv. Det skal også sies at mennesker på autisme spekteret også er mer utsatt for psykotiske symptomer og psykose: https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-021-05046-0

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0213616322000969

Du finner sikkert mye mer hvis du søker det opp. 

En venn av en venn lider faktisk av "autism induced psychosis". 

Annonse

skogbrann skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du har vanskelig for å tro på det, særlig når du opplever at du er bedre fra borderlinen. Du kan jo uansett ha blitt bedre på flere andre punkter. Hvis du ikke har snakket med det med helsepersonell, og dermed ikke tatt skikkelig tak i disse symptomene så blir det kanskje vanskelig å bli bedre fra dem, hvis vi nå ser på dette fra et blorderline-perspektiv. Det skal også sies at mennesker på autisme spekteret også er mer utsatt for psykotiske symptomer og psykose: https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-021-05046-0

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0213616322000969

Du finner sikkert mye mer hvis du søker det opp. 

En venn av en venn lider faktisk av "autism induced psychosis". 

Takk for svar. 

Men hvordan gjør jeg dette da? Hvis det er bare psykotisk?

Glitter skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. 

Men hvordan gjør jeg dette da? Hvis det er bare psykotisk?

Det trenger ikke nødvendigvis å være fullt ut psykose, men psykoselignende eller psykotiske symptomer, eller som ikke oppfyller kriteriene for en spesifikk psykoselidelse. Med autisme har man jo en tendens til å kunne være litt "ensporet". Mange har tvangslignende tanker og handlinger, og er kanskje utsatt for å utvikle litt "rare" idéer? Det er sikkert ikke enkelt å gå gjennom og oppleve seg som annerledes enn de fleste andre. Men det skal visstnok være en sammenheng mellom autisme (og ADHD i noe mindre grad), og psykoselignende eller psykotiske symptomer, også som ikke nødvendigvis oppfyller kravene for en psykose eller psykoselidelse.  Det kan jo også være en del av borderlinen, og kanskje din autisme spiller inn. Det er helt umulig for meg å vite. Det er mulig det kan forklares av sammensetningen av dine allerede diagnostiserte psykiske lidelser som jo er ganske alvorlig og kompleks sammensetning av lidelser. Jeg merker at du ikke egentlig har så lyst til å akseptere andre mulige løsninger enn at dine tanker er korrekte. Men kanskje det egentlig ikke er så viktig akkurat nå, og at det som betyr aller mest er å prøve å håndtere disse tankene og idéene. Prøve å øke motstandsdyktigheten som overlegen foreslo. Det er kanskje det viktigste for deg akkurat nå, og kanskje du på sikt kan prøve å endre forholdet du har til disse tankene og idéene. 

Jeg har selv merket at paranoia og grensepsykotiske idéer kan bli mildere hvis jeg prøver å realitetsorientere meg. Det er vanskelig når man er "fanget" av frykten, men så lenge det eksisterer bare en liten tvil så kan man jobbe videre med den. Jo mer du innser at du ikke er "tvunget" til disse tingene med å stå imot, jo mer kan du kanskje innse at tvangen ikke er reell. 

Håper det går bra med deg Glitter. 

Og til noen andre her i tråden, så er det greit å bli irritert på andre osv. Det er jo normalt og menneskelig det . Vi må også tåle det, og det kan ligge både omsorg og bekymring bak. Men dere, når folk er rusa så er det dårlig timing å gi uttrykk for det på en måte som kan oppfattes som bebreidende og krass. Greit å ha i bakhodet. 

Endret av Kashmir
påskelilje skrev (12 timer siden):

Kjære Glitter. Hell ut resten av det du har i boksen/flaska/glasset nå. Reis deg opp, sett på en vask med tøy eller ta deg en dusj. Ikke skriv mer på DOL nå ❤

Skulle gjort det ja... 

Men til de som anklagede meg for å ha brukt narkotika så nei det gjorde jeg ikke. Og "å miste all sympati" for meg for at jeg gikk på en alkoholsmell synes jeg er rart, all den tid rus er noe jeg sliter med, og at en rusavhengig ruser ser er ikke i sammenheng med borderline. Det er i sammenheng med å være rusavhengig. Jeg bare burde ikke vært på DOL. Vet ikke hva som gikk av meg. 

skogbrann skrev (12 timer siden):

Det trenger ikke nødvendigvis å være fullt ut psykose, men psykoselignende eller psykotiske symptomer, eller som ikke oppfyller kriteriene for en spesifikk psykoselidelse. Med autisme har man jo en tendens til å kunne være litt "ensporet". Mange har tvangslignende tanker og handlinger, og er kanskje utsatt for å utvikle litt "rare" idéer? Det er sikkert ikke enkelt å gå gjennom og oppleve seg som annerledes enn de fleste andre. Men det skal visstnok være en sammenheng mellom autisme (og ADHD i noe mindre grad), og psykoselignende eller psykotiske symptomer, også som ikke nødvendigvis oppfyller kravene for en psykose eller psykoselidelse.  Det kan jo også være en del av borderlinen, og kanskje din autisme spiller inn. Det er helt umulig for meg å vite. Det er mulig det kan forklares av sammensetningen av dine allerede diagnostiserte psykiske lidelser som jo er ganske alvorlig og kompleks sammensetning av lidelser. Jeg merker at du ikke egentlig har så lyst til å akseptere andre mulige løsninger enn at dine tanker er korrekte. Men kanskje det egentlig ikke er så viktig akkurat nå, og at det som betyr aller mest er å prøve å håndtere disse tankene og idéene. Prøve å øke motstandsdyktigheten som overlegen foreslo. Det er kanskje det viktigste for deg akkurat nå, og kanskje du på sikt kan prøve å endre forholdet du har til disse tankene og idéene. 

Jeg har selv merket at paranoia og grensepsykotiske idéer kan bli mildere hvis jeg prøver å realitetsorientere meg. Det er vanskelig når man er "fanget" av frykten, men så lenge det eksisterer bare en liten tvil så kan man jobbe videre med den. Jo mer du innser at du ikke er "tvunget" til disse tingene med å stå imot, jo mer kan du kanskje innse at tvangen ikke er reell. 

Takk for svar. Har ikke tenkt på om det har noen sammenheng med autismen. 

Ja det viktige er jo hvordan jeg håndterer det. I går håndterte jeg det dårlig. Men jeg sa det til legen at jeg vil bare klare å håndtere det uansett hva det er for noe. Men jeg kan bli ganske fastlåst i tankemønster det er sant. 

Jeg bare lurer på hvordan man behandler psykotiske utbrudd som kommer av borderline HVIS det er det det er. 

Annonse

Kashmir skrev (9 timer siden):

Håper det går bra med deg Glitter. 

Og til noen andre her i tråden, så er det greit å bli irritert på andre osv. Det er jo normalt og menneskelig det . Vi må også tåle det, og det kan ligge både omsorg og bekymring bak. Men dere, når folk er rusa så er det dårlig timing å gi uttrykk for det på en måte som kan oppfattes som bebreidende og krass. Greit å ha i bakhodet. 

Det går bra. Har dummet meg ut da, men sånn ble det bare. Jeg har sovet rusen ut nå. Jeg reagerte veldig rart på alkoholen i gåt. 

Glitter skrev (3 minutter siden):

Skulle gjort det ja... 

Men til de som anklagede meg for å ha brukt narkotika så nei det gjorde jeg ikke. Og "å miste all sympati" for meg for at jeg gikk på en alkoholsmell synes jeg er rart, all den tid rus er noe jeg sliter med, og at en rusavhengig ruser ser er ikke i sammenheng med borderline. Det er i sammenheng med å være rusavhengig. Jeg bare burde ikke vært på DOL. Vet ikke hva som gikk av meg. 

Takk for svar. Har ikke tenkt på om det har noen sammenheng med autismen. 

Ja det viktige er jo hvordan jeg håndterer det. I går håndterte jeg det dårlig. Men jeg sa det til legen at jeg vil bare klare å håndtere det uansett hva det er for noe. Men jeg kan bli ganske fastlåst i tankemønster det er sant. 

Jeg bare lurer på hvordan man behandler psykotiske utbrudd som kommer av borderline HVIS det er det det er. 

Glitter skrev (17 timer siden):

Altså: 

1. Er psykotiske gjennombrudd med vrangforestillinger ved borderline vanlig og hva betyr det egentlig? 

2. Hvordan skal jeg jobbe med dette? 

3. Hva betyr det å ha en uvirkelig oppfatning av verden? 

4. Burde jeg ikke ellers vært svært kaotisk hvis jeg pga borderline har psykotiske gjennombrudd/symptomer? Han sa jeg er skikkelig stresset osv. Men jeg er ganske rolig og balansert ellers. 

1. Det er ikke uvanlig at personer med borderline i perioder har vrangforestillinger. Generelt kan en si at det å ha en psykisk sykdom senker psykoseterskelen sammenlignet med de som ikke har slik sykdom. Psykosegjennombruddene kommer oftest i periode med forsterket sykdom - oftest som følge av økte ytre påkjenninger/stress.

2. Jobbe både for et mindre stressende liv, jobbe med å øke toleransen for stress, og evt medisinere mot vrangforestillinger når de kommer. Kommer de ofte, kan forebyggende medisinering også være aktuelt.

3. En uvirkelig oppfatning av verden er bare en annen måte å si vrangforestilling på. Jeg synes godt behandler kunne sagt deg helt konkret hva han mener er dine "uvirkelige" tanker om verden.

4. Husk at vi mennesker er så ulike. Selv om mange med samme lidelse ville vært kaotiske, gjelder ikke det for alle.

kupton skrev (43 minutter siden):

1. Det er ikke uvanlig at personer med borderline i perioder har vrangforestillinger. Generelt kan en si at det å ha en psykisk sykdom senker psykoseterskelen sammenlignet med de som ikke har slik sykdom. Psykosegjennombruddene kommer oftest i periode med forsterket sykdom - oftest som følge av økte ytre påkjenninger/stress.

2. Jobbe både for et mindre stressende liv, jobbe med å øke toleransen for stress, og evt medisinere mot vrangforestillinger når de kommer. Kommer de ofte, kan forebyggende medisinering også være aktuelt.

3. En uvirkelig oppfatning av verden er bare en annen måte å si vrangforestilling på. Jeg synes godt behandler kunne sagt deg helt konkret hva han mener er dine "uvirkelige" tanker om verden.

4. Husk at vi mennesker er så ulike. Selv om mange med samme lidelse ville vært kaotiske, gjelder ikke det for alle.

Takk for svar. :)

Ja jeg føler han kunne forklart meg mer hva han mener. Eller han har jo sagt hva som er de "feile" tankene mine da, men har vært lite info om hva jeg skal gjøre med det og generelt hvordan han vurderer ting så jeg blir sittende med endel spørsmål. 

Nei det gjelder vel ikke for alle. Jeg bare har vanskelig for å akseptere at dette er psykotiske gjennombrudd pga borderline. Følte jo selv at jeg er tilnærmet frisk fra den. Det er bevist for jeg skårer bare på subterskel på spørreskjema da. Men min tidligere behandler mente at jeg fortsatt har diagnosen selv om jeg ifølge skjema ikke har den. Også ser han overlegen veldig mye borderline i meg. Jeg blir satt i bås.

Han sa til og med at mine kombinasjoner av diagnoser kan sidestilles med alvorlig sinnslidelse. Jeg er ikke enig. Men jeg er jo ikke lege da. 

Endret av Glitter

Jeg synes ikke det er konstruktivt å snakke om at du har psykotiske gjennombrudd pga borderline.

Enten har du psykotiske gjennombrudd eller du har det ikke. Om det kommer pga borderline eller ikke, er egentlig totalt uinteressant. Hvorfor vet vi jo ikke. Pga borderline er kun en hypotese/teori.  Behandlingen blir den samme uansett. 

kupton skrev (14 minutter siden):

Jeg synes ikke det er konstruktivt å snakke om at du har psykotiske gjennombrudd pga borderline.

Enten har du psykotiske gjennombrudd eller du har det ikke. Om det kommer pga borderline eller ikke, er egentlig totalt uinteressant. Hvorfor vet vi jo ikke. Pga borderline er kun en hypotese/teori.  Behandlingen blir den samme uansett. 

Okei. Godt poeng. 

Men han skrev meg ut med beskjed om at jeg ikke må ta tankene som en sannhet og at jeg må utfordre forestillingene. Synes det ble litt ufullstendig eller vanskelig å få til i hvert fall. Han sa han tok symptomene på alvor, men jeg sitter igjen med plager jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Men sånn ble det bare da. Kanskje det ikke er så mye mer å gjøre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...