Gå til innhold

Tolkning i hverdagen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
Hurja skrev (19 minutter siden):

Jeg ser for meg at verden blir et bedre sted for meg å være hvis jeg ser den med andre briller. Dvs hvis jeg i hverdagen fokuserer på samt jobber med å tolke andre og andre ting i beste mening. At jeg velger den positive versjonen. 

Er dere andre flinke til det?

Jeg pleier vel som regel å tenke positivt om andre og er positiv når jeg er med andre, men tenker jo negativt om meg selv. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163386
Del på andre sider

AnonymBruker
Hurja skrev (36 minutter siden):

Jeg ser for meg at verden blir et bedre sted for meg å være hvis jeg ser den med andre briller. Dvs hvis jeg i hverdagen fokuserer på samt jobber med å tolke andre og andre ting i beste mening. At jeg velger den positive versjonen. 

Hvor mange ganger skal du trekke den konklusjonen?

Anonymkode: f5655...9a0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163390
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mange ganger skal du trekke den konklusjonen?

Jeg har ikke trukket noen konklusjon. Jeg stiller meg undrende til temaet. Jeg prøver å jobbe med meg selv for å gjøre hverdagen min lettere følelsesmessig.  Veien er kronglete, den er ikke som en rett pil som peker oppover. Ting tar dessuten tid når kompliserte ting skal endres, og noen ganger må ting også gjentas fordi det er glemt eller fått mindre fokus fordi andre ting har kommet i veien en tid. 

Plager det deg, eller hvorfor spør du om det? 
Jeg trodde ikke at jeg hadde tatt denne konklusjonen så mange ganger her på dol. Jeg trodde heller ikke at jeg hadde tatt noen konklusjon. Men har jeg det skal jeg avslutte tråden. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163395
Del på andre sider

AnonymBruker
Hurja skrev (53 minutter siden):

Jeg har ikke trukket noen konklusjon. Jeg stiller meg undrende til temaet. Jeg prøver å jobbe med meg selv for å gjøre hverdagen min lettere følelsesmessig.  Veien er kronglete, den er ikke som en rett pil som peker oppover. Ting tar dessuten tid når kompliserte ting skal endres, og noen ganger må ting også gjentas fordi det er glemt eller fått mindre fokus fordi andre ting har kommet i veien en tid. 

Jeg trodde ikke at jeg hadde tatt denne konklusjonen så mange ganger her på dol. Jeg trodde heller ikke at jeg hadde tatt noen konklusjon. Men har jeg det skal jeg avslutte tråden. 

Kanskje jeg blandet deg med en annen. Sorry. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163428
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble så lei meg av denne tråden. Pga et svar jeg fikk av en anonym bruker. Jeg trodde det var en fornuftig tråd og fornuftige tanker, men nå føler jeg at jeg har dummet meg ut.

Jeg har mye å lære fordi jeg nærmest gikk glipp av halve livet. Det var ingen der som lærte meg ting da jeg vokste opp. Jeg lærte tvert om at livet og verden var et utrygt sted å være. Jeg var redd min ene omsorgsperson, den andre hadde nok med seg selv og med å beskytte seg selv og oss fra denne. Og jeg var også fryktelig ensom blandt jevnaldrende - jeg ble baksnakket og tilsidesatt. Jeg var mye alene og gikk glipp av mye lærdom. Vi hadde heller ikke noe nettverk rundt oss fordi min ene forelder ikke tålte noen ting. Vi var ensomme bak husets fire, utrygge vegger. 

Så jeg jobber stadig med meg selv for å lære meg å takle livet og alt som hører med, regulere og takle følelser, med å tilegne meg kunnskap osv - samtidig føler jeg at jeg dummer meg ut fordi dette er ting jeg egentlig skulle forstått, som feks det jeg tar opp i denne tråden. Jeg prøver så godt jeg kan å skape meg et godt liv de årene jeg har igjen. Prøver å fungere godt også innad - ikke bare utad.

Om jeg følger min families fotspor har jeg kanskje bare 15-25 år igjen å leve, men føler meg nesten som et barn pga alt jeg ikke ser eller forstår og må lære meg. Jeg føler nesten at livet bare drar fra meg. Derfor blir jeg så lei meg av slike svar, selv om det var fra en anonym bruker jeg ikke kjenner intensjonen til. Og så fikk jeg to fine og saklige svar jeg satte stor pris på, sier det for å ikke bli misforstått. 

Jeg tar en pause fra forumet nå, siden jeg reagerer som jeg gjør. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163502
Del på andre sider

Hurja skrev (4 minutter siden):

Jeg ble så lei meg av denne tråden. Pga et svar jeg fikk av en anonym bruker. Jeg trodde det var en fornuftig tråd og fornuftige tanker, men nå føler jeg at jeg har dummet meg ut.

Jeg har mye å lære fordi jeg nærmest gikk glipp av halve livet. Det var ingen der som lærte meg ting da jeg vokste opp. Jeg lærte tvert om at livet og verden var et utrygt sted å være. Jeg var redd min ene omsorgsperson, den andre hadde nok med seg selv og med å beskytte seg selv og oss fra denne. Og jeg var også fryktelig ensom blandt jevnaldrende - jeg ble baksnakket og tilsidesatt. Jeg var mye alene og gikk glipp av mye lærdom. 

Så jeg jobber stadig med meg selv for å lære meg å takle livet og alt som hører med, regulere og takle følelser, med å tilegne meg kunnskap osv - samtidig føler jeg at jeg dummer meg ut fordi dette er ting jeg egentlig skulle forstått, som feks det jeg tar opp i denne tråden. Jeg prøver så godt jeg kan å skape meg et godt liv de årene jeg har igjen. Prøver å fungere godt også innad - ikke bare utad.

Om jeg følger min families fotspor har jeg kanskje bare 15-25 år igjen å leve, men føler meg nesten som et barn pga alt jeg ikke ser eller forstår og må lære meg. Jeg føler nesten at livet bare drar fra meg. Derfor blir jeg så lei meg av slike svar, selv om det var fra en anonym bruker jeg ikke kjenner intensjonen til. Og så fikk jeg to fine og saklige svar jeg satte stor pris på, sier det for å ikke bli misforstått. 

Det ER fornuftige tanker å tolke positivt. Det er jo tanker som er årsak til at vi føler på destruktive og vanskelige følelser, så ved å snu tankegangen så blir også følelser forhåpentligvis bedre å kjenne på. Ikke la en kommentar ødelegge. Snu heller tankene her og tenk at det er flere som syns du tenker fornuftig og bra. Noen ganger blir ting bare slengt ut, og ikke sikkert det var så vondt ment heller. Bare tankeløst der og da 🙂

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163506
Del på andre sider

Hurja skrev (9 minutter siden):

Jeg har mye å lære fordi jeg nærmest gikk glipp av halve livet. Det var ingen der som lærte meg ting da jeg vokste opp. Jeg lærte tvert om at livet og verden var et utrygt sted å være. Jeg var redd min ene omsorgsperson, den andre hadde nok med seg selv og med å beskytte seg selv og oss fra denne. Og jeg var også fryktelig ensom blandt jevnaldrende - jeg ble baksnakket og tilsidesatt. Jeg var mye alene og gikk glipp av mye lærdom. Vi hadde heller ikke noe nettverk rundt oss fordi min ene forelder ikke tålte noen ting. Vi var ensomme bak husets fire, utrygge vegger. 

Det var ikke en dum tråd i det hele tatt. ❤ Det er ikke rart at du har ting du sliter med, og vi er jo mange her på forumet som sliter med ulike ting. 

Det kan være vondt innimellom å få svar og bemerkninger fra AB. Jeg tror ikke de skjønner hvordan vi på forumet faktisk blir påvirket av det. Og noen blir mer påvirket enn andre og det er jo grunner for det. Ikke alle har det sånn at vannet bare preller av på gåsa. Jeg forstår deg tror jeg for jeg blir også påvirket av AB. Jeg er fortsatt lei meg pga noe for et par dager siden. 

Håper du ikke blir borte lenge. ❤

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163509
Del på andre sider

Hurja skrev (18 timer siden):

Jeg tror kanskje du må gjøre deg selv litt mindre avhengig av positive bekreftelser fra andre. En god del av dine tråder på dol følger samme mønstre. To hovedtyper: 1. Nå har jeg bestemt meg for å gjøre det rette og 2. Alt er tapt, jeg vil aldri mer prøve igjen.. Det er ikke noe galt i seg selv at du skriver disse trådene, men det gjentar seg gang på gang at du blir fortvilet av den responsen du får, og at tråden så endrer seg fra å handle om hovedtemaet til å handle om den negative responsen. Hvis du i denne tråden hadde fulgt prinsippet du selv trekker frem i starten av tråden, så hadde ikke den anonyme kommentaren hatt så stor negativ virkning på deg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163522
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg tror kanskje du må gjøre deg selv litt mindre avhengig av positive bekreftelser fra andre. En god del av dine tråder på dol følger samme mønstre. To hovedtyper: 1. Nå har jeg bestemt meg for å gjøre det rette og 2. Alt er tapt, jeg vil aldri mer prøve igjen.. Det er ikke noe galt i seg selv at du skriver disse trådene, men det gjentar seg gang på gang at du blir fortvilet av den responsen du får, og at tråden så endrer seg fra å handle om hovedtemaet til å handle om den negative responsen. Hvis du i denne tråden hadde fulgt prinsippet du selv trekker frem i starten av tråden, så hadde ikke den anonyme kommentaren hatt så stor negativ virkning på deg. 

Du vet ikke hvilke intensjoner jeg har. Om jeg søker positive bekreftelser eller ikke osv .
Dessuten forsøkte jeg å tolke tilbakemeldingen positvt først, dette visste du heller ikke noe om.  

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163525
Del på andre sider

Annonse

Hurja skrev (1 time siden):

Du vet ikke hvilke intensjoner jeg har. Om jeg søker positive bekreftelser eller ikke osv .
Dessuten forsøkte jeg å tolke tilbakemeldingen positvt først, dette visste du heller ikke noe om.  

Jeg har vel ikke sagt noe om intensjoner? Prøver bare å si noe om mønstre som ser ut til å medføre mye smerte for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163554
Del på andre sider

Hurja skrev (På 21.4.2023 den 16.48):

Det er en konstruktiv ting å tolke innholdet i tankene sine. Å spørre seg selv: Er det virkelig slik , eller kan det være et alternativ til det jeg tenker nå? Man drøfter med seg selv innholdet i sine tanker. At du velger å tolke ting i beste mening kan da være en fin ting. 

Jeg bruker noen ganger å stille meg spørsmålet: Vet jeg egentlig om hvilke intensjoner de andre rundt meg egentlig har?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472437-tolkning-i-hverdagen/#findComment-4163709
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...